سایه سنگین جنگ، از سر آتی برداشته شد

سایه سنگین جنگ، از سر آتی برداشته شد
در حالی که بهای جهانی طلا در واپسین ساعات روز جمعه (15 شهریور)، به دنبال انتشار آماری که کندی روند رشد اشتغال در آمریکا را نشان داد، افزایش یافت، روز شنبه گذشته، پارامترهای متنوعی وجود داشت که بازارهای طلا و ارز داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد.
در حالی که بهای جهانی طلا در واپسین ساعات روز جمعه (15 شهریور)، به دنبال انتشار آماری که کندی روند رشد اشتغال در آمریکا را نشان داد، افزایش یافت، روز شنبه گذشته، پارامترهای متنوعی وجود داشت که بازارهای طلا و ارز داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. در این روز بازار تهران از قیمت سکه و دلار خود کاست؛ همچنین به تبع بازار نقدی، معاملات سکه آتی در بورس کالا نیز با کاهش قیمت آغاز شد به طوری که تمام سررسیدها نزدیک به 4درصد ریزش داشتند.
 از جمله اخباری که انتشار آن به کاهش قیمت‌ها انجامید، درخواست دادگاه اتحادیه اروپا پیرامون لغو تحریم 7 شرکت ایرانی از سوی این اتحادیه، تمديد ۱۸۰ روزه معافيت ۱۱ کشور از تحريم عليه ايران از سوی آمریکا و آمادگی ایران و اروپا برای آغاز دیپلماسی هسته‌ای در نشست سازمان ملل بود. بازار آتی سکه و طلا، پس از یک ریزش نسبتا شدید در پی خبرهای منتشر شده در روز شنبه، از شدت این کاهش کاست و سررسیدهای دورتر (آبان و آذر) زیر 2 درصد منفی نوسان کردند. دلیل این امر همچنین تغییر در میزان وجه تضمین این بازار بود. بازار آتی سکه از روز پنج‌شنبه (14 شهریور) که اطلاعیه افزایش وجه تضمین اضافی منتشر شد، بسیار تحت‌تاثیر این مساله قرار گرفت.  به اعتقاد برخی کارگزاران این بازار، زمانی که بورس کالا در شرایط افزایش قیمت‌ها، اقدام به بالا بردن وجه تضمین اولیه و اضافی می‌کند، سود آربیتراژ مناسب ایجاد شده، منجر به افزایش خریداران سکه نقدی هم می‌شود. این مساله روز پنج‌شنبه 
(14 شهریور)، سکه آتی را تا 4درصد مثبت هم پیش برد. در چنین شرایطی فروشندگان این بازار، در پی فشار ایجاد شده، مجبور به بستن موقعیت‌های خود شده و کال‌مارجین می‌شوند. 
در حالی که روز یکشنبه گذشته، آخرین روز تعطیلات تابستانی کنگره آمریکا بود و قرار بود این نمایندگان، از دوشنبه به بررسی لایحه محدود شده سنای این کشور برای حمله به سوریه بپردازند و در شرایطی که بهای جهانی طلا ثابت بود، بازار تهران بر قیمت دلار و سکه نقدی به میزان محدودی افزود؛ اما سکه‌های بازار آتی بورس کالا، افزایش قیمت بیشتری داشتند؛ این در حالی بود که ریزش قیمت شدید روز شنبه، موجب شد تا بسیاری از کسانی که در زمان افزایش قیمت‌ها سکه خریده بودند، از ترس ریزش‌های بیشتر، به فروش اقدام کنند.
حدود 2 ساعت از آغاز معاملات روز یکشنبه، گذشته بود که دو سررسید شهریور و مهر برای ساعاتی تغییر جهت دادند و از قیمت آنها کاسته شد. این مساله نشان از این داشت که پیش‌بینی معامله‌گران بازار آتی سکه، برای ماه‌های آبان و آذر، افزایش قیمت‌ها است. دلیل این مساله این بود که سررسیدهای نزدیک، فروشندگان بیشتری داشتند به این دلیل که اختلاف قیمت آنها با سکه نقدی زیاد بود و با خیال راحت‌تری اقدام به فروش می‌کردند؛ چراکه فروشنده سررسیدهای دور، نمی‌خواست ریسک کال کارجین شدن را بپذیرد.
دوشنبه گذشته، در شروع معاملات بازار آتی، سررسیدهای شهریور تا آذر، با کاهش قیمت زیر یک درصد مواجه شدند. این روند کاهشی پس از مدت کمی، شدت گرفت و به جز سکه شهریور، باقی سررسیدها نزدیک به دو درصد ریزش داشتند. در این میان کاهش بهای سکه‌های آبان و آذر، به بیش از دو درصد هم رسید. این همه در شرایطی بود که روز یکشنبه در پایان معاملات، تابلوی سکه‌های آتی، سبز بسته شده بود. 
روز دوشنبه دو خبر مهم توانست تا حدودی بر مسیر بازارهای طلا و سکه اثرگذار باشد، یکی حمایت مجدد و قوی روسیه از سوریه و دیگری صحبت‌های جان کری با این مضمون که راه‌حل بلند‌مدت برای بحران سوریه، سیاسی است نه نظامی؛ به گفته او اما گزینه حمله همچنان روی میز است. بازار هم تحت‌تاثیر این مسائل ریخت. بازار آتی سکه روز دوشنبه در حدود 35 هزار تومان در سررسیدهای دور کاهش یافت و بهای سکه نقدی هم تقریبا با قیمت‌های روز یکشنبه برابری می‌کرد و تنها کمی ریزش را نسبت به آخر وقت این روز تجربه کرد. در حالی که بازار آتی سکه در حال اصلاح قیمت‌ها و بازگشت اختلاف سررسیدهایش به حالت منطقی بود، در این روز بازار نقدی تا حدودی از این بازار تاثیر گرفت.
سه شنبه گذشته در پی انتشار اخباری که نشان می‌داد حمله نظامی به سوریه، حداقل برای مدتی در دستور کار دولت‌های غربی قرار نخواهد داشت، بهای جهانی طلا ریزش شدیدی را به خود دید. متاثر از این امر، در کنار کاهش قیمت سکه نقدی و دلار در بازار تهران، آتی سکه هم عکس‌العمل شدیدی به اخبار نشان داد و با قدرت فراوان از همان ابتدای معاملات، در تمام سکه‌ها نزدیک به 5 درصد ریزش قیمت داشت. 
اتفاق دیگری که روز سه شنبه در بازار آتی سکه رخ داد، اعلام افزایش مجدد وجه تضمین اولیه به میزان 150 هزار تومان بود. برخی معامله‌گران و کارگزاران بازار آتی سکه، از سازوکار اعمال وجه تضمین مخصوصا وجه تضمین اضافی در این بازار چندان راضی نیستند و این امر را به ضرر بازار می‌دانند؛ چراکه این روند را موجب کال مارجین شدن معامله‌گران این بازار و بالا رفتن ریسک معاملات می‌دانند. این اتفاق روز سه شنبه افتاد و با ریزش شدیدی که در بازار آتی سکه رخ داد، بسیاری از خریداران کال مارجین شدند که این مساله منجر به تشکیل بازار جبرانی به منظور معامله معامله‌گران بدهکار شد. 
چهارشنبه گذشته باز هم خبرهای خوش، توانست بازارهای ارز و سکه داخلی را به کاهش قیمت‌ها وادار کند. در این روز در شرایطی که اونس جهانی طلا در ابتدای معاملات خود با افزایش محدود قیمت روبه‌رو بود، بازار تهران در پی ایجاد امیدهایی ناشی از صحبت‌های رسانه‌ای رییس‌جمهور کشورمان پیرامون مسائل اقتصادی و همچنین تحولات منطقه و در کنار آن، اعلام خبر لغو برخی تحریم‌ها علیه ایران از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، از بهای سکه و دلار خود کاست. در این میان، بازار معاملات سکه آتی، در آغاز معاملات روز چهارشنبه، در سررسیدهای دورتر بیش از 4 درصد ریزش و در سررسیدهای نزدیک در حدود 2 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۷:۵۸:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد