بازار يكپارچه خريد شد

بازار يكپارچه خريد شد
فرابورس روز گذشته را يكپارچه با تشكيل با صف خريد سپري كرد كه در نهايت شاخص اين بازار، رشد 4 درصدي را به ثبت رساند و به محدوده 658 واحدي بازگشت.
فرابورس روز گذشته را يكپارچه با تشكيل با صف خريد سپري كرد كه در نهايت شاخص اين بازار، رشد 4 درصدي را به ثبت رساند و به محدوده 658 واحدي بازگشت.
در بازار ديروز مبادلات بازارهاي فرا‌بورس با تحركات مثبت قيمتي و البته بيشترين صف خريد طي روزهاي اخير همراه بود و همين عامل كافي بود تا شاخص بازار (آيفكس) با 26.80 واحد معادل 25/4 درصد رشد محسوسي را تجربه كند و در عدد 38/658 واحد تثبيت شود. در دادوستدهاي روز گذشته پتروشيمي مارون با 29/6 واحد بيشترين تاثير را در مثبت شدن شاخص به جا گذاشت كه البته در گروه پالايشگاهي‌ها، پالايش نفت لاوان و پالايش نفت تهران از ديگر نمادهايي بودند كه به رشد شاخص كمك كردند.
در میان شرکت‌های فرابورسی، بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش 239میلیون و 400هزار سهم بانک قوامین در بازار پایه به ارزش 359میلیارد و 100میلیون ریال اختصاص داشت. پس از آن، بانك دي با معامله 3/25 میلیون سهم به ارزش 3/31 میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت؛ به طوری که در پایان معاملات با رشد 8/4 درصدی قیمت هر سهم آن به 1236ریال رسید. کمترین حجم معاملات  هم به مبادله 300سهمی پتروشیمی ممسنی در بازار پایه تعلق گرفت.
همچنین حق‌تقدم بیمه پاسارگاد، پالایش نفت تهران، شمال شرق شاهرود، نفت ایرانول و سبحان دارو بیشترین افزایش قیمت را داشتند. در همین حال، مرجان کار بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد.  در همين حال امتیاز تسهیلات مسکن افزایش قیمت داشت و امتیاز تسهیلات مسکن اردیبهشت 90 با بیشترین رشد قیمت به نرخ 382هزارو 765 ریال رسید.
از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش 50 هزار برگه اجاره پارس، 24 هزار و 110 برگه مشارکت نارنجستان و 22 هزار و 430 برگه اجاره ماهان اختصاص داشت. البته روز گذشته بازار فرابورس با معامله 6/296 میلیون سهم و اوراق به ارزش 9/781 میلیارد ریال در 10هزار و 149 نوبت به كار خود پايان داد. همچنين براساس پیام ناظر بازار، نماد‌های معاملاتی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، بانک گردشگری، اوراق اجاره ماهان و اوراق‌های مشارکت شهرداری سقز، سنگ‌آهن گهر‌زمین و شهرداری شیراز متوقف شد. 
نقش مهم فرابورس در تامين مالي
همچنين براساس گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، بهنام محسني، رييس اداره عمليات بازار فرابورس با اشاره به تامين مالي فرابورس از ابتداي تاسيس تا كنون اشاره كرد و گفت: فرابورس ايران در مجموع 137 هزار ميليارد و 38 ميليون ريال تامين مالي كرده است كه از اين مبلغ، 27 هزار ميليارد و 863 ميليون ريال بابت سهام جديد ناشي از سلب حق تقدم در افزايش سرمايه در بازارفرابورس ايران تامين مالي شده است. محسني در ادامه افزود: مبلغ 5 هزار ميليارد و 124 ميليون ريال نيز از طريق بازار سوم و بابت سهام در دست انتشار شركت‌هاي سهامي عام در شرف تاسيس تامين مالي شده است. رييس اداره عمليات بازار فرابورس سهم عرضه‌هاي اوليه فرابورس را در تامين مالي 13 هزار ميليارد ريال برآورد كرد و افزود: مبلغ 13 هزار ميليارد و 229 ميليون ريال سهم عرضه‌هاي اوليه فرابورس در تامين مالي بوده است. محسني خاطر نشان كرد: اوراق مشاركت، صكوك، مرابحه و اجاره و گواهي سپرده خاص و عام نيز 16 هزار ميليارد و 446 ميليون ريال تامين مالي را از طريق فرابورس انجام داده‌اند.
وي در پايان اظهار كرد: نقش افزايش سرمايه شركت‌هاي درج يا پذيرش شده در فرابورس در تامين مالي نيز 74 هزار ميليارد و 376 ميليون ريال بوده است.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۷:۴۲:۳۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد