طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم؟ بدون داشتن فن و مهارت طراح جواهر شوید!

طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم؟ بدون داشتن فن و مهارت طراح جواهر شوید!
زیورآلات و جواهرات بخشی جدانشدنی از استایل ما هستند و برای ایجاد جلوه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکسسوری‌ها در شکل‌های گوناگون تولید می‌شوند و قرن‌ها است که خرید و فروش آن‌ها رواج دارد.

زیورآلات و جواهرات بخشی جدانشدنی از استایل ما هستند و برای ایجاد جلوه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکسسوری‌ها در شکل‌های گوناگون تولید می‌شوند و قرن‌ها است که خرید و فروش آن‌ها رواج دارد. یکی از بهترین و پر درآمد‌ترین مشاغلی که همواره بازار کار فعالی دارد، طراحی انواع زیورآلات و جواهرات است. برای اینکه به یک متخصص در زمینه طراحی زیورآلات تبدیل شویم، به چه دانش و مهارتی نیاز داریم؟ طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم و از چه منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنیم؟

طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم؟ سایت طلا و جواهر زر

اگر هیچ پیش زمینه‌ای ندارید و در تلاش برای تبدیل شدن به یک طراح زیورآلات هستید یا در صورتی که پیش از این مهارت‌های پایه را کسب کرده‌اید؛ اما هنوز برای ورود به بازار کار آماده نیستید، با این مقاله از سایت فروشگاه اینترنتی طلا و جواهرات و زنانه و مردانه زر همراه باشید. نکاتی که در ادامه درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم، مسیر شما برای تبدیل شدن به یک طراح زیورآلات حرفه‌ای را هموار می‌کنند.

با جواهر سازی و روش‌های گوناگون طراحی زیورآلات آشنا شوید

قدم اول برای یادگیری هر حرفه و هنر، آشنایی با ماهیت اصلی آن است. برای اینکه بدانید طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم و بتوانید در دنیای زیورآلات به‌عنوان یک طراح جواهرات فعالیت داشته باشید، باید بدانید که در دنیای زیورآلات دو رشته کاربردی وجود دارند که یکی از آن‌ها طراحی زیورآلات و دیگری ساخت جواهرات و جواهر سازی است. برخی افراد این دو رشته را یکی می‌دانند و برخی دیگر تصور می‌کنند که باید در هر دو زمینه به تسلط کامل برسند.

با جواهر سازی و روش‌های گوناگون طراحی زیورآلات آشنا شوید - سایت طلا و جواهر زر

برای اینکه به‌راحتی بتوانید این رو رشته را از یکدیگر متمایز کنید، بهتر است کمی درباره ساخت جواهرات مطالعه کنید و مقالاتی درباره اینکه جواهرسازی چیست و چگونه جواهر ساز شویم، بخوانید. اگر بخواهیم مختصر به جواهر سازی اشاره کنیم، باید بگوییم که این رشته به ساخت زیورآلات مربوط می‌شود. افرادی که در زمینه جواهر سازی فعالیت دارند، از روی نقشه و طرح‌های داده شده، شروع به ساخت زیورآلات می‌کنند. جواهر سازان باید توانایی تبدیل طرح‌های دستی یا دیجیتالی زیورآلات به نمونه‌های حقیقی جواهرات را داشته باشند. پس طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم و آیا باید ساخت جواهرات را یاد بگیریم؟

شغل طراحی جواهرات

اگر بخواهیم شغل‌های جواهر سازی و طراحی زیورآلات را مقایسه کنیم، جواهر سازان مانند مهندسان ساختمان سازی و کارگرانی هستند که با فعالیت روی پروژه‌های ساختمانی، به خلق یک سازه کمک می‌کنند. در حالی که طراحان جواهرات مانند معمارانی هستند که نقشه ساخته شدن یک سازه را به صورت دستی یا دیجیتالی ترسیم می‌کنند. در نتیجه برای اینکه به یک طراح حرفه‌ای تبدیل شوید، نیازی نیست که مراحل ساخت جواهر را یاد بگیرید. پس طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم؟

طراحی دستی راهی برای رسیدن به خلاقیتی بدون حد و مرز

برای طراحی زیورآلات دو روش طراحی دستی و طراحی دیجیتالی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای رسیدن به جواب این سوال که طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم، باید بگوییم که طراحی دستی به شما کمک می‌کند تا در مسیر طراح جواهر شدن گام بردارید. در طراحی دستی،‌ تسلط شما برای خلق ایده‌های جدید بیشتر است. به همین دلیل شروع کردن با طراحی دستی باعث رشد خلاقیت می‌شود و در آخر از شما یک نابغه طراحی زیورآلات می‌سازد.

شغل طراحی طلا و جواهرات - طراحی دستی

در طراحی دستی شما حجم سازی زیورآلات را یاد می‌گیرید و بیشتر متوجه جزئیات یک زیور می‌شوید. برای اینکه بتوانید یک جواهر را برای ساخت به کارگاه بفرستید، باید آن را از زوایای گوناگون ترسیم کنید. تمامی این موارد باعث می‌شوند یک طراح به بخش‌های مختلف زیور توجه داشته باشد و زمانی که به سراغ طراحی دیجیتال می‌رود، طراحی‌های باکیفیت و ارزشمند را خلق کند.

برای تسلط به طراحی دیجیتال، آموزش‌های لازم را دریافت کنید

طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم؟ داشتن یک قلم و کاغذ برای تبدیل شدن به یک طراح جواهر کافی است؟ اگر مهارت خوبی در نقاشی داریم یا استعداد طراحی را در خود می‌بینیم، در طراحی جواهرات و طلا موفق می‌شویم؟ برای فروش طرح‌های زیورآلات یا استخدام شدن به‌عنوان یک طراح جواهر باید نمونه کارهای دستی داشته باشیم؟ چطور می‌توانیم طرح‌های دستی را به طرح‌های دیجیتال تبدیل کنیم؟

در گذشته بیشتر طراحان زیورآلات از نقاشی‌های دستی برای نشان دادن طرح به سازندگان جواهرات استفاده می‌کردند. امروزه بیشتر تولیدکنندگان به دنبال طرح‌های دیجیتالی هستند؛ زیرا برخلاف طرح‌های دستی که برای بزرگ سازی یا کوچک شدن باید از نو کشیده شوند، طرح‌های دیجیتال به‌راحتی قابلیت تغییر اندازه را دارند. در طرح‌های دیجیتال به‌راحتی می‌توانید تغییراتی را در ظاهر زیورآلات ایجاد کنید و برای تغییر نوع جواهر یا اندازه آن، نیازی نیست تمام طرح را از اول بکشید.

شغل طراحی طلا و جواهر - سایت زر

اگر می‌خواهید در شغل طراحی طلا و جواهر به تخصص برسید، باید به طراحی دیجیتال تسلط داشته باشید. طراحی دیجیتال تفاوت زیادی با طراحی دستی دارد و نکاتی که باید یاد بگیرید، متفاوت با طراحی دستی هستند. طراحی دیجیتال نیاز به یادگیری نرم افزارهای مرتبط با طراحی و نقاشی دارد. همین طور باید ابزار مناسب طراحی دیجیتال مانند قلم نوری یا مانیتورهای طراحی را در اختیار داشته باشید.

طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم و چطور نمونه کارهای خود را در اختیار شرکت‌ها و کارفرمایان قرار دهیم؟ در هنگام جست و جو برای شغل، مزیت‌های طراحی دیجیتال طلا و جواهر بیشتر از طراحیهای دستی است. شما به‌راحتی می‌توانید نمونه کارهای خود را ضمیمه رزومه کاری‌تان کنید و برای شرکت‌ها یا کارفرمایان ارسال کنید. طراحان جواهرات باید پورتفولیو (Portfolio) داشته باشند که می‌تواند به دو صورت دیجیتال و دستی باشد. با توجه به اینکه در بیشتر مواقع رزومه‌های درخواست کار به صورت آنلاین ارسال می‌شوند، ارائه پورتفولیو از طرح‌های دیجیتالی برای یافتن شغل سودمندتر خواهد بود.

نرم افزارهای اختصاصی طراحی جواهر بهتر از سایر نرم افزارهای طراحی هستند

نرم افزارهای زیادی هستند که شما می‌توانید برای طراحی دیجیتال از آن‌ها استفاده کنید. مشهورترین نرم افزارهایی که برای طراحی مورد استفاده قرار می گیرند، فوتوشاپ (Adobe Photoshop CC)، ایندیزاین (Adobe InDesign)، ایلستریتور (Adobe Illustrator) و کورل (Corel Draw) هستند. این نرم افزارها به‌عنوان نرم افزارهایی چند کاربردی شناسایی می‌شوند و برای افرادی که قصد دارند در حوزه گرافیک و طراحی فعالیت داشته باشند، انتخابی ایده‌آل به‌شمار می‌روند. سوال مهمی که برای هنرجویان طراحی جواهرات و طلا به وجود می‌آید، این است که طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم و کدام یک از نرم افزارهای طراحی بهتر هستند؟

طراحی طلا و جواهر گردنبند یاقوت و الماس

شما می‌توانید با نرم افزارهایی که برای کارهای گرافیکی و طراحی تولید شده‌اند، جواهرات و زیورآلات را طراحی کنید. کارهای طراحی‌شده با نرم افزارهای گرافیکی کیفیت خوبی دارند و برای استفاده در صنایع گوناگون کاربردی هستند. با این حال برخی نرم افزارهای طراحی هستند که برای خلق مدل زیورآلات و جواهرات طراحی شده‌اند. برای رسیدن به اینکه طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم و وارد بازار کار شویم، باید نرم افزارهای طراحی جواهر را بشناسید.

برای داشتن یک رزومه قوی و نمونه کارهای باکیفیت، تسلط به نرم افزارهای طراحی جواهر مهم خواهد بود. مزیت استفاده از نرم افزارهای طراحی طلا و جواهرات، قابلیت‌های متعددی است که تولیدکنندگان این نرم افزارها برای کاربران و طراحان در نظر گرفته‌اند. نرم افزارهای مناسب برای طراحی زیورآلات، قابلیت سه بعدی سازی دارند. به همین دلیل شما مجبور نیستید هر زیور را از جهات مختلف طراحی کنید تا آماده ساخت باشد.

طراحی گردنبند جواهر طرح گل

ابزارهای گوناگونی که در نرم افزارهای طراحی زیورآلات و جواهرات در نظر گرفته می‌شوند، کار طراحی را آسان‌تر می‌کنند و سرعت خلق تصویر زیور را افزایش می‌دهند. در ادامه می‌توانید اسامی مشهورترین و کاربردی‌ترین نرم افزارهای طراحی طلا را ببینید. این نرم افزارها نه‌تنها به ما کمک می‌کنند که بدانیم طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم؛ بلکه نرم افزارهای مورد تأیید بیشتر کارفرمایان و شرکت‌های تولیدکننده زیورآلات و جواهرات هستند.

  • Matrix
  • RhinoGold
  • 3Design
  • Firestorm CAD
  • Zbrush
  • Sketchup
  • Moment of Inspiration (MOI)
  • 3Shaper

مدارک لازم را اخذ کنید تا تأییدی برای تخصص شما باشند

مدارک لازم که نشان می‌دهند شما به‌عنوان یک هنرجو دوره‌های لازم برای طراحی جواهر را گذرانده‌اید، برای تقویت رزومه سودمند هستند. برخی از مراکز آموزشی که دوره‌هایی مخصوص راهنمایی هنرجوها دارند تا اطلاعات لازم را برای پاسخ به این سوال که طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم در اختیار هنرجوها قرار دهند، مدارک‌های لازم برای ورود به بازار کار را اعطا می‌کنند.

طراحی سه بعدی طلا و جواهر- سایت زر

مدرک فنی و حرفه‌ای یکی از کارآمدترین مدارک است و آموزشگاه‌های تأسیس‌شده زیر نظر فنی حرفه‌ای، این مدرک را ارائه می‌دهند. در صورتی که در آموزشگاه‌های مستقل آموزش دیده‌اید؛ اما به تخصص خود در زمینه طراحی جواهرات اعتماد دارید، درباره آزمون‌های مستقل فنی و حرفه‌ای پرس و جو کنید تا اگر شرایط لازم را دارید، بدون شرکت در دوره‌های اضافی، برای دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای آزمون دهید.

از دیگر مدارکی که برای تقویت رزومه شما کاربردی است، مدرک نرم افزار طراحی جواهر خواهد بود. شما نیازی ندارید برای اینکه بدانید طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم، تمامی نرم افزارهای طراحی جواهرات و طلا را یاد بگیرید. تسلط کامل به یکی از نرم افزارهای گرافیکی و آشنایی با یک نرم افزار دیگر، برای ورود به بازار کار طراحی جواهرات کافی است. اگر بتوانید برای نرم افزاری که به آن تسلط دارید، مدرک دریافت کنید، شانس شما برای دریافت یک موقعیت شغلی افزایش می‌یابد.

پورتفولیو از بهترین نمونه‌های طراحی زیورآلات و جواهرات

رزومه درخواست کار باید اصولی و بر مبنای توانایی‌های فردی و تخصصی متقاضی نوشته شود. در نظر داشته باشید که نوشتن رزومه صادقانه از قدم های نهایی برای رسیدن به این است که طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم و چگونه خلق طرح‌های خلاقانه از زیورآلات را به یک حرفه درآمد زا تبدیل کنیم. رزومه باید با صداقت نوشته شود و در آن به تمامی سوالات کارفرما پاسخ داده شود.

طراحی تا شاسخت مصنوعات طلا و جواهر

در کنار رزومه باید یک پورتفولیو (Portfolio) از نمونه کارهای قوی و حرفه‌ای داشته باشید تا ضمیمه رزومه کنید و آن را برای کارفرما ارسال کنید. به احتمال زیاد شما در دوره‌ای که تمرین می‌کنید یا سفارش‌های ساده‌ای را دریافت می‌کنید، مدل‌های زیادی را به تصویر می کشید. نیازی نیست که تمام طرح‌های خودتان را در پورتفولیو قرار دهید.

شما باید بهترین طرح‌های خودتان را انتخاب کنید و با آن‌ها یک پورتفولیو قوی بسازید. سعی کنید طرح‌ها تنوع داشته باشند. به عنوان مثال از هر زیور (گوشواره، دستبند، انگشتر و دیگر انواع زیورآلات) با طرح‌های سنتی، مینیمال، کلاسیک و سبک‌های دیگر طراحی زیورآلات، یک نمونه را در پورتفولیو قرار دهید. با آماده سازی رزومه و پورتفولیو کار شما برای رسیدن به جواب سوال «طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم» به پایان می‌رسد و آماده ورود به بازار کار خواهید بود.

شغل طراحی طلا و جواهر

سخن پایانی

در این مقاله از سایت فروشگاه اینترنتی طلا و جواهرات زر به این سوال پرداختیم که طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم و چطور به یک طراح حرفه‌ای تبدیل شویم. قدم اول یادگیری اساس طراحی جواهرات است که به شما کمک می‌کند با دنیای وسیع زیورآلات آشنا شوید. در ادامه باید روی خلاقیت خود برای خلق طرح‌های نو از زیورآلات کار کنید و کار با نرم افزارهای طراحی طلا و جواهر را یاد بگیرید. در آخر با آماده‌سازی یک رزومه و پورتفولیو درخواست خود را برای موقعیت‌های شغلی طراح جواهر ارسال کنید.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۳:۳۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد