بورس تهران در غیاب ترس و هیجان

بورس تهران در غیاب ترس و هیجان
روند کاهشی شاخص بورس تهران روز گذشته نیز به صورت محدود ادامه یافت و دماسنج این بازار با ریزش 92 واحدی به عدد 74 هزار و 363 واحد رسید. به نظر می‌رسد بازار قصد خروج از کانال 74 هزار واحد را ندارد و بررسی‌ها نیز حکایت از نوسان محدود و روزانه شاخص کل در این کانال از ابتدای مرداد ماه تاکنون دارد.
روند کاهشی شاخص بورس تهران روز گذشته نیز به صورت محدود ادامه یافت و دماسنج این بازار با ریزش 92 واحدی به عدد 74 هزار و 363 واحد رسید. به نظر می‌رسد بازار قصد خروج از کانال 74 هزار واحد را ندارد و بررسی‌ها نیز حکایت از نوسان محدود و روزانه شاخص کل در این کانال از ابتدای مرداد ماه تاکنون دارد.
در روزهای اخیر اتفاق قابل توجهی را در بازار شاهد نيستیم و روند صنایع نیز تقریبا نرمال و معاملات به دور از هرگونه هیجان دنبال می‌شوند. کارشناسان معتقدند از آنجا که در حال حاضر در بازار سرمایه شاهد تحولات واقعی یا تغییر رویکردها و حتی توسعه بازار نیستیم، در نتیجه این امر موجب شده بازار یک روند خنثی را در پیش بگیرد.  وابسته بودن بازار به نتایج مذاکرات هسته‌ای نیز عامل دیگری است که سبب شده معاملات در فضایی از صبر و انتظار پیش برود و حتی ریزش بازار تابع انتظارات از روندهای پیش‌رو باشد، در نتیجه انتظار بازگشت در این شرایط، مادام که سیاست‌ها به ثبات نرسیده منطقی نیست.  ایمان مقدسیان، کارشناس بازار سرمایه در این زمینه با بیان اینکه نوسانات هفته گذشته بازار به دلیل سیاست‌های دولت بوده، گفت: دولت به قصد کنترل تورم، سیاست‌هایی را در پیش گرفته تا نقدینگی در بورس باقی بماند. وی گفت: مشکل اصلی بازار حجم کم معاملات است که سبب شده خریدها کمرنگ باشد و بازار روند خنثی را در پیش بگیرد. وی دلیل حجم کم معاملات را نیز افت قیمت سهام دانست و گفت: قیمت برخی سهم‌ها حدود 40 تا 50 درصد افت داشته اند و این موجب شده که سهامداران دیگر ترسی از نگه داشتن سهم‌ها نداشته باشند. وی ادامه داد: در حال حاضر بازار سرمایه با سه موضوع گره خورده است؛ به ‌طوری‌که بازار در انتظار مشخص شدن تکلیف مذاکرات هسته‌ای، اقتصاد جهانی و اصلاح قیمت‌های داخلی و قیمت‌گذاری صنایع است و تا تکلیف این موضوعات روشن نشود، نمی‌توان انتظار رشد قیمت را داشت. وی تاکید کرد: اتفاق دیگر رخت بربستن ترس از فعالان بازار است که موجب شده از فروش هیجانی خودداری کنند. وی با بیان اینکه زمزمه‌های کاهش سود بانکی بورس را با چالش مواجه کرده است، گفت: با کاهش تورم، انتظار می‌رود نرخ سود بانکی نیز کاهش یابد؛ بنابراین با افزایش عرضه تسهیلات بانکی به بنگاه‌های اقتصادی که جزو برنامه‌های دولت است، به‌نظر می‌رسد شرایط بنگاه‌های اقتصادی بهتر شود که این خود موجب رونق در شرکت‌های مذکور می‌شود. 
 این کارشناس مدیریت مالی افزود: با کاهش تورم، هزینه شرکت‌ها کاهش می‌یابد و با فرض عدم رشد قیمت ها، حاشیه سود آنها احتمالا بهتر خواهد شد. نسبت قیمت بر درآمد بازار در شرایط فعلی به طور متوسط کمتر از 6 است و این نسبت پتانسیل رشد بیشتر را در ماه‌های آینده خواهد داشت. وی ادامه داد: انتظار می‌رود با کاهش نرخ سود بانکی که موجب افزایش پی بر‌ای بازار می‌شود، شاهد رونق بازار سرمایه باشيم. وی کاهش قیمت سهم‌ها را فرصت خرید نابی برای سرمایه‌گذاران دانست و تاکید کرد: اگر وضعیت تحریم‌ها بهبود یابد و وعده‌های مسوولان اقتصادی تحقق یابد، سرمایه‌گذاران از خرید سهم‌ها در قیمت کنونی منتفع خواهند شد. وی به وضعیت پتروشیمی‌ها اشاره کرد و گفت: پتانسیل شرکت‌ها در این گروه مساعد است و متانول سازان و پلی‌اتیلنی‌ها از شرایط بنیادی خوبی برخوردارند. وی با بیان اینکه در گروه فولاد فعلا رکود حاکم است، گفت: کاهش ساخت‌و‌ساز تاثیر منفی روی این صنعت داشته، اما یکی از برنامه‌های دولت ایجاد تحرک در بخش مسکن است و می‌توان چشم‌انداز روشنی برای این گروه متصور شد.
دامنه نوسان و حجم مبنا بازدارنده رشد بازار سرمایه
این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مهم‌ترین عامل تاثیر گذار بر روند معاملات بورس، اصرار بر حجم مبنا و دامنه نوسان بوده که مانع بسیاری از معاملات واقعی شده، گفت: این محدودیت‌ها نقد شوندگی سهام را با مشکل مواجه کرده و همین امر موجب شده که خیلی‌ها از بورس کناره‌گیری کنند‌، بنابراین اگر حجم مبنا و دامنه نوسان حداقل در مورد برخی سهم‌های بزرگ برداشته شود یا در موارد خاص به کار برده شود، به رونق بازار کمک خواهد کرد. 
موج افزایش سرمایه‌ها در شرکت‌های بورسی
به گزارش «دنیای اقتصاد»، تامین سرمایه شرکت‌های بورسی از محل افزایش سرمایه در حالت کلی عاملی برای کاهش ریسک شرکت‌ها و افزایش بازدهی آنها محسوب می‌شود که در هفته‌های اخیر شاهد رشد برنامه‌های افزایش سرمایه‌های شرکت‌های بورسی هستیم. از بعد تئوریک کاهش نقدینگی در شرکت‌های بورسی ضرورت افزایش سرمایه این شرکت‌ها را برای طرح‌های توسعه بنگاه‌ها گوشزد می‌کند و در عین حال قیمت سهام را بهبود داده و انتظارات سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که با افزایش سرمایه در راستای توسعه و برنامه‌های جدید گام برمی‌دارند تقویت می‌کند. در این بین برخی کارشناسان معتقدند شرکت‌ها با عرضه سهام جدید اطلاعات منفی را درخصوص دورنمای آتی شرکت درخصوص سود مورد انتظار و ریسک آن به بازار اعلام می‌کنند که این امر بیانگر افزایش هزینه‌ تامین مالی و در نتیجه کاهش ارزش افزوده اقتصادی شرکت خواهد بود.
این موضوع البته نگاهي بدبینانه به افزایش سرمایه شرکت‌ها است درحالی‌که نتایج حاصل از آزمون‌ها و تحقیقات مختلف نشان‌ می‌دهد که قیمت سهام بعد از اجرای افزایش سرمایه صعودی می‌شود، به طوری‌که قیمت سهام بعد از اجرای افزایش سرمایه بیشتر از قیمت تئوریک آن خواهد بود. همین تحقیقات نشان می‌دهند ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک مربوط به سهام نیز کاهش می‌یابد. دلیل این امر نیز آن است که افزایش سرمایه حاوی اطلاعات تازه و مثبت‌ از دورنمای آینده شرکت و طرح‌های توسعه آن است که این امر باعث جذابیت سرمایه‌گذاری‌ جهت عرضه سهام جدید است. مقدسیان در این رابطه افزایش سرمایه شرکت‌ها را با داشتن توجیه کافی از سمت شرکت‌ها اقدامی مثبت در راستای تامین منافع آتی سهامداران دانست و گفت: باید بحث افزایش سرمایه را در مورد شرکت‌ها به صورت جداگانه بررسی کرد تا دلیل افزایش سرمایه شرکت‌ها روشن شود، چراکه برخی شرکت‌ها با توجيه ناكافی اقدام به اجرای افزایش سرمایه می‌کنند. به گفته وی در شرایط رکودی کنونی معمولا سهامداران در کوتاه مدت در فرآیند افزایش سرمایه متضرر می‌شوند.
در بازار چه گذشت؟
بورس اوراق بهادار، ديروز شاهد دادوستد بيش از 344 ميليون برگه بهادار به ارزش حدود یک هزار و 22 ميليارد ريال بود كه با افت روزانه 6 درصدی روبه‌رو شد. حجم كل معاملات نیز كاهش 12 درصدی روزانه را به ثبت رساند. بر اساس اطلاعات منتشر شده نمادهای و پارس، وغدیر، رمپنا و فولاد كه زمانی جزو نمادهای پيشرو بازار بودند ديروز بيشترين تاثير منفی را در روند رو به كاهش شاخص كل بر جای گذاشتند.  گروه‌های مالی، شیمیایی و بانک‌ها همچنان در رديف برترين صنايع بورسی قرار دارند و در اين ميان نمادهای کپشیر، دفارا و شلعاب بيشترين افزايش قيمت را از آن خود کردند. از سوی ديگر بيشترين كاهش قيمت نصيب نمادهای کساوه، وسدید و قلرست شد. ديروز برترين تقاضاها در نمادهای وساخت، کفرا و وصندوقح شكل گرفت و شمپچا، وصندوقح و بموتوح نيز نمادهای پرعرضه بازار در روز گذشته بودند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۵:۱۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد