شعب عرضه سكه در بانك كارگشايي افزايش يافت

شعب عرضه سكه در بانك كارگشايي افزايش يافت
تعداد شعب عرضه سكه و ميزان سكه در بسته‌هاي بانك كارگشايي افزايش يافت
بازار سكه همچنان روزهاي آشفته‌اي را سپري مي‌كند. نزديك به 15 روز است كه بازار مسكوكات شرايط عادي را تجربه نكرده و در ريل نابساماني در حركت است. هر روز بانك مركزي با شيوه‌اي خاص وارد بازار مي‌شود اما هنوز خبري از آرامش نيست. اين نبود آرامش به سياستگذاري‌هاي بانك مركزي هم سرايت كرده است چه اين نهاد سياستگذار تا كنون چند شيوه مختلف را در پيش گرفته است كه هيچ‌كدام هم به طور كامل موثر نبوده است.
مسئولان بانك مركزي در اين ايام دائم از وعده بازگشت آرامش به بازار را تكرار مي‌كنند و از مردم مي‌خواهند كه قيمت‌هاي غيرواقعي را برنتابند و از خريد در شرايط نامطمئن پرهيز كنند. شرايط بازار اما با گفته‌هاي مسئولان تغيير نكرده است. اين سياست‌هاست كه در صورت اعمال صحيح مي‌تواند شرايط را منطقي كند. سياست‌هاي يك بام و دو هواي بانك مركزي در اين زمينه اما فعالان بازار را بيش از گذشته نگران كرده است. پس از آغاز بحران در بازار، بانك مركزي با حراج سكه در بانك كارگشايي كار را آغاز كرد.
حراجي كه خود در دامن زدن به حباب سكه نقش داشت و رونق كاذب بازار را تشديد مي‌كرد. قيمت‌ها در ايام حراج بيش از گذشته اوج گرفت و ربع سكه بهار آزادي نيز تا مرز 170 هزار تومان پيش رفت. پس از اين ماجرا بانك مركزي عرضه سكه با قيمت واحد از طريق شعب منتخب بانك ملي را در دستور كار قرار داد. اين شيوه عرضه هر چند با محدوديت‌هايي همراه است و صف‌هاي طولاني را در مقابل اين شعب، شكل داده اما تا حدود زيادي در نزديك شدن قيمت‌ها به حد واقعي، موثر بوده است هرچند كه اين شيوه، بازار انواع سكه را دونرخي كرده است.
اين در حالي است كه حراج انواع سكه در بانك كارگشايي همچنان ادامه دارد تا شائبه تمايل بانك مركزي به كسب درآمد و جذب نقدينگي از اين طريق قوت بگيرد. از روز گذشته حراج بانك كارگشايي از يك نوبت به دونوبت افزايش يافت تا عرضه مسكوكات در بسته‌هاي صدتايي ادامه داشته باشد. روز گذشته اما رئيس كل بانك مركزي از اعمال سياستي جديد براي كنترل بازار سخن گفت تا آشفتگي در اعمال سياست‌ها نيز مشاهده شود.
بهمني گفت: «در ابتدا قصد ما حراج سكه‌ها در كيسه‌هاي 100تايي بود، اما از اين پس سكه‌ها را در كيسه‌هاي 500 تايي، يك هزار تايي و حتي 5 هزارتايي عرضه خواهيم كرد.» شايد تمايل افراد عادي به خريد بسته‌هاي 100 تايي سكه و ورود آن‌ها به حراج موجب شده باشد كه رئيس كل بانك مركزي از افزايش تعداد سكه در بسته‌هاي بانك كارگشايي سخن بگويد. اين در حالي است كه كارشناسان اقتصادي حراج سكه را راهي براي كنترل بازار نمي‌دانند. آن‌ها كاهش محدوديت در عرضه مسكوكات با نرخ واقعي از طريق شعب بانك‌ها را بهترين راه براي شكستن حباب بازار قلمداد مي‌كنند.
در همين رابطه فرزان سهرابي كارشناس اقتصادي به فارس گفت: تنها راهي كه عطش خريداران را كاهش مي‌دهد عرضه بسته‌‌هاي 500 تايي سكه است البته با قيمت پايه نه در حراج، زيرا سبك حراج در بانك كارگشايي خود باعث افزايش قيمت مي‌شود.
استمرار صف‌هاي طولاني
بانك مركزي نرخ سكه يك بهار و ربع بهار آزادي را در پنجمين روز عرضه گسترده در شعب منتخب بانك ملي به ترتيب 407 و 108هزار تومان اعلام كرد.
پنجمين روز عرضه سكه در شعب منتخب بانك ملي همچنان با استقبال مردم و تشكيل صف‌هاي طولاني مقابل شعب تشكيل شد. بانك مركزي نرخ فروش سكه يك بهار آزادي را 407 هزار تومان، نيم سكه را 203 هزار و 500 تومان و ربع بهار آزادي را 108 هزار تومان اعلام كرد.
با ادامه تقاضا براي خريد سكه محمود بهمني از احتمال افزايش شعب عرضه كننده سكه در روزهاي آتي و البته در صورت نياز به 300 شعبه خبر داده و گفته است كه اگر نياز باشد بانك مركزي سوپرماركت‌ها را هم مسئول توزيع سكه خواهد كرد. قيمت فروش هر قطعه سكه بهار آزادي طرح قديم در بازار امروز تهران 455 هزار تومان، سكه يك بهار (طرح جديد) 416 هزار تومان، نيم سكه بهار آزادي 208 هزار تومان، ربع سكه 120 هزار تومان و سكه گرمي 58 هزار تومان قيمت‌گذاري شده است.
بر اساس اين گزارش بانك مركزي بر اساس اطلاعيه‌اي كه منتشر كرد، از ديروز عرضه عمده سكه و شمش در دو شيفت صبح و عصر بانك كارگشايي را آغاز كرد و بدين‌ترتيب موفق شد به مدد سقوط 20 دلاري قيمت اونس جهاني طلا، اختلاف قيمت سكه بهار آزادي در بازار و شعب بانك ملي را به حداقل كاهش دهد. سكه تمام بهار آزادي امروز در شعب منتخب بانك ملي با قيمت 409 هزار تومان، نيم بهار آزادي با قيمت 204 و ربع سكه بهار آزادي با قيمت 111 هزار تومان عرضه مي‌شد.
10 ميليون سكه در راه بازار
رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه 10 ميليون قطعه سكه در راه بازار است، قيمت فعلي انواع سكه در بازار را همچنان حبابي دانست و گفت: دلالها در بازار دخالت مي‌كنند و نه تنها اجازه كاهش قيمتها را نمي‌دهند بلكه چوب مي‌زنند كه قيمتها را بالا ببرند. محمود بهمني درباره حبابي بودن قيمتها در بازار سكه كشور گفت: بازار سكه بايد به قيمت واقعي خود بازگردد، قيمت يك سكه تمام بهار آزادي با احتساب تمام هزينه‌ها اعم از هزينه ضرب، ارزش افزوده و غيره معادل 403 تا 405 هزار تومان است كه سود 3 تا 4 هزار توماني را براي بانك مركزي به دنبال دارد. رئيس كل بانك مركزي با تاكيد بر اينكه اگر سكه با نرخي بالاتر از اين نرخ مذكور در بازار معامله شود، حبابي است، افزود: بانك مركزي حراج سكه‌ها را در بازار افزايش مي‌دهد، اما تصور نمي‌كرديم كه زماني بخواهيم به مثلا 10 هزار واحد بانكي اعلام كنيم كه سكه را در واحدهاي خود به فروش بگذارند.
رئيس كل بانك مركزي با تاكيد بر اينكه محدوديتي هم براي عرضه شمش طلا و حراج آن نداريم، در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار مهر در مورد تعداد سكه‌هاي عرضه شده توسط بانك مركزي به صورت روزانه به بازار گفت: روز دوشنبه هفته جاري حدود 100هزار قطعه سكه از سوي بانك مركزي به بازار تزريق شد، البته تصور مي‌شود كه اين ميزان نياز روزانه كوتاه مدت باشد.
وي با اشاره به اينكه در گذشته 5 ميليون قطعه سكه در بانك مركزي ضرب شده بود كه حدود يك تا 1.5 ميليون قطعه از آن مصرف شده است، افزود: دستور ضرب 5 ميليون قطعه سكه ديگر را صادر كرده ايم تا تعداد سكه‌هاي ضرب و آماده شده به حدود 10 ميليون قطعه افزايش يابد.
وي در پاسخ به سوال ديگري در مورد تاثير كاهش نرخ سود و حركت سرمايه‌ها و سپرده‌هاي بانكي به سمت بازار سكه اظهارداشت: كاهش نرخ سود بانكي يك تصميم جمعي بود، برخي از من سوال مي‌كنند كه چرا نرخ سود را كاهش داديد، حتي در بسياري از موارد سوال مي‌شد كه چرا بانك‌هاي خصوصي تسهيلات خود را با نرخ 28 درصد و با جريمه 32 درصد مي‌پردازند؟ بنابراين اعلام كرديم كه ديگر چنين نخواهد بود.
وي درپاسخ به اظهارنظر برخي از اقتصاددانان كه معتقدند بانك مركزي قبل از واريز هر مرحله از يارانه‌هاي نقدي براي جمع آوري نقدينگي وارد بازارهايي مانند ارز يا سكه مي‌شود كه منجر به بر هم زدن تعادل در اين بازارها مي‌شود، گفت: بانك مركزي تنظيم كننده بازار است، وقتي قيمت در بازار افزايش يافته چرا نبايد سكه وارد بازار كنيم.
منبع خبر: تهران امروز
  ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۹:۱۴:۵۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد