چرا بورس تهران كاهشي شد؟

چرا بورس تهران كاهشي شد؟
مدير عامل بانك اقتصاد نوين، از چشم‌انداز مثبت بازار سرمايه تا پايان امسال سخن گفت.
مدير عامل بانك اقتصاد نوين، از چشم‌انداز مثبت بازار سرمايه تا پايان امسال سخن گفت.
نصرالله برزني با اشاره به وقايع چند ماه اخير، از عمده دلايل روند نزولي بازار را ناشي از تصميم‌ها و مصوبات مجلس و دولت در رابطه با گران شدن نرخ گاز پتروشيمي‌ها و عوارض سنگ‌آهني‌ها دانست و گفت: در عين حال بحث هدفمندي يارانه‌ها موجب شد تا بازار دچار ابهام شده و دسته اي از سرمايه گذاران از بازار خارج شوند.  وي همچنين افزود: حقوقي‌هاي بزرگ نيز كه به نوعي موتور محرك معاملات هستند در بازار حضور كمرنگي را نشان دادند كه بازار هنوز علت آن را نمي‌داند. 
مديرعامل بانك اقتصاد نوين در رابطه با چشم‌انداز بازار تا پايان سال 93 عنوان كرد: چند دليل عمده وجود دارد كه موجب مي‌شود نسبت به آينده بازار اميدوار باشيم. اول اينكه اكثر شركت‌ها گزارش‌هاي بودجه خود را محتاطانه برآورد كرده‌اند و آخرين گزارش‌هاي عملكرد آنها حكايت از بهبود شرايط و افزايش سودآوري و درآمدهاي آنها دارد. به علاوه چشم‌انداز سياسي و اقتصادي كشور نيز اميدواركننده بوده و با بهبود روند مذاكرات با دولت‌هاي غربي اميد به كاهش تحريم‌ها وجود دارد كه مي‌تواند موجب تسهيل صادرات و نقل و انتقال وجوه نقد در سطح بين الملل شود. از سوي ديگر شاخص كل از دي ماه تاكنون در حدود 15هزار واحد كاهش داشته است. نسبت‌هاي P/E و قيمت سهام مختلف نيز به كف خود و سطح جذابي رسيده‌اند. 
برزني در رابطه با سياست‌هاي انقباضي دولت در زمينه كاهش تورم با كنترل نقدينگي از طريق بورس عنوان كرد: حجم نقدينگي در كشور در حدود 600 هزار ميليارد تومان است. اين حجم نقدينگي را دولت نمي‌تواند با سياست انقباضي كاهش دهد. چنانچه از اين حجم نقدينگي تنها 5 درصد وارد بورس شود، كمتر از 30 هزار ميليارد تومان نقدينگي وارد اين بازار خواهد شد كه مي‌تواند موجب رونق معاملات و رشد سهام شركت‌ها شود. به علاوه اين مبلغ 6 برابر حجم پولي است كه قرار بود صندوق توسعه به بازار كمك كند و خبر حضور آن تا مدتي موجب مساعد شدن وضع بازار شد.
وي همچنين افزود: متاسفانه در بازار ما چسبندگي به وضعيت فعلي وجود دارد. به طوري كه چنانچه بازار در حال رشد باشد، همه فكر مي‌كنند اين وضعيت ادامه دار خواهد بود و حال كه در ركود هستيم همه فكر مي‌كنند قرار است در اين وضعيت ماندگار شويم، در صورتي كه در هر وضعيتي با توجه به شرايط موجود بايد تحليل كرد.
برزني در رابطه با اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها نيز گفت: قيمت حامل‌هاي انرژي به نحوي بالا رفت كه نسبت به برآورد خود شركت‌ها متعادل‌تر بود و تا حدودي توانست رضايت نسبي آنها را به دست آورد. از سوي ديگر احتمال افزايش نرخ محصولات نيز مي‌تواند هزينه‌هاي سال جاري آنها را پوشش دهد. مدير عامل بانك اقتصاد نوين در رابطه با بازدهي بازار تا پايان امسال نيز افزود: تا پايان امسال دستيابي به بازدهي 30 درصدي براي سهامداران منطقي به نظر مي‌رسد. در اين بين صنايع پتروشيمي، معدني و فلزي نيز مي‌توانند به عنوان صنايع پيشرو حركت كنند. وي ادامه داد: پتروشيمي‌ها بزرگ‌ترين بخش بازار را در دست دارند و با تسهيل صادرات و بازگشت منابع نقدي، درآمدزايي آنها بهتر خواهد شد. در مرحله بعد بانكي‌ها نيز كه در سال گذشته به اشتباه وارد رقابت بي دليل با يكديگر شده بودند و با افزايش نرخ سود سپرده‌ها به صورت رقابتي تا 23 درصد بهاي تمام شده پول را افزايش داده بودند، در سال جاري با ثبات نرخ سود سپرده‌ها و دست برداشتن از رقابت، در ميان مدت مي‌توانند به سودآوري برسند. برزني همچنين عنوان كرد: بورس براي ميان مدت و بلندمدت طراحي شده است و نوسان گيرها در بلندمدت بازنده‌هاي بازار خواهند بود زيرا با نقدينگي خود به دولت و كارگزاري‌ها كمك مي‌كنند.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۷:۳۷:۴۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد