فرو ننشستن تب تقاضا در بازار سكه طلا

فرو ننشستن تب تقاضا در بازار سكه طلا
بازار سكه طلاي كشور پس از حدود يكهفته عرضه مستقيم از سوي شعب منتخب بانك ملي و حراج آن در بانك كارگشايي همچنان در تب و تاب و پرتقاضا است.
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، بانك ملي ايران شعبه خيابان فردوسي از ساعات اوليه صبح امروز شاهد جمعيت وسيعي از متقاضيان سكه طلا بود كه از نيمه شب مقابل اين بانك صف كشيده بودند.
شعب منتخب بانك ملي هر روز از ساعت 11 تا 13 اقدام به فروش سكه به متقاضيان مي كند. هر نفر مي تواند حداكثر پنج سكه اعم از ربع، نيم و يا تمام خريداري كند، اما به نظر مي رسد بازار ربع سكه داغ تر است.
البته در اين آشفته بازار به طور قطع همه متقاضي واقعي سكه نيستند ، بلكه تعدادي از نيمه شب در صف مي ايستند و نوبت مي گيرند تا جاي خود را در زمان مقتضي به قيمت 10 هزارتومان بفروشند. از اين شغل كه بگذريم ، دلالان بازيگران اصلي اين هياهو هستند.
ازسوي ديگر صداي همهمه و الفاظ ناپسندي كه اين هموطنان بر سر 'نوبت' نثار هم مي كنند، در حيات بانك خاموش نمي شود و باورنكردني است.
يكي از زنان شهروند تهراني كه براي دريافت سكه در اين صف ايستاده است، به خبرنگار ايرنا گفت: از ساعت 4.5 صبح درصف ايستاده ام و نميدانم امروز مي توانم سكه بگيريم يا نوبت به من نمي رسد.
'مريم ذهبي' انگيزه اش براي خريد ربع سكه بهار آزادي را تهيه سكه براي جشن هاي خانوادگي در ماههاي آينده عنوان كرد.
وي بااشاره به اينكه سه تا چهار روز است كه براي خريد سكه به بانك مراجعه مي كند، اما موفق به خريد آن نمي شود، گفت: به نظر مي رسد بيشتر افراد منتظر در صف دلال باشند و سكه را فقط براي فروش در بازار غيررسمي خريداري مي كنند.
انگيزه اصلي اكثر بانوان متقاضي خريد سكه دراين صف ، تهيه كادو براي مناسبت هاي خاص است.
اما در اين ميان برخي نگران كاهش ارزش پس اندازهاي اندكشان هستند و با خريد سكه درصدد تبديل پولشان به كالايي باارزش هستند كه در آينده سود مناسبي كسب كنند.
عده اي نيز اوقاتي را در روز با ايستادن در صف سپري ميكنند تا با خريد سكه از بانك و فروش آن در بازار غيررسمي سود و عايدي كسب كرده و بخشي از هزينه هاي زندگي را جبران كنند.
بسياري از متقاضيان سكه معتقدند نگهداري پول در بانك با توجه به افزايش روزانه قيمت برخي از كالاها به صرفه نيست و بهتر است پول در بازار به گردش بيفتد.
اما مرد شهروندي كه فقط براي تماشا به حياط بانك ملي شعبه فردوسي آمده بود، اين همه ازدحام را بي معنا مي داند و معتقد است آسايش انسان مهمتر از اين سود اندك است.
بانك ملي ايران هر قطعه ربع سكه بهارآزادي را امروز 108 هزار تومان به متقاضيان عرضه مي كرد ، درحاليكه قيمت آن در بازارغيررسمي 124 تا 125 هزار تومان بود.
درحاليكه اكثر شهروندان متقاضي سكه هدف از خريد سكه را استفاده شخصي عنوان مي كنند، اين سوال مطرح مي شود كه اين تقاضاي گسترده چگونه شكل گرفته است.
'محمود بهمني' رييس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران روز چهارشنبه خبر خوش در راه بودن 10 ميليون قطعه سكه به بازار را داد و تاكيد كرد:قيمت فعلي انواع سكه در بازار همچنان حبابي است ، زيرا دلال ها در بازار دخالت مي‌كنند.
وي ضمن اشاره به حبابي بودن قيمت سكه در بازار كشور، سود سه تا چهار هزار توماني بانك مركزي از فروش هر قطعه سكه را كتمان نمي كند و مي گويد: قيمت هر قطعه سكه تمام با احتساب تمام هزينه‌ها اعم از هزينه ضرب، ارزش افزوده و غيره معادل 403 تا 405 هزار تومان است و سود سه تا چهار هزار توماني را براي بانك مركزي به دنبال دارد.
وي درحاليكه مي گويد ايراني هاي خارج از كشور تعجب مي كنند كه در ايران چه خبر شده كه تمام واحدهاي بانكي به طلافروشي تبديل شدند، اما به اين پرسش پاسخ صريح و شفافي نمي دهد كه اين ميزان تقاضا چگونه ايجاد شده است؟
بهمني دلال ها را عامل اصلي پايين نيامدن قيمت سكه در بازار مي داند و با تاكيد بر اينكه اعتقادي به قيمت فعلي سكه در بازار ندارد، از حركت سريع به سمت حذف حباب سكه خبر مي دهد.
اين مقام ارشد نظام بانكي كشور با تاكيد بر اينكه محدوديتي براي عرضه شمش طلا و حراج آن نيست ، در مورد تعداد سكه هاي عرضه شده توسط بانك مركزي به صورت روزانه به بازار گفت: در روز دوشنبه هفته جاري حدود 100 هزار قطعه سكه از سوي بانك مركزي به بازار تزريق شد، البته تصور مي شود اين ميزان نياز روزانه كوتاه مدت باشد.
وي با اشاره به اينكه در گذشته پنج ميليون قطعه سكه در بانك مركزي ضرب شده بود كه حدود يك تا 1.5 ميليون قطعه از آن مصرف شده است، افزود: دستور ضرب پنج ميليون قطعه سكه ديگر را صادر كرديم تا تعداد سكه هاي ضرب و آماده شده به حدود 10 ميليون قطعه افزايش يابد.
وي در مورد تاثير كاهش نرخ سود و حركت سرمايه‌ها و سپرده‌هاي بانكي به سمت بازار سكه اظهارداشت: كاهش نرخ سود بانكي يك تصميم جمعي بود.
برخي از تحليلگران و كارشناسان بازارهاي پولي و مالي معتقدند كه وضعيت كنوني بازار سكه به دليل تلاش دولت براي جمع آوري نقدينگي و تامين منابع پرداخت يارانه هاي نقدي است.
اما بهمني با تاكيد بر اينكه وضعيت بازار سكه هيچ ارتباطي با واريز يارانه هاي نقدي ندارد، تصريح كرد: البته عرضه سكه و طلا مكانيزمي براي جمع آوري نقدينگي نيز است و هر ميزان كه طلاي بانك مركزي در بازار خريداري شود، نقدينگي در جامعه جمع آوري خواهد شد و اين كار يكي از ابزارها است منتهي ما به اين نيت سكه و شمش طلا را وارد بازار نكرديم.
وي افزود: بانك مركزي تنظيم كننده بازار است، وقتي قيمت در بازار افزايش يافته است ، چرا نبايد سكه وارد بازار كنيم.
وي با بيان اينكه حتي برخي عنوان مي كنند چرا بانك مركزي دير وارد بازار سكه شد، گفت: بانك مركزي قصد داشت مكانيزم بازار، خود نرخ‌ها را متعادل كند اما وقتي مشاهده كرديم كه بازار نتوانست نرخ‌ها را متعادل كند، وارد عمل شديم.
اضافه مي شود بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران عصر چهارشنبه اعلام كرد به منظور دسترسي آسان و سريع هموطنان به مسكوك طلا و ايجاد تعادل در بازار سكه، تعداد 150 شعبه منتخب ديگر به شعب قبلي بانك ملي ايران براي توزيع سكه طلا افزوده شد.
از اين تعداد، 27 شعبه در تهران و مابقي در ديگر استانها، به خريداران سكه خدمات ارايه مي كنند. 
منبع خبر: ايرنا
  ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۹:۲۷:۳۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد