بازار آتي سكه در انتظار حركت اونس

بازار آتي سكه در انتظار حركت اونس
ديروز بازار آتي در واكنش به افزايش قيمت جهاني طلا و افزايش نرخ برابري دلار در بازار داخل، روندي صعودي را آغاز كرد. در بازار آتي همچون روزهاي گذشته وجود فروشندگان مصمم، مانع از افزايش قابل توجه قيمت در سررسيدهاي مختلف شد، اما در بازار شايعاتي مبني بر خريد حواله دلار توسط گروهي خاص به گوش مي‌رسد كه فعالان بازار آتي اين امر را دليل افزايش موقت قيمت دلار دانسته و معتقدند قيمت دلار مجددا تا محدوده 3240 تومان كاهش يافته و درهمين محدوده به تعادل خواهد رسيد.
ديروز بازار آتي در واكنش به افزايش قيمت جهاني طلا و افزايش نرخ برابري دلار در بازار داخل، روندي صعودي را آغاز كرد. در بازار آتي همچون روزهاي گذشته وجود فروشندگان مصمم، مانع از افزايش قابل توجه قيمت در سررسيدهاي مختلف شد، اما در بازار شايعاتي مبني بر خريد حواله دلار توسط گروهي خاص به گوش مي‌رسد كه فعالان بازار آتي اين امر را دليل افزايش موقت قيمت دلار دانسته و معتقدند قيمت دلار مجددا تا محدوده 3240 تومان كاهش يافته و درهمين محدوده به تعادل خواهد رسيد.
همچنين ديروز در بازار آتي شاهد انتقال موقعيت‌هاي باز از سررسيد آبان به دي بوديم كه اين موضوع نشان‌دهنده آن است كه دورترين سررسيد جديدالورود در حال تبديل شدن به نقد شونده‌ترين سررسيد است. روز سه‌شنبه تعداد 500 موقعيت باز از آبان به دي منتقل شد و ديروز نيز حدود 120 موقعيت در آبان بسته شد و بيش از 200 موقعيت جديد در سررسيد دي باز شد.
نكته حائز اهميت در معاملات ديروز تا زمان نگارش اين گزارش (ساعت 16) اين بود كه حدود 97 درصد از حجم كل معاملات به اين دو سررسيد آبان و دي اختصاص داشت كه رقم قابل توجهي است. 
به نظر مي‌رسد به دليل نزديكي و ريسك سررسيدهاي نزديك كه در مدت اخير شاهد آن بوديم، اين انتقال موقعيت‌ها طبيعي است، هرچند نمي‌توان اين دليل را به سررسيد شهريور تعميم داد. 
ديروز در بازار ارز اما، نرخ غير رسمي دلار حول و حوش 3300 تومان در نوسان بود كه نسبت به ميانگين قيمت‌هاي دو روز گذشته 10 تومان افزايش داشته است. كارشناسان معتقدند از جمله عواملي كه در هفته‌هاي اخير باعث افزايش قيمت دلار شده، كاهش نرخ سود بانكي توسط شوراي پول و اعتبار بود كه به‌منظور تزريق نقدينگي به بازار سرمايه صورت گرفت ولي موثر واقع نشد و نقدينگي موجود را به سمت بازار سكه و ارز سوق داد و اين محرك همچنان پابرجاست. 
در اين بين سايت كيتكو نيز افزايش نسبي قيمت جهاني طلا را مرتبط با بحران وام در كشورهاي ايتاليا و اسپانيا مي‌داند.عامل ديگر افزايش قيمت جهاني طلا پالاديوم است كه كالاي جايگزين طلا محسوب مي‌شود.روسيه از بزرگ‌ترين توليدكنندگان پالاديوم است و با افزايش تنش ميان اوكراين و روسيه قيمت پالاديوم در سال جديد ميلادي افزايش يافته و به بالاترين قيمت از سال 2011 رسيده است، مشخص است چنين افزايش قيمتي در افزايش تقاضا براي كالاي جايگزين آن، يعني طلا، موثر است.
روز سه‌شنبه پس از پايان جلسه معاملات آتي، شاهد افزايش حدود 10 دلاري اونس در بازار آمريكا بوديم. اونس خيزي براي قيمت 1300 دلار داشت، ولي نتوانست به هدف خود برسد و صبح ديروز شاهد كاهش قيمت آن تا 1291 دلار بوديم. 
بازارهاي جهاني پس از گذراندن روزهاي آرام به زمان اعلام شاخصهاي اقتصادي چين و آمريكا نزديك مي‌شوند و انتشار صورت‌جلسه FOMC اولين اميد معامله‌گران براي ايجاد نوسان در بازار است. به گزارش سايت بلومبرگ ممكن است تعداد متقاضيان بيمه بيكاري در آمريكا كه ساعت پنج بعد از ظهر روز پنجشنبه اعلام خواهد شد افزايش يابد كه با توجه به اهميت شاخص‌هاي بازار كار آمريكا در نوسانات اونس، باعث ترس فروشندگان مي‌شود. 
بازار جهاني در اين روزها در انتظار محركي براي حركت است و بازار آتي چشم به حركت قيمت‌هاي جهاني دارد.
به عقيده بيك محمدي، كارشناس بازار آتي؛ در بازارهاي جهاني، سرمايه گذاران هنوز به شدت نگران تصميم احتمالي فدرال رزرو براي افزايش نرخ بهره هستند كه بدون شك اين امر موجب افزايش قيمت دلار و كاهش قيمت طلا خواهد شد.  تحليلگران و كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه روشن نبودن سياست واقعي فدرال رزرو در افزايش نرخ بهره طي ماه‌هاي آينده موجب سردرگمي سرمايه‌گذاران بازار طلا شده است. شايان ذكر است فدرال رزرو از سال 2008 ميلادي تاكنون ميلياردها دلار نقدينگي به اقتصاد تزريق كرده و نرخ بهره را نزديك صفر نگه داشته است. 
براساس گزارش‌هاي منتشره، بهبود نسبي بخش مسكن در آمريكا و نيزتاكيد مقام‌هاي بانك مركزي اروپا بر لزوم كاهش ارزش يورو، فشار زيادي را به قيمت طلا وارد كرده است. از سوي ديگر نگراني‌هايي از اقتصاد اروپا به گوش مي‌رسد. آمار نامناسب اقتصادي از آلمان و شكل گيري مجدد بدهي كشور‌هاي حوزه يورو از چالش‌هاي پيش روي طلا خواهد بود و در صورت افزايش اين بحران‌ها يورو تحت فشار قرارخواهد گرفت.
در حوزه بين الملل نيز همچنان اخبار پيرامون تنش بين اوكراين و روسيه و اظهارات اخير جان كربي، سخنگوي نيروي دريايي آمريكا در خصوص عدم عقب‌نشيني نيروهاي روسيه از مرز اوكراين و اينكه شواهدي دال بر خروج تمامي نيروهاي روسيه از اين منطقه در دست نيست، باعث نوسان قيمت طلا در بازارهاي جهاني شده است. 
 اما در هندوستان نيز ممكن است تصميماتي مبني بر افزايش واردات طلا صورت گيرد ودر صورت تاييد اين مطلب، به‌طور يقين بازار فيزيكي اين فلز ارزشمند با افزايش تقاضا روبه‌رو خواهد شد.
 لازم به ذكر است در شرايطي روند صعودي دو فاكتور اونس و دلار، افزايش 10 هزار توماني قيمت سكه در بازار نقدي را به همراه داشته كه در حال حاضر حباب منفي سكه تا 11 هزار تومان كاهش يافته است. 
در مجموع؛ بازار آتي در انتظار تعيين روند روزهاي آينده اونس نشسته است. اعلام آمارهاي اقتصادي آمريكا و انتشار نتيجه جلسه كميته فدرال رزرو، به روند اونس جهت خواهد داد. از سوي ديگر اخبار سياسي و اقتصادي داخلي و خارجي نيز اهرم‌هاي تعيين‌كننده مسير بازار خواهند بود. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۷:۳۴:۵۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد