مراحل جواهر سازی

مراحل جواهر سازی
ابتدا به شکل مورد نظر که از جنس موم ریخته‌گری شده است چند عدد سیم مسی نازک جهت ایجاد جریان وصل می‌شود ...

ابتدا به شکل مورد نظر که از جنس موم ریخته‌گری شده است چند عدد سیم مسی نازک جهت ایجاد جریان وصل می‌شود. سپس قطعه موم را به رنگ‌های عادی از جنس نقره، آغشته می‌کنیم تا هادی جریان برق شود. لازم به یادآوری است که مجموعه مدل‌های مومی و غیره بایستی با دقت جا به جا شوند. سپس قطعه در وان سولفات مس به‌وسیله یک لایه نازک مس به مدت ۱۵ دقیقه آبکاری می‌کنیم که ابن عمل مانع حل شدن لایه نقره روی موم در وان سیانوری با‌ آمپر کم می‌شود.

پس از عمل فوق قطعه شستشو شده و در وان اصلی یعنی نقره سیانوری با آمپر بین ۱۶۱۴-۱۰۷۶ بر متر مربع الکتروفوم می‌شود. این دانسیته جریان از میزان آمپری که در آبکاری‌های معمولی استفاده می‌شود زیادتر است. ولی وان نیز غلظت بالایی دارد. اغلب پروفسور Lechtzin و دانشجویانش در سطح کار، ناصافی هایی گره مانند مشاهده می کردند که گاهی قابل قبول و بعضی اوقات قابل پذیرش نیست.

جهت داشتن سطح صاف و بدون گره، می توان از جریان پریودیک و یا جریان معکوس استفاده کرد که به طور معمول بین ۶۰ ثانیه رفت و ۱۰ ثانیه برگشت دارد.

البته در این حالت می توان سرعت رفت و برگشت جریان را کم یا زیاد کرد که بستگی به نوع ساختار مورد نیاز و بقیه خصوصیات لایه الکتروفرمینگ دارد. جهت به‌دست آوردن یک ساختار مناسب بایستی تلاطم لازم در وان را ایجاد کرد که توسط یک حرکت میله کاتدی و یا پمپ فیلتر ایجاد می‌شود.

پس از یک ساعت در حدی که ضخامت نقره مناسب باشد و قطعه استحکام لازم را پیدا کند، قطعه را از وان خارج کرده و در محلی مناسب که چندان در معرض دید نباشد سوراخی ایجاد می‌کنیم که سپس با غوطه ور ساختن در آب جوش، موم ذوب شده و خارج می شود.

پس از این که موم به طور کامل ذوب و از قطعه خارج شد، قطعه جواهر مورد نظر که دیگر شکل گرفته است دوباره داخل وان سیانور نقره رفته و حدود ۲ ساعت دیگر داخل وان باقی می‌ماند.

پرفسور Lechtzin هر از گاهی قطعه را از وان خارج کرده و با دست خم می‌کند و زمانی که دیگر قطعه خم نشود بدین معناست که ضخامت قطعه به اندازه کافی است و استحکام لازم را پیدا کرده است. البته در بعضی از نقاط قطعه ممکن است جریان کمی کشیده بوده و هنوز قطعه نازک باشد و ضخامت بیشتری احتیاج داشته باشد.

به‌طور معمول ضخامت لایه‌ آبکاری شده در حدود ۵/۰ میلی متر است. البته ضخامت نقره مورد نظر بستگی به شکل و پیچیدگی قطعه و همچنین استحکام مورد نظر از لایه الکتروفوم دارد. برای نمونه جواهری که به عنوان دستبند استفاده می‌شود استحکام بیشتری از یک گردنبند دارد.

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۵:۴۵:۱۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد