اولویت‌های جدید بازار سرمایه اعلام شد

اولویت‌های جدید بازار سرمایه اعلام شد
ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تامين مالی بنگاه‌ها، افتتاح بورس ایده، راه‌اندازی سامانه جدید کارگزاری‌ها و توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی از مهم‌ترین اولویت‌های بازار سرمایه در سال‌جاری است.
ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تامين مالی بنگاه‌ها، افتتاح بورس ایده، راه‌اندازی سامانه جدید کارگزاری‌ها و توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی از مهم‌ترین اولویت‌های بازار سرمایه در سال‌جاری است.
علی صالح‌آبادی، با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی یکی از اولویت‌های مهم‌ بازار سرمایه است، تصریح کرد: جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی به دو بخش ایرانیان‌ خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارج از کشور، تقسیم می‌شود.
ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ایرانیان مقیم خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی دو بخش اصلی ورود به بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند، گفت: بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور اکنون در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بخش دیگری هم که خارجی‌ها  هستند به تناسب موقعیت از مزایای بورس ایران استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: افراد خارج از کشور که ایرانی نیستند با مراجعه به سازمان سرمایه‌گذاری خارجی تحت حمایت قانون قرار گرفته و از مزایای سرمایه‌گذاری در ایران استفاده می‌کنند.
صالح‌آبادی گفت: این افراد در صورت عدم تمایل به استفاده از قوانین مزایای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران، تنها با ارائه شناسنامه همانند ایرانیان داخل اقدام به خرید و فروش کنند.ريیس سازمان بورس اوراق و بهادار با تشریح دیگر اولویت‌های بازار سرمایه در سال جاری به بحث تامين مالی با توجه به شرایط درآمد نفتی اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی بنگاه‌ها باید به بازار سرمایه رفته و از ابزارهای مختلف تامين مالی همانند اسناد خزانه اسلامی استفاده کنند.
صالح‌آبادی ادامه داد: در قانون تا سقف 6 هزار میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامیه (اوراق رهنی تسهیلات مسکن)  داده شده و اینکه چقدر از این میزان استفاده شود، بستگی به تصویب و ابلاغ آیین‌نامه این اوراق دارد.وی با اعلام این خبر که پیش‌نویس آیین‌نامه انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی در حال تهیه است، خاطرنشان کرد: در صورت تصویب این آیین‌نامه راه برای انتشار این اسناد باز می‌شود.
راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی اعتباری
علی صالح‌آبادی راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی اعتباری را از دیگر اولویت‌های مهم بازار سرمایه در سال جاری دانست و تاکید کرد: موسسات رتبه‌بندی پس از طی مراحل مختلفی ایجاد خواهد شد و وظیفه اصلی آنان اعلام رتبه اوراق بهادار و یا اوراق مشارکت و اجاره است. 
وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر اوراقی از ریسک بالایی برخوردار باشد با نرخ بیشتر و در صورت پایین بودن ریسک آن با نرخ کمتری منتشر خواهد شد؛ رتبه‌بندی اوراق بر مبنای نظر موسسات رتبه‌بندی خواهد بود.
وی پیش از این در همایش یک‌روزه نقش موسسات رتبه‌بندی در اقتصاد کشور، گفته بود: بازار سرمایه کشور پیشرفت‌ خوبی با  همکاری همه نهادها و فعالان این حوزه داشته است و موسسات رتبه‌بندی هم به عنوان حلقه آخر و تکمیلی نهادهای مالی محسوب مي‌شود که از پیچیده‌ترین نهادهای حوزه مالی است.
ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بعد از بحران مالی جهانی اهمیت این موسسات بیشتر  شده و مقررات کامل‌تری برای آنها وضع شده است، تاکید کرد: برای راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی مطالعات زیادی انجام و مقررات 40 صفحه‌ای در دست تدوین است.
صالح‌آبادی افزود: رتبه‌بندی در کشور وجود ندارد و  از وجود ضامن که بيشتر، بانک‌ها و شرکت‌های تامين سرمایه هستند، برای پوشش ریسک استفاده می‌شود، اما برای تامين مالی گسترده‌تر و ارتقای آن، بانک‌ها و شرکت‌های تامين سرمایه این ظرفیت را دارند که در آینده اوراق بهادار زیادی متناسب با ریسک و نرخ مختلف منتشر کنند.
رييس سازمان بورس انتشار اوراق بهادار، اوراق مشارکت، صکوک، اجاره و سایر اوراق با نرخ ریسک متفاوت، بررسی شرکت‌ها در ارزیابی تحلیلگران، صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ها و حتی نظام بانکی را از  کارکردهای موسسه‌های رتبه‌بندی اعلام کرد.
توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی بازار سرمایه
صالح‌آبادی افزود: توسعه زیرساخت‌هاي بازار سرمایه مانند ایجاد ظرفیت‌هاي خوب مقرراتی و الکترونیکی، منجر به دسترسی عموم مردم به بازار سرمایه شده است.
 وی همچنین با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی بازار سرمایه از اولویت‌های دیگر سازمان بورس خواهد بود، گفت: در این زمینه اقدامات مهمی انجام شده و به زودی نرم‌افزارهای جدید رونمایی خواهد شد. صالح‌آبادی در توضیح جزئیات نرم‌افزارهای جدید معاملاتی گفت: به زودی سامانه جدیدی جایگزین سامانه فعلی کارگزاری‌ها خواهد شد که این سامانه جدید امکان کنترل کارگزاری‌ها بر معامله‌گران خود را بیشتر می‌کند. وی افزود: این نرم‌افزار جدید که از سرعت و امکانات پیشرفته‌ای نسبت به سامانه قبلی برخوردار است توسط همکاران فناوری اطلاعات بازار سرمایه تهیه شده است.
افتتاح بورس ایده در فرابورس ایران تا دو ماه دیگر
صالح‌آبادی گفت: بورس ایده نیز با توجه به اقدامات انجام شده و فراهم کردن بسترهای معاملاتی آن تا دو ماه دیگر افتتاح می‌شود.
ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: سازمان بورس بر اساس تصریح قانون برنامه پنجم توسعه، راه‌اندازی بورس ایده را به صورت جدی پیگیری و بخش عمده الزامات فعال شدن این بازار، از جمله تصویب اوراق بهادار مبتنی‌بر دارایی‌های فکری در شورای عالی بورس و زیرساخت‌های نرم‌افزاری موردنیاز برای معاملات دارایی‌های فکری را فراهم کرده است و با نهایی‌شدن دستورالعمل مربوطه در روزهای آینده، همه شرایط لازم برای عملیاتی‌شدن بازار دارایی‌های فکری در فرابورس ایران فراهم  خواهد بود.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۷:۵۷:۲۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد