راهکار بورس برای خروج از رکود

راهکار بورس برای خروج از رکود
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جو ضعیفی بود که در آن شاخص کل به میزان 92واحد افت کرد. بازار دیروز به‌رغم رشد شاخص در روز دوشنبه مجددا رو به کاهش گذاشت تا با افت 12/0 درصدی شاخص در رقم 74 هزار و 455 واحد آرام بگیرد.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جو ضعیفی بود که در آن شاخص کل به میزان 92واحد افت کرد. بازار دیروز به‌رغم رشد شاخص در روز دوشنبه مجددا رو به کاهش گذاشت تا با افت 12/0 درصدی شاخص در رقم 74 هزار و 455 واحد آرام بگیرد.
در حاشیه بازار دیروز معامله‌گران با دقت روند تحولات سیاسی و اقتصادی را دنبال ‌کردند که در تحولات اقتصادی حضور رئیس‌جمهوری در همایش طرح برنامه خروج از رکود دولت از اهمیت برخوردار بود. رئیس‌جمهوری در این همایش به تشریح دقیق برنامه‌های دولت برای اقتصاد کشور پرداخت و به نظرات منتقدان در‌باره سیاست‌های اقتصادی دولت پاسخ داد. 
در همین حال دیروز در صحن مجلس سخنان رئیس‌جمهوری در مورد منتقدان مذاکرات اتمی به واکنش برخی از نمایندگان مجلس و برگزاری جلسه غیر‌علنی منجر شد؛ امری که توام با اعلام استیضاح وزیر علوم بود. در بازار دیروز در گروه خودرویی برخی خبرها از فروش سهام بانک پارسیان توسط ایران خودرو خبر می‌داد که این خبر هنوز رسما تایید نشده است. دیروز همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه مخالف کاهش قیمت خودرو است، گفت: بحثی درباره جایگزینی وزیر صنعت مطرح نیست. در گروه مخابرات وزیر ارتباطات از احتمال صدور مجوز نسل سوم برای همراه اول خبر داد. 
در گروه تصفیه نفت مهندس زنگنه در سخنانی به تشریح سیاست‌های این وزارتخانه در مورد ساخت پالایشگاه پرداخت. این سخنان در شرایطی اعلام می‌شود که براساس خبرهای منتشره اجرای طرح کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در سال جاری قطعی به نظر می‌رسد.  وی در واکنش به این پرسش که آیا مخالف تاسیس پالایشگاه در کشور است، اظهار کرد: من تاسیس پالایشگاه را امری مقدس نمی‌دانم؛ اما مخالف تاسیس آن هم نیستم و اگر لازم باشد پالایشگاه نیز راه‌اندازی می‌شود.  
زنگنه اظهار کرد: اگرچه معتقدم پالایشگاه به‌صرفه نیست، اما اگر نیاز کشور را تامین کند اقدام به ساخت پالایشگاه می‌کنیم. در‌زمان حاضر سالانه 4 میلیارد دلار به پالایشگاه‌ها تخفیف می‌دهیم و برخی می‌خواهند این رقم دوبرابر هم شود. وی گفت: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی توجه به این مهم است که از منابع نفتی به صندوق توسعه ملی واریز و از این طریق در سایر زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم. هرچند صندوق امروز مشکلاتی دارد، اما ساز‌و‌کار درستی است تا اقتصاد ایران قوی شود. 
زنگنه ادامه داد: اگر بخواهیم وابستگی خود را به نفت کم کنیم، کافی است میزان صادرات خود را افزایش دهیم تا فاصله این دو با یکدیگر افزایش یابد.
در گروه پتروشیمی شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد «پترول» و سرمایه 20 هزار میلیارد ریال در بازار دوم فرابورس درج شد. به گزارش فرابورس، شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، پس از احراز شرایط پذیرش به‌عنوان چهل و یکمین شرکت در بازار دوم درج شد. 
این شرکت با سرمایه 20 هزار میلیارد ریال در گروه محصولات شیمیایی فعالیت می‌کند. در گروه لیزینگی وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح مهم‌ترین سیاست‌های توسعه فعالیت‌های لیزینگی به‌ویژه برای کالاهای سرمایه‌ای هم توضیح داد: هم‌اکنون لیزینگ‌ها تعطیل شده‌اند و قرار است نرخ لیزینگ با مذاکرات انجام گرفته با وزارت اقتصاد و شورای پول و اعتبار اصلاح شود؛ به‌طوری‌که نرخ سود تسهیلات لیزینگی براساس عقود اسلامی تدوین و نهایی شود که این موضوع منجر به فعالیت بیشتر لیزینگ‌ها خواهد شد. 
در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و بی‌رمق بود که در آن ارزش معاملات انجام شده در بورس و فرابورس به 153 میلیارد تومان بالغ شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۴:۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد