تفاوت حلقه نامزدی و حلقه ازدواج چیست؟ 7 فرق مهم و اصلی

تفاوت حلقه نامزدی و حلقه ازدواج چیست؟ 7 فرق مهم و اصلی
تفاوت حلقه نامزدی و حلقه ازدواج ؟ همیشه تصورم بر این بود که این دو حلقه تفاوتی با یکدیگر ندارند اما در واقعیت و بر طبق رسوم و سنت‌ها، تفاوت مابین حلقه‌های نامزدی و ازدواج از زمین تا آسمان است.

تفاوت حلقه نامزدی و حلقه ازدواج ؟ همیشه تصورم بر این بود که این دو حلقه تفاوتی با یکدیگر ندارند اما در واقعیت و بر طبق رسوم و سنت‌ها، تفاوت مابین حلقه‌های نامزدی و ازدواج از زمین تا آسمان است. درهرحال مراسم کم و کوچکی نیست و پشت هر کدام از این انتخاب‌ها دنیایی خاطره و لبخند و هیجان قرار دارد. انتخاب حلقه نامزدی و ازدواج امری مهم محسوب می‌شود چون قرار است بقیه زندگی را با آن سپری کنید، پس باید در انتخاب محتاط بود و با در نظر گرفتن سلیقه‌ طرفین این انتخاب را انجام داد.

تفاوت حلقه نامزدی و حلقه ازدواج

تفاوت حلقه نامزدی و حلقه ازدواج

خاطرم هست در مراسم خواستگاری خواهرم وقتی حلقه نشان یا همان حلقه نامزدی را به خواهرم دادند، تعجب کرد که چرا این حلقه ساده و بی نگین است؟ مادر داماد با در نظر گرفتن موضوع سلیقه‌ها و انتخاب، یک حلقه ساده برای نشان آورده بود تا بعدها اگر عروس نپسندید، برای تعویض آن مشکلی نداشته باشد. این دوراندیشی اما به ذائقه خواهر من خوش نیامد. یک حلقه ساده و بسیار زیبا بود که من پسندیدم اما خواهرم نه!

حلقه نشان یا حلقه نامزدی

برخلاف خواهرم برای من یک حلقه نشان پرطمطراق آوردند و من که عاشق حلقه‌های ساده بودم، کمی جا خوردم اما برعکس خواهرم پذیرفتم و در اولین فرصت به بهانه اینکه ممکن است نگین‌هایش جدا شوند آن را به یک حلقه ساده و یک سکه تبدیل کردم. به نظرم از همین‌جا به‌راحتی می‌توان تفاوت حلقه نامزدی و حلقه ازدواج را کاملاً تشخیص داد. برای مشخص‌شدن فاکتورهای این تفاوت در ادامه مقاله با ما باشید.

هدیه را شما انتخاب نمی‌کنید!

اولین موردی که باید به آن اشاره کنیم این است که حلقه نامزدی یک هدیه از طرف خانواده داماد برای نشان کردن عروس خانم است. این حلقه را در جلسه دوم خواستگاری و یا جلسه بله برون به عروس هدیه می‌دهند. اگر کمی زیرک باشید به‌راحتی می‌توانید سلیقه خود را برای خرید حلقه نامزدی به داماد و خانواده او منتقل کنید تا یک حلقه نامزدی با سلیقه و نظر شما خریده شود. اما اگر توانایی انتقال نظر خود را نداشته باشید که تقریباً بدون درنظرگرفتن سلیقه عروس حلقه نامزدی خریداری می‌شود، می‌توانید بعد از ازدواج حلقه نامزدی را عوض کنید.

ایده حلقه ازدواج و جعبه

اما در کل، ماجرا از این قرار است که این حلقه از طرف خانواده داماد برای خانواده عروس و با درنظرگرفتن پاسخ مثبت عروس به وی هدیه می‌شود. عروس با پوشیدن حلقه، نشان می‌دهد که آماده ازدواج با شخصی تعیین شده و مشخص است. این اولین تفاوت حلقه نامزدی و حلقه ازدواج بود.

ظاهر حلقه نامزدی و ازدواج اهمیت دارد!

دومین فاکتوری که برای تفاوت حلقه نامزدی و حلقه ازدواج بسیار اهمیت دارد ظاهر است. در حالت کلی حلقه‌های نامزدی زرق و برق بیشتری دارند و از یک نگین یا یک جواهر خاص و کوچک تشکیل می‌شوند. اما حلقه‌های ازدواج به‌طورکلی یک شکل بوده و البته چون زوجین حلقه‌هایی هم شکل دارند از یک حلقه ساده‌تر و متناسب استفاده می‌شود که البته این موضوع نیز امری شخصی و سلیقه‌ای خواهد بود.

انتخاب مدل حلقه نامزدی و ازدواج

 البته این اتفاق نیز ممکن است پیشامد کند که گاهاً زوجین تصمیم می‌گیرند حلقه‌هایی به شکل یکدیگر انتخاب نکنند. در این صورت شما می‌توانید حلقه‌ای با سلیقه و نظر خودتان انتخاب کنید که می‌تواند ساده و یا سنگین و پر نگین باشد. اما توصیه ما این است که چون حلقه ازدواج دائماً در دستان شماست، بهتر است حلقه‌ای را انتخاب کنید که به‌واسطه فعالیت‌های روزانه شما را محدود نکند.

جایگاه حلقه نامزدی و ازدواج

مورد بعدی که سبب ایجاد تفاوت میان حلقه نامزدی و حلقه ازدواج شده است جایگاه این دو حلقه است. به طور معمول از زمانی که خواستگاری انجام می‌شود تا روز برگزاری مراسم ازدواج، عروس حلقه را در دست چپ خود نگه می‌دارد و بعد از آن ممکن است در صورت تمایل به دست راست منتقل شده و یا در جعبه جواهرات نگهداری شود و تنها برای مراسم‌های خاص مورداستفاده قرار گیرد.

عکس حلقه نامزدی و ازدواج - سایت زر

 اما حلقه ازدواج یک حلقه دائمی است و در تمام مراسم‌ها و حالت کلی زندگی به‌صورت دائمی در انگشت چهارم دست چپ قرار خواهد گرفت. البته نوع فعالیت شما ممکن است سبب شود که شما حلقه ازدواج خود را از انگشت خارج کرده که به همین دلیل ما به شما توصیه می‌کنیم از حلقه ازدواجی استفاده کنید که در مواقع فعالیت‌های روزانه مجبور به خارج کردن آن از انگشت خود نباشید.

فاکتور اصلی، ماهیت حلقه‌ها

این فاکتور نشان‌دهنده کم اهمیت بودن ارزش حلقه نامزدی نیست اما موردی مهم برای ایجاد تفاوت میان حلقه نامزدی و حلقه ازدواج محسوب می‌شود. حلقه ازدواج نشان‌دهنده ارزش معنوی آن بوده و اینکه این حلقه را به نشانه پیوند دائمی، عروس و داماد در دستان خود نگه می‌دارند. البته ملاک وفاداری به عشق و پایبندی به تعهد نمی‌تواند یک حلقه تنها باشد اما در حالت کلی این حلقه نشان از تعهد طرفین به یکدیگر دارد. فارغ از جنس حلقه که می‌تواند پلاتین، طلا و یا نقره باشد عمر آن اهمیت دارد که مهم‌ترین فاکتور برای زیبا ماندن حلقه در دستان شماست.

عکس حلقه ازدواج و انگشتر نشان برای نامزدی و ازدواج - زر

جنس حلقه‌ها و چند نکته کوچک

نکته مهم بعدی اینکه جنس حلقه خود را از یک متریال مرغوب و خوب انتخاب کنید. نقره با گذشت زمان درخشش و زیبایی خود را از دست می‌دهد و در برخورد کردن با مواد مختلف ممکن است تغییر رنگ داشته باشد. پلاتین نیز با اینکه فلزی جهانی، شناخته شده و با ارزش محسوب می‌شود نسبت به بقیه فلزات کشف شده واکنش‌پذیری کمتری را از خود نشان می‌دهد. اما قیمت بسیار بالایی دارد که امکان خرید و تهیه آن برای تمام افراد مقدور نخواهد بود.

در این بین طلا واکنش‌پذیری پایین، درخشش و زیبایی خاصی دارد که از گذشته‌های دور تا امروز در دسته رایج‌ترین فلزات در صنعت جواهرسازی قرار داشته و به دلیل بالا بودن ماندگاری آن، بهترین انتخاب از نظر جنس حلقه نامزدی و ازدواج محسوب می‌شود. طلا مانند نقره تغییر رنگ نخواهد داد و از قیمت پایین‌تری نسبت به پلاتین برخوردار است که امکان تهیه آن برای تمام افراد وجود دارد. جنس حلقه تأثیر فراوانی در تفاوت میان حلقه نامزدی و حلقه ازدواج ندارد اما می‌توان حلقه نامزدی را از جنس نقره نیز انتخاب کرد.

حلقه نشان نامزدی را روی کدام انگشت بگذارم؟

حلقه نشان نامزدی را روی کدام انگشت - عکس از سایت زر

حلقه نشان نامزدی الماس صدها سال است که به‌عنوان بخشی از سنت‌های عروسی ردوبدل شده است. حلقه نشان نامزدی در سراسر جهان به‌عنوان نمادهای وعده، فداکاری و عشق ابدی شناخته شده‌اند. اما حلقه نامزدی و ازدواج شما باید روی کدام دست و انگشت باشد و چگونه در سراسر جهان استفاده می‌شود و تفاوت حلقه نامزدی و حلقه ازدواج چیست؟

انگشتر نشون در کدام انگشت باید باشد؟

با تمام بال زدن و هیجان یک نامزدی، ممکن است بپرسید: دست و انگشت مناسب برای پوشیدن انگشتر نشون و حلقه نشان نامزدی من چیست؟

عکس انگشتر نشان و یا انگشتر نشون طلا و جواهر - زر

برای پاسخ به این سؤال که انگشتر نشون در کدام انگشت باید قرار داشته باشد، باید گفت در بسیاری از کشورهای غربی، سنت پوشیدن حلقه نامزدی در انگشت چهارم در دست چپ، (انگشت حلقه چپ در راهنمای انگشت حلقه در پایین)، را می‌توان به رومیان باستان ردیابی کرد. آنها معتقد بودند که این انگشت دارای رگی است که مستقیماً به سمت قلب می‌رود، Vena Amoris، به معنای "رگ عشق". باتوجه‌به اینکه قلب در مرکز احساسات شما می‌باشد، این انگشت بهترین انگشت برای پوشیدن حلقه نشان نامزدی شماست. حلقه نشان نامزدی به همه نماد عشق ابدی شما و اینکه قلب شما توسط دیگری ادعا شده بود را نشان می‌دهد.

پوشیدن حلقه نشان نامزدی در دست چپ یک سنت جهانی نیست. در روسیه، آلمان، نروژ و هند، حلقه‌های نامزدی در دست راست استفاده می‌شود؛ چراکه دست چپ را عده‌ای بدشانس می‌دانستند.

چند نکته برای انتخاب و نگهداری حلقه

در حالت کلی حلقه ازدواج دایره‌ای شکل است که با تبعیت کردن از روان‌شناسی فرم دایره، بر این موضوع تاکید می‌شود که عروس و داماد عشق و علاقه بی‌انتهای و ابدی نسبت به یکدیگر دارند. اما بهتر است سعی کنید که با در نظر گرفتن بودجه خود، خرید کنید. ما به شما توصیه می‌کنیم که از نگین‌های اصل استفاده کنید و اگر انگشتر شما نگین‌دار است دقت کنید که نگین‌ها به‌خوبی بر روی انگشتر سوار شده باشند تا بعد از مدتی از انگشتر جدا نشوند.

نکته بعد اینکه احتمال دارد شما بعد از ازدواج کردن افزایش وزن داشته باشید. توصیه ما این است که حلقه خود را به‌اندازه نیم سایز بزرگ‌تر انتخاب کنید تا در صورت افزایش وزن احتمالی، با مشکلی مواجه نشوید. فراموش نکنید که رنگ پوست شما نیز در زیبایی و جلوه حلقه انتخابی تأثیر فراوانی دارد. اگر رنگ پوست شما تیره است از طلای زرد و اگر یخی و سفید است از طلای سفید استفاده کنید. ضمن اینکه اگر انگشتان شما کشیده و باریک هستند سعی کنید انتخاب شما حلقه‌های پرنگین و درشت نباشد چرا که بر روی دست شما ظاهر خوشایندی نخواهند داشت.

یک حلقه و یک دنیا آرزو و امید

در این مقاله سعی کردیم تا صفر تا صد تفاوت میان حلقه نامزدی و حلقه ازدواجرا برای شما بازگو کنیم. در کشورهای غربی برای خواستگاری کردن از یک حلقه استفاده می‌شود که داماد با زانو زدن و تقدیم آن به عروس، جواب بله را از او می‌گیرد. اما در ایران ما با مراسم‌های زیاد و متنوعی روبرو هستیم که در هرکدام از آنها قطعه طلا و جواهری به عروس خانم هدیه می‌شود. حلقه نامزدی نیز برای نشان کردن عروس مورداستفاده قرار می‌گیرد و در حالت کلی تفاوت‌هایی با حلقه عروسی دارد که ما ضمن اشاره به این فاکتورها سعی کردیم شما را در خرید یک حلقه عروسی و نامزدی مناسب راهنمایی کنیم.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۶:۵۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد