حرکت آهسته بورس به سوی بهبود

حرکت آهسته بورس به سوی بهبود
بورس اوراق بهادار تهران دیروز شرایط بهتری را به لحاظ معاملاتی شاهد بود؛ هر‌چند که شرایط بهتر در سایه احتیاط قابل ملاحظه معامله‌گران به رشد شاخص منجر نشد.
بورس اوراق بهادار تهران دیروز شرایط بهتری را به لحاظ معاملاتی شاهد بود؛ هر‌چند که شرایط بهتر در سایه احتیاط قابل ملاحظه معامله‌گران به رشد شاخص منجر نشد.
در بازار دیروز اگر چه بخش عمده‌ای از نمادهاي پیشرو بازار با رشد قیمتی همراه شدند، اما همچنان چند نماد از جمله مخابرات ایران، بانک سینا و پالایشگاه بندر عباس در پایان معاملات درگیر صف فروش بودند. همین امر نیز موجب شد شاخص دیروز با 293واحد افت مواجه شده و به مرز 57هزار و 198واحد برسد که از نقطه اوج دو ماهه شاخص که در ورای 61هزار واحد به ثبت رسیده بود 4هزار واحد کمتر است. در بازار سهام اکثر کارشناسان اگر‌چه بهبود شرایط سیاسی را مدنظر دارند، اما به نظر می رسد خروج بازار از جو احتیاط کنونی به روز های پایانی هفته و به ویژه پس از رای‌گیری کنگره آمریکا در مورد بحران سوریه بازگردد وتا آن زمان بازار انگیزه قوی برای عبور از جو ضعیف کنونی را نداشته باشد. در همین حال بازار سهام در انتظار تحولاتی مهم از جمله انتشار گزارش‌های شش ماهه است که این گزارش‌ها نیز اهمیت قابل ملاحظه‌ای برای بازار دارد.
در کنار بحث سیاسی و تحولات بحران سوریه، در تحولات اقتصادی روز گذشته موضوع اصلاح بودجه سال 92مورد توجه کارشناسان بود؛ در این رابطه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس مخالف اصلاح بودجه نیستند، به خبرگزاري فارس گفت: معتقدم اصلاحیه قانون بودجه می‌توانست با یک فوریت تایید شود.
علي‌محمد احمدي در مورد عدم رای به فوریت اصلاح بودجه اضافه کرد: در مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با دیدگاه‌های مختلف حضور دارند و نحوه طرح مباحث، انتخاب سازمان و شکل طرح مسائل همگی در اظهارنظر نمایندگان مؤثر است. این نماینده مجلس در مورد نحوه تامین اعتبار هدفمندی یارانه‌ها گفت: پیش‌بینی بودجه این بود که از طریق افزایش حدود 40 درصدی حامل‌های انرژی این اعتبار تامین شود، اما دولت تمایلی به این کار ندارد.
وی ادامه داد: رقمی حدود 37 هزار میلیارد تومان درآمد در بودجه از محل فروش اوراق مشارکت در نظر گرفته شده، اما با توجه به اینکه استقبالی برای خرید این اوراق از سوی مردم نیست و همچنین بانک مرکزی هم نمی‌خواهد از طریق این نهاد فروش اوراق انجام شود، این درآمد را هم جزو کسری بودجه امسال محاسبه کرده‌اند و با اضافه کردن آن به میزان کسری بودجه رقم 70 هزار میلیارد تومان را مطرح می‌کنند.
در همین حال دیروز بحث در مورد وضعیت ارزی کشور نیز ادامه داشت در حالی که شنیده ها حکایت از توقف تخصیص ارز مبادلاتی به وارد کنندگان و  احتمال تک نرخی شدن ارز دارد دیروز حسابرس کل هیات چهارم امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات با تکذیب خبر غیر قانونی دانستن مصوبه اخذ مابه‌التفاوت ارزی از تسهیلات گیرندگان حساب ذخیره ارزی، گفت: چنین نکته‌ای در متن نامه دیوان محاسبات نیست.
در معاملات دیروز در گروه معدنی، رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: برای حمایت از تولید زغال‌سنگ و فعالان بخش خصوصی در این معادن، با اصلاح قیمت این ماده معدنی موافقت كردند و قیمت جدید ابلاغ شد.
مهدي كرباسيان افزود: این اصلاح قیمت با توافق همه ذی‌نفعان از جمله تولید‌کنندگان و مصرف کنندگان به منظور کمک به توسعه و تجهیز معادن زغال‌سنگ صورت پذیرفته است.
در گروه پالایش نفت، دیروز نماد پالایشگاه‌های نفت تهران و لاوان با صف خرید به کار خود پایان دادند اما نماد پالایشگاه بندر‌عباس به‌رغم معامله 17میلیون سهم با صف فروش به کار خود پایان داد. در این گروه شنیده ها حکایت از احتمال تعدیل قابل ملاحظه نماد متوقف نفت بهران دارد.نفت بهران براساس شنیده‌ها سود سال 92خود را تا حد 6هزار و 500ریال به ازای هر سهم بالا برده است.
در گروه فلزی، نایب ريیس انجمن فولاد از مذاکره با دولت جدید برای آزادسازی کامل صادرات فولاد طی ۶ ماهه دوم امسال خبر داد و بر لزوم واگذاری ۷ طرح فولادی به بخش خصوصی با قیمت‌گذاری دقیق تاکید کرد.
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی اما با جو بهتر معاملات نسبت به روز شنبه بود که در آن ارزش معاملات به 122میلیارد تومان رسید که 7/16 درصد آن را معاملات پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد. از 270نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 167نماد با کاهش قیمت و 99نماد با رشد ارزش معامله شدند و ساير نمادها بدون تغيير قيمت به كار خود پايان دادند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۷:۳۳:۵۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد