بازار بورس انتظارات را برآورده نکرد

بازار بورس انتظارات را برآورده نکرد
بورس اوراق بهادار تهران دیروز شروع ضعیفی را در ابتدای هفته داشت که در آن جو انتظار برای تصمیمات کلان و شوک ناشی از انتقال برخی از نمادهای بازار پایه به بازار توافقی موجب کاهش شاخص شد.
بورس اوراق بهادار تهران دیروز شروع ضعیفی را در ابتدای هفته داشت که در آن جو انتظار برای تصمیمات کلان و شوک ناشی از انتقال برخی از نمادهای بازار پایه به بازار توافقی موجب کاهش شاخص شد.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که مذاکرات سیاسی ژنو با نتایج مطلوبی به پایان رسید که این امر موجب انتظار معامله‌گران برای بهبود شرایط بازار و رشد نمادهای متاثر از بازارهای جهانی بود،  اما این امر محقق نشده و نمادهای بزرگ بازار با ضعف فعالیت خود را شروع کردند .این امر به ویژه در گروه خودرویی به چشم می‌خورد. در همین حال توقف شماری از نمادهای کوچک بازار به ویژه طرح‌های پتروشیمی موجب شد تا شرکت‌های کوچک نیز از حرکت باز مانند. نمادهای مربوط به طرح‌های پتروشیمی در خلال هفته‌های اخیر به دلیل تقاضاي سهامداران حقیقی رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده بودند که از دید برخی از کارشناسان با وضعیت بنیادی سهام و میزان پیشرفت طرح‌ها همخوانی نداشت. در بازار دیروز ناظر فرابورس اعلام کرد، شماری از نمادهای کوچک بازار پایه به بازار توافقی منتقل خواهند شد. براساس این اعلام سرمايه‌گذاري چشم انداز توسعه شمال، مجتمع صنايع و معادن احياي سپاهان، پتروشيمي دهدشت، پتروشيمي كازرون،كود شيميايي و اوره لردگان، پتروشيمي ممسني، صنايع پتروشيمي زنجان، توسعه بازرگاني آهن و فولاد ميلاد، بازرگاني و صنعتي آينده سازان بهشت پارس، تكادو، سيمان مجد خواف، مجتمع سيمان غرب آسيا، رهشاد سپاهان، صنعتي و دريايي ايران از ابتدای اسفند به بازار توافقی منتقل می‌شوند. این تصمیم موجب شد تا بازار با عرضه‌های سنگین در نمادهای کوچک مواجه شود که اوج آن عرضه صف خرید بندری سینا بود هر چند این نماد مجددا صف خرید را تجربه کرد. روز گذشته  در گروه پتروشیمی نشست برخی از مدیران شرکت ملی پتروشیمی و کارشناسان و اقتصاددانان کشور به ارائه نظر در مورد لزوم احتساب خوراک ارزان برای پتروشیمی‌ها منجر شد.
به گزارش نیپنا، موضوع نحوه قیمت گذاری خوراک طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی که این روزها در صدر اخبار مرتبط با صنعت پتروشیمی قرار دارد، از مباحث مطرح در این جلسه بود که کلیه حاضرین بر این باور بودند که با توجه به لزوم توسعه صنعت پتروشیمی توسط بخش خصوصی، باید قیمت خوراک مورد تحلیل صحیح و دقیق قرار گیرد و با ارائه گزارشی به تصمیم‌گیران در رابطه با عواقب نرخ بالا و غیرمنطقی خوراک توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی شرایط به گونه‌ای فراهم شود که بخش خصوصی مشتاق به سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت پتروشیمی باشد.
دکتر صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با تاکید بر حمایت بازار سرمایه از توسعه طرح‌های پتروشیمی توسط بخش خصوصی گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید طرح‌ها را اولویت بندی و به سازمان بورس ارائه نماید و در مقابل بورس نیز با کمک بازار پولی و منابع کنسرسیومی، سرمایه بخش خصوصی را به سمت توسعه صنعت پتروشیمی هدایت کند. در گروه پالایشگاهی دیروز انتظار برای ارائه گزارش‌های 9 ماهه موجب رشد قیمت این گروه شد.
در گروه بانکی به‌رغم اعلام برخی خبرها در مورد معامله سهام بانک پارسیان هر دو نماد ایران خودرو و بانک پارسیان با صف فروش همراه شدند. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص 3/0 درصد معادل 276واحد افت کرد و به 87هزار و 792واحد رسید. ارزش معاملات در بورس و فرابورس به 511میلیارد تومان بالغ شد.
پتروشیمی‌ها وپالایشگاهی‌ها ‌همچنان راهبری می‌کنند
بازار فرابورس نيز دیروز برخلاف بورس با افزایش در شاخص همراه شد. از همان ساعات آغاز به کار این بازار ، شاخص کل در مسیر افزایش تا 853 واحد بالارفت. اگرچه با تعدیل در ساعات بعد مرز 850 را تجربه كرد که در مجموع نسبت به روز چهارشنبه تقریبا 7 واحد افزایش را ثبت کرد. در بازار دیروز 5/122 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 1346 میلیارد و 673 میلیون ریال داد‌و‌ستد شد.
پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها دیروز دوباره رهبری بازار فرابورس را به دست گرفتند. نمادهای شرکت‌های پتروشیمی مارون، پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز و پتروشیمی زاگرس دیروز از 48/3 تا 74/0 واحد به ترتیب بر شاخص این بازار تاثیر مثبت گذاشتند. سهام هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و سهامی ذوب‌آهن اصفهان اما با تاثیر منفی بر شاخص از افزایش بیشتر آن جلوگیری کردند. تاثیرات مثبت سایر نمادها بازهم عمدتا از میان پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها بود و برخی بانکی‌ها نیز بر افت شاخص تاثیر داشتند.
این شرایط نشان می‌دهد که می‌توان ردّ ‌پای تاثیرات مثبت را در میان خبرهای مربوط به تعیین نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها جست‌وجو کرد. در تازه ترین خبرها پیش‌بینی شده که این نرخ تا پايان سال بالاخره تعیین می‌شود. با این حال همچنان بازار سهام به هر گونه خبری در این زمینه واکنش دارد.
در بازار فرابورس روز گذشته نیز اوراق خرید امتیاز تسهیلات مسکن بازهم 5 درصد افزایش ثبت کردند. با اعلام  افزایش میزان وام مسکن تا 35 میلیون تومان، بازار داد‌و‌ستد این اوراق رونق گرفته است. خبرهای تازه تر نیز از امکان افزایش بیشتر میزان وام در شهر‌های بزرگ حکایت دارد که انتظار می‌رود، بازار نوسان گیری از این اوراق باز هم تشدید شود.
دیروز در بازار فرابورس بیشترین ارزش معامله به نماد (صپارس)اوراق اجاره 3 ماهه با نرخ سود 20 درصدی پارس اختصاص داشت. بیش از 217 میلیون برگه از این اوراق به ارزش بالغ بر 147 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. بیشترین حجم معامله نیز به نماد (ثباغ) شهر‌سازی و خانه سازی باغمیشه اختصاص یافت. 8/15 میلیون برگه از این اوراق نیز به ارزش بیش از 82 میلیارد ریال داد‌و‌ستد شد.
افزايش قابل توجه در بازار ديروز مربوط به  افزايش 5 درصدي نرخ نماد حسينا بود. اين نماد از زمان عرضه اوليه در 27 آذرماه تا ديروز از 15 هزار ريال تا مرز 30 هزار ريال افزايش يافته و همچنان صف خريد دارد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ دی ۱۳۹۲ ساعت ۷:۹:۵۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد