تداوم صف خريداران سکه

تداوم صف خريداران سکه
قیمت طلا در بازار‌های جهانی در حالی رکورد تازه 1570 دلار را نیز کسب کرد که قیمت انواع سکه در بازار داخلی همچنان متقاضی دارد و صف خرید سکه‌های دولتی شلوغ‌تر از همیشه است؛ قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی در سطح 70/1565 دلار بسته شد.
قیمت طلا در بازار‌های جهانی  در حالی رکورد تازه 1570 دلار را نیز  کسب کرد که قیمت انواع سکه در بازار داخلی همچنان متقاضی دارد و  صف خرید سکه‌های دولتی شلوغ‌تر از همیشه است؛ قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی در سطح 70/1565 دلار بسته شد. از روز گذشته 400 شعبه بانک ملی فروش سکه را از ساعت 8 صبح تا یک بعد از ظهر در دستور کار خود قرار دادند تا قیمت‌های بازار تاثیر سریع‌تری از قیمت سکه دولتی بپذیرد. با این حال افزایش تقریبا 30 دلاری قیمت طلا در روز گذشته و افزایش تقریبا 58 دلاری آن در یک هفته گذشته، عملا تلاش‌های بانک مرکزی را برای کم کردن اشتهای خرید سکه در بازار بی‌اثر کرده است.
دیروز قیمت انواع سکه در بازار داخلی باز هم گران شد. سکه بهار آزادی با 2000 تومان افزایش به نرخ 425 هزار تومان فروخته شد. نیم سکه نیز 2000 تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و تا 214 هزار تومان به متقاضیان فروخته شد. ربع سکه در بازار آزاد بدون تغییر 125 هزار تومان به خریداران عرضه شد. سکه طرح قدیم دیروز پس از مدت‌ها با افزایش قیمت روبه‌رو شده و با 5000 تومان افزایش تا 465 هزار تومان ارائه شد.
گران‌فروشی ربع سکه در شعب بانک ملی
در عین حال دیروز در 400 شعبه بانک ملی سکه بهار آزادی دولتی 415 هزار و 500 تومان فروخته شد که نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه 6 هزار تومان افزایش داشته است. بانک‌های ملی دیروز نیم سکه را 209 هزار و 500 تومان و ربع سکه را 115 هزار تومان فروختند که به ترتیب نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه 2500 تومان و 5 هزار تومان گران‌تر به مردم فروخته می‌شوند. بانک ملی ربع سکه را در حالی روز گذشته 115 هزار تومان به مردم فروخت که قیمت آن از یک چهارم قیمت سکه تمام بهار آزادی فروخته شده به مردم، بیش از 6 هزار تومان بیشتر است. این در حالی است که قیمت واقعی ربع سکه با احتساب دلار دولتی 1045 تومانی و نرخ اونس 1565 دلاری، در حدود 97 هزار تومان است.
وزیر اقتصاد طی روزهای اخیر با پرهیز دادن مردم به خریدهای هیجانی در این بازار به صراحت اعلام کرده بود که بازار سکه و طلا پشت پرده‌ای ندارد. وی البته از وجود طلاهای ساخته شده قاچاق که تقریبا تمامی ویترین‌های طلا فروشی‌ها را پر کرده است، چیزی به زبان نرانده است. در عین حال بی‌اعتمادی به سیاست‌های پولی جاری در کشور و نظرات منفی کارشناسان در خصوص بسته پولی سال 90 و روند افزایشی قیمت طلا در بازار‌های جهانی و همچنین برخی نگرانی‌ها از اوضاع سیاسی، مردم را بیش از هر زمان به خرید سکه‌های طلا برای جبران زیان‌های احتمالی ناشی از تورم موجود، به صف‌های صبحگاهی شعب بانک ملی ترغیب کرده است.
فارس نیز گزارش داد: در حالي يك هفته از عرضه گسترده سكه و شعب منتخب بانك ملي مي‌گذرد که  همچنان صف‌هاي طولاني شعب بانک ملی  مشاهده مي‌شود.
طبق دستور بانك مركزي 400 شعبه منتخب بانك ملي از ساعت 8 صبح دیروز الي 13 بعدازظهر به عرضه سكه و محدوديت فروش به هر متقاضي حداكثر 5 قطعه مي‌پردازند.
امروز بانك مركزي قيمت سكه يك بهار آزادي را 415 هزار و 500 تومان، نيم بهار را 209 هزار و 500 تومان، ربع سكه را 115 هزار تومان اعلام كرده است.
با وجود اينكه ساعت عرضه سكه از دیروز تا اطلاع ثانوي طبق بخشنامه بانك مركزي افزايش يافته است، اما باز هم از تقاضا براي خريد سكه تا اين ساعت كاسته نشده است.
شعب عرضه‌كننده سكه به 400 شعبه افزايش يافت
در همين حال تعداد شعب منتخب عرضه‌كننده سكه بانك ملي ايران در سراسر كشور به 400 شعبه و ساعات عرضه سكه در شعب مذكور افزايش يافت.
به گزارش روابط عمومي بانك ملي، با پيوستن 100 شعبه ديگر به فهرست شعب منتخب عرضه‌كننده سكه‌هاي طلا در سراسر كشور به 400 شعبه افزايش يافت. همچنين شعب مذكور از روز شنبه دهم ارديبهشت ماه جاري تا اطلاع ثانوي همه روزه به غير از ايام تعطيل از ابتداي وقت اداري تا ساعت 13 به عرضه سكه طلا خواهند پرداخت.
عرضه اين سكه‌ها با هدف ايجاد تعادل در بازار طلا و سكه از روز شنبه سوم ارديبهشت آغاز شده بود.  بر اين اساس هر نفر از متقاضيان دريافت سكه مي‌توانند در هر روز حداكثر 5 قطعه سكه طلا خريداري كنند.  نرخ فروش سكه‌ها از سوي بانك مركزي ايران تعيين و به بانك ملي ايران اعلام مي‌شود. امكان عودت و تعويض سكه‌هاي فروخته شده به متقاضيان وجود ندارد و شعب منتخب نيز صرفا مجاز به فروش سكه هستند.
بي‌اطلاعي برخي شعب بانك ملي از بخشنامه جدید
درحالي كه بانك ملي از رسيدن شعب عرضه‌كننده سكه به 400 شعبه در سطح كشور خبر مي‌دهد، برخي از اين شعب ضمن اينكه اعلام مي‌كنند هنوز بخشنامه‌اي به آنها ابلاغ نشده از ناتواني براي توزيع سكه مي‌گويند.
با وجود اينكه بانك ملي اعلام كرده است كه تعداد شعب منتخب عرضه‌‌كننده سكه اين بانك در سراسر كشور به 400 شعبه و ساعات عرضه سكه در شعب مذكور افزايش يافت، اما  اخبار رسيده از اين شعب حكايت از عدم ابلاغ بخشنامه مربوط به عرضه سكه دارد.
رکورد جدید قیمت طلا در بازا‌رهای جهانی
همچنين به گزارش خبرگزاری‌ها، در ادامه معاملات قيمت جهاني طلا كاهش يافت و قبل از آغاز تعطيلات آخر هفته به 7/1565 دلار در هر اونس رسيد.  در حالي كه بروز انقلاب‌هاي عربي در ماه‌هاي گذشته مهم‌ترين علت افزايش قيمت طلا بوده است در ماه جاري تورم به مهم‌ترين عامل در اين زمينه تبديل شده است.
نگراني‌هاي سرمايه‌گذاران بين‌المللي از تورم جهاني زماني تشديد شد كه بانك مركزي آمريكا برخلاف اتحاديه اروپا نرخ بهره بانكي خود را افزايش نداد. اين تصميم كه در اواخر هفته گذشته اتخاذ شد تاكنون به كاهش 3 سنتي ارزش دلار در برابر يورو منجر شده است.  قيمت جهاني طلا در سال گذشته ميلادي 300 دلار افزايش داشت و به 1400 دلار در هر اونس رسيد.
در چهار ماه نخست سال 2011، قيمت طلا بيش از 160 دلار افزايش داشته است. در ابتداي اين سال كارشناسان افزايش قيمت طلا به 1500 تا 1600 دلار در پايان اين سال را پيش‌بيني كرده بودند.  كارشناس پايگاه تخصصي كيتكو پيش‌بيني كرده است روند صعودي قيمت جهاني طلا در هفته جاري ادامه پيدا كند.  به گفته وي تداوم نگراني‌هاي تورمي باعث افزايش قيمت طلا در اين هفته خواهد شد. بانك مركزي اروپا ماه گذشته مجبور شد براي نخستين بار از سال 2008 تا كنون نرخ بهره را افزايش دهد. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي نرخ بهره بانكي اروپا تا ماه جولاي به بيش از 75/1 درصد خواهد رسيد.
كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه افزايش نرخ تورم منطقه يورو طي ماه آوريل اين احتمال را تقويت خواهد كرد كه بانك مركزي اروپا نرخ بهره بانكي را بيش از پيش افزايش خواهد داد. كميسيون اروپا نيز در تازه‌ترين گزارش خود پيش‌بيني كرد رشد اقتصادي اروپا امسال به 6/1 درصد خواهد رسيد.
اين در حالي است كه برخي كشورهاي منطقه يورو براي مقابله با بحران بدهي و كسري بودجه مجبور به اتخاذ سياست‌هاي رياضت اقتصادي هستند.  يونان، ايرلند و پرتغال نيز تا كنون براي رهايي از ورشكستگي مالي مجبور به دريافت كمك‌هاي مالي خارجي شده‌اند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱:۱۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد