صعود بورس به شرط ثبات بازار‌های جهانی

صعود بورس به شرط ثبات بازار‌های جهانی
شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته توانست سقف فروردین ماه 1395 را شکسته و در محدوده بالای 82 هزار واحدی قرار گیرد. در فضایی که قیمت‌های جهانی روند صعودی پرقدرتی را تجربه می‌کنند و نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های وابسته نیز عمدتا از متوسط بازار کمتر است،

شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته توانست سقف فروردین ماه 1395 را شکسته و در محدوده بالای 82 هزار واحدی قرار گیرد. در فضایی که قیمت‌های جهانی روند صعودی پرقدرتی را تجربه می‌کنند و نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های وابسته نیز عمدتا از متوسط بازار کمتر است، رشد قیمت این نمادها طبیعی است و صعود شاخص کاملا پشتوانه تحلیلی و منطقی دارد.باید توجه داشت در حال حاضر بالغ بر 50 درصد ارزش کل بازار، وابسته به نرخ دلار و قیمت‌های جهانی است. آمارهای ارائه شده از سوی اقتصادهای بزرگ خصوصا آمریکا و چین نشان داد که میزان تقاضا در بسیاری از بازارهای کالایی نسبت به طرف عرضه پر قدرت‌تر است.

در محصولاتی همچون فولاد و زغال‌سنگ، حذف ظرفیت‌های تولیدی منجر به تقویت این کالاها شد و در سایر فلزات، اعتصابات کارگری میزان عرضه را تضعیف کرد به شکلی که با وجود اتمام اعتصابات اما معادن نتوانستند به ظرفیت تولید قبلی بازگردند. موضوع دیگر رسیدن به فصل سرما و کاهش تولید در صنایع آلاینده است که تمامی این موارد میزان عرضه را نسبت به تقاضا کاهش می‌دهد. با فضای ایجاد شده در این شرایط باید انتظار داشت که شرکت‌های کامودیتی محور (کالایی‌ها) که نسبت قیمت به درآمد کمتر از متوسط بازار دارند، با اقبال مناسبی مواجه شوند. این شرکت‌ها به شرط ثبات قیمت جهانی قطعا روند صعودی خود را ادامه می‌دهند. چون ارزش بازار آنها، بخش مهمی از ارزش کل بازار را در بر می‌گیرد.

بنابراین باید توجه داشت به شرط رشد قیمت‌های جهانی یا حداقل ثبات بازارهای جهانی، قطعا شاخص کل بورس تهران روند صعودی خواهد داشت و بعید نیست اگر محدوده 89 هزار و 500 واحدی که دی ماه سال 1392 تجربه شده بود را نیز فتح کند.در کنار این موضوع، در ماه آینده شاهد فشار فروش ناشی از تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها با سال مالی منتهی به 31 شهریور خواهیم بود. تعداد زیادی از کارگزاری‌ها سال مالی منتهی به 31 شهریور دارند. در مقابل در شهریور ماه با شروع به کار وزرای جدید و تشکیل تیم اقتصادی دولت دوازدهم برنامه‌های بازار سرمایه روشن‌تر خواهد شد. در انتهای شهریور پس از تسویه اعتباری‌ها، باید دید برنامه وزرای مرتبط با بازار سرمایه چه تصویری برای اهالی بازار می‌سازد. ضمن اینکه تحولات نرخ ارز بسیار با‌اهمیت است. در صورتی که نرخ دلار روندی صعودی داشته باشد، طبعا بازار را در مسیر رشد حرکت می‌دهد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰:۴۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد