فروشندگان آتی، احتیاط می‌کنند

فروشندگان آتی، احتیاط می‌کنند
در حالی که روز گذشته، آخرین روز تعطیلات تابستانی کنگره آمریکا بود و قرار است نمایندگان، از امروز به بررسی لایحه محدود شده سنای این کشور برای حمله به سوریه بپردازند و در شرایطی که در تعطیلی آخر هفته بازارهای بین‌المللی، روز یکشنبه بهای جهانی طلا ثابت بود، بازار تهران بر قیمت سکه نقدی افزود
در حالی که روز گذشته، آخرین روز تعطیلات تابستانی کنگره آمریکا بود و قرار است نمایندگان، از امروز به بررسی لایحه محدود شده سنای این کشور برای حمله به سوریه بپردازند و در شرایطی که در تعطیلی آخر هفته بازارهای بین‌المللی، روز یکشنبه بهای جهانی طلا ثابت بود، بازار تهران بر قیمت سکه نقدی افزود. در این روز اما سکه‌های بازار آتی بورس کالا، افزایش قیمت بیشتری داشتند؛ این در حالی بود که روز شنبه بازار آتی بعد از سه روز متوالی افزایش قیمت، نزدیک به چهار درصد از بهای سکه‌های خود کاست و این کاهش موجب شد تا بسیاری از کسانی که در زمان افزایش قیمت‌ها سکه خریده بودند، از ترس ریزش‌های بیشتر، به فروش اقدام کنند.
روز شنبه در ساعات پایانی معاملات بازار آتی، قیمت‌ها با نوسان فراوان روبه رو شدند که این امر به بالا رفتن حجم قراردادهای معامله شده انجامید و این میزان را به 18 هزار و 121 قرارداد رساند، اما با این حال نتوانست رکورد 19 هزار قرارداد روز یکشنبه (10‌شهریور) را بشکند. دیروز در شروع معاملات بازار آتی سکه، سررسیدهای دورتر، حدود 2 درصد افزایش قیمت داشتند و در همین حال سکه شهریور، زیر یک درصد منفی نوسان می‌کرد، اما به تدریج، این سکه هم مقاومت خود را در برابر افزایش قیمت شکست. کمی بعد تمام چهار سررسید در محدوده زیر یک درصد مثبت دچار نوسان شدند. حدود 2 ساعت از آغاز معاملات این روز گذشته بود که دو سررسید شهریور و مهر برای ساعاتی تغییر جهت دادند و از قیمت آنها کاسته شد. این مساله نشان از این داشت که پیش‌بینی معامله‌گران بازار آتی سکه، برای ماه‌های آبان و آذر، افزایش قیمت‌ها است. دلیل این مساله این است که در شرایط حاضر، سررسیدهای نزدیک، فروشندگان بیشتری دارند به این دلیل که اختلاف قیمت آنها با سکه نقدی زیاد است و با خیال راحت تری می‌فروشند؛ چراکه فروشنده سررسیدهای دور، نمی‌خواهد ریسک کال مارجین شدن را بپذیرد.
در آن سوی مرزها، در حالی که دولتمردان آمریکایی مشغول رایزنی پیرامون مسائل سوریه بودند، مردم این کشور روز گذشته به تظاهرات خیابانی علیه اقدام نظامی احتمالی در سوریه پرداختند که این مساله فشار موجود بر کنگره این کشور را دوچندان می‌کرد. در همین حال، تا آنجا که به بازارهای طلا و دلار آمریکا مربوط است، این روزها رقابت و گمانه زنی در خصوص رییس بعدی فدرال رزرو آمریکا، به بحث داغ رسانه‌های آمریکایی تبدیل شده است. دو کاندید این پست، سامرس و یلن، طرفداران و مخالفان زیادی در بین کارشناسان اقتصادی و رسانه‌های آمریکایی دارند، ولی به نظر می‌رسد میزان حمایت کارشناسان و رسانه‌ها از یلن بیشتر از سامرس است؛ انتخاب هریک از این گزینه‌ها، می‌تواند برای مدت اندکی، به نوسانات محدود این بازارها دامن بزند. نشست آتی فدرال رزرو آمریکا روزهای 17 و 18 سپتامبر برگزار می‌شود و در این جلسه پیرامون توقف، عدم توقف یا محدودیت اجرای برنامه‌های محرک پولی فدرال رزرو تصمیم گیری خواهد شد؛ این احتمال نیز وجود دارد که باراک اوباما نظر نهایی خود را در خصوص رییس بعدی فدرال رزرو، در فصل پاییز اعلام می‌کند.
در چنین شرایطی و در کنار تنش‌هایی که خاورمیانه را تهدید می‌کند، برخی تحلیلگران موسسات آمریکایی، برای هفته پیش رو، پیش‌بینی افزایش قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی را دارند. این کارشناسان بر این باورند که در روزهای آینده دو عامل مهم یعنی تحولات سوریه و تصميم فدرال رزرو آمریکا بیشترین تاثیر را بر تحولات قیمت طلا خواهد داشت. از طرفی انتظار می‌رود در همین چند روز پیش رو، نتیجه نهایی بررسی‌ها، از سوی کنگره آمریکا اعلام شود. از آنجا که احتمال جنگ بر سر بازارهای داخلی نیز سایه افکنده است، فروشندگان سررسیدهای دورتر سکه آتی، به این دلیل که افزایش قیمت‌ها را محتمل می‌دانند، فعلا اقدام به فروش نمی‌کنند.
روز گذشته همچنین اخبار امیدوارکننده‌ای در مورد مذاکرات 1+5 به گوش رسید؛ در این زمینه رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه این اتحادیه آماده شنیدن پیشنهادهاي طرف ایرانی است، تاکید کرد که 1+5 پیشنهادهاي جدیدی برای تهران دارد. اشتون تاکید کرد که این دیدار به دلیل ابعاد سیاسی مهمش به ویژه در خصوص روابط آتی میان اتحادیه اروپا و ایران از یک سو و ایران و منطقه خلیج فارس از سوی دیگر، از اهمیت زیادی برخوردار است.
از دیگر سو خبرهایی هم بود که برای فعالان اقتصادی کشور، مثبت به نظر می‌رسید از جمله، از سرگیری جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است که از سه شنبه همین هفته آغاز خواهد شد؛ این در حالی است که جلسات این شورا در دولت‌های نهم و دهم جدی گرفته نشد، اما دولت تدبیر و امید گویا به از سرگیری این نشست‌ها تاکید دارد.
در بازار آتی سکه، در حالی که مدت زیادی از صدرنشینی سکه آبان‌ماه در تعداد موقعیت‌های باز و قراردادهای معامله شده می‌گذشت، حالا این سکه جای خود را به دورترین سررسید این بازار (آذر) داده است. روز گذشته همچنین اولین روزی بود که افزایش وجه تضمین اولیه (به میزان 150 هزار تومان و 800 هزار تومان وجه تضمین اضافی) در بازار آتی اعمال شد. اختلاف قیمت سررسیدهای آتی در حال حاضر زیاد و تا حدودی غیرمنطقی به نظر می‌رسد (در حدود 70 هزار تومان)، اما پیش‌بینی برخی کارگزاران آتی سکه این است که در روزهای پیش رو این روند با کاهش این اختلاف، منطقی‌تر شود. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۷:۳۲:۴۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد