سکه آتی در هفته‌ای که گذشت

سکه آتی در هفته‌ای که گذشت
روز شنبه گذشته بازارهای طلا و سکه داخلی در ادامه روند کاهشی هفته قبل از آن، باز هم با افت قیمت رو به رو شدند. طی هفته گذشته تحلیل کارشناسان از بازار نقدی این بود که بازارهای طلا و سکه جذابيت خود را از دست داده‌اند؛ به همین دلیل ميزان خريد در اين بازارها، با کاهش روبه‌رو بوده است.
روز شنبه گذشته بازارهای طلا و سکه داخلی در ادامه روند کاهشی هفته قبل از آن، باز هم با افت قیمت رو به رو شدند. طی هفته گذشته تحلیل کارشناسان از بازار نقدی این بود که بازارهای طلا و سکه جذابيت خود را از دست داده‌اند؛ به همین دلیل ميزان خريد در اين بازارها، با کاهش روبه‌رو بوده است.
در همان ابتدای هفته، پیش‌بینی‌ها حاکی از سیر نزولی در روزهای پیش رو برای سکه، ارز و طلا بود. شرایط این بازارها در این هفته به نحوی بود که برخی تحلیلگران بازار از احتمال سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش مسکن به جای طلا و ارز به دلیل از دست رفتن رونق این بازارها سخن می‌گفتند؛ اما افزایش قیمت اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه (دو هفته قبل)، تاثیر خود را بر بازار قراردادهای آتی سکه گذاشت و موجب شد سکه در این معاملات در تمام سررسیدها افزایش قیمت داشته باشد. البته خبرهای مربوط به وضعیت سوریه نیز در این امر بی‌تاثیر نبود.
یکشنبه گذشته با تعطیلی بازارهای جهانی، قیمت طلا و سکه در معاملات داخلی با نوسان اندکی همراه بود. قیمت سکه نقدی پس از یک افزایش کوتاه مدت در صبح یکشنبه، مجددا کاهش پیدا کرد؛ اما همچنان از قیمت روز گذشته خود، به میزان کمی بالاتر بود. با توجه به تعطیلی بازارهای بین‌المللی، تغییرات قیمت طلا و سکه در این روز بیشتر ناشی از افزایش قیمت دلار در بازار آزاد بود که در نتیجه اخبار رسیده از سوریه و حملات اخیر به این کشور از سوی رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد و موجب بالا رفتن قیمت در تمام سررسیدها در معاملات آتی سکه طلا شد. البته افزایش اندک قیمت سکه نقدی نیز در بالا رفتن قیمت‌ها در قراردادهای آتی بی‌تاثیر نبود. این روزها رشد شاخص بورس اوراق بهادار نیز بر روند معاملات در بازار قراردادهای آتی سکه اثر گذار است که تاثیر این امر را می‌توان از کاهش حجم معاملات در بازار آتی سکه متوجه شد. روز دوشنبه بهای جهانی طلا با افزایش 5 دلاری به 1475 دلار در هر اونس رسید. در این روز اما بازارهای داخلی به رغم افزایش بهای اونس جهانی، با کاهش قیمت همراه بودند. قیمت سکه نقدی دوشنبه گذشته با افت چشمگیری رو به رو شد که دلیل این امر تلاش طلا برای کاهش حباب بود؛ مساله‌ای که مدتی است این فلز زرد با آن دست به گریبان است. از سوی دیگر صحبت‌های سخنگوی وزارت امور خارجه کشور درخصوص نزدیک بودن توافق ایران و 1+5 و همچنین خبرهای مثبت از سوریه، در این روز موجبات کاهش قیمت‌ها در بازارهای طلا و سکه آتی را فراهم کرد؛ به طوری که روز دوشنبه بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا بالاخره با روند منفی مواجه شد. کسانی که روز یکشنبه به امید ادامه همان جو روانی منفی در خصوص اخبار سوریه، در بازار سکه آتی، دلار و سکه نقدی اقدام به خرید کرده بودند تا دوشنبه فروشنده شوند، صبح این روز با افت قیمت در تمام این بازارها مواجه شدند.
این روزها ثبات نسبی اونس طلا به عنوان یکی از دلایل رکود در بازارهای داخلی به حساب می‌آید. مساله‌ای که به موجب آن حجم معاملات در بازارهای نقدی و آتی به طرز چشمگیری کاهش داشته است؛ به طوری که طی هفته گذشته، دامنه نوسان سکه در کشور بین یک میلیون و 350 هزار تا یک میلیون و 365 هزار تومان بود. در همین راستا، روز سه شنبه شیب کاهش نرخ طلا و سکه در بازار داخلی نسبت به روز قبل از آن، شتاب بیشتری گرفت. سکه‌های بازار قراردادهای آتی نیز در این روز برای دومین روز متوالی با افت قیمت روبه‌رو شدند و اختلاف سررسیدها باز هم کاهش پیدا کرد. چشم انتظاری بازارها برای روشن شدن وضعیت نامزدهای ریاست‌جمهوری یکی از مسائلی بود که در هفته گذشته به شکل چشمگیری بر روند معاملات در این بازارها اثر گذاشت و یکی از دلایل کاهش حجم معاملات عنوان شد؛ چراکه معامله‌گران سکه و دلار، از ایجاد موقعیت‌های جدید خرید یا فروش امتناع می‌کردند و منتظر تحولات سیاسی روزهای پیش رو بودند. قیمت انواع سکه نقدی روز چهارشنبه نیز همچون روزهای قبل از آن، کاهشی بود. این در حالی است که قیمت‌های داخلی و اونس جهانی به طرز مشهودی در هفته گذشته، همسویی را تجربه کرده‌اند. سیر نزولی اونس طلا موجب شد سکه‌های بازار آتی، روز چهارشنبه در تمام سررسیدها با کاهش قیمت رو به رو شوند که البته این کاهش با شیب تندتری نسبت به روز قبل از آن دنبال شد.
بازار معاملات آتی سکه بورس کالا طی هفته گذشته رمق چندانی برای صعود نداشت. از سوی دیگر بسیاری از سرمایه‌گذاران بازارهای سکه و طلا، چشم‌انتظار نتایج مذاکرات 25 اردیبهشت هستند که تاکنون گمانه‌زنی‌ها در خصوص این نتایج، جو مثبتی را در بازار ایجاد کرده است که بازار آتی سکه نیز از این امر مستثنی نبوده است. روز پنج‌شنبه قیمت سکه در بازار نقدی تغییر چندانی نداشت؛ اما اونس جهانی افزایش کمی را تجربه کرد. در این روز از آنجا که پیش‌بینی می‌شد روز شنبه – که آخرین مهلت برای نام نویسی نامزدهای ریاست‌جمهوری است – بازارها با نوسان رو به رو شوند، بازار معاملات آتی سکه طلا با افزایش اندکی در قیمت‌ها مواجه شد که البته به گفته کارگزاران این بازار، با توجه به کاهش قیمت برای سه روز متوالی در این بازار، این افزایش چندان چشمگیر نبود؛ اما پیش‌بینی‌ها حاکی از روزهایی پر نوسان برای بازارهای نقدی و آتی در هفته جدید است که احتمالا بتواند بازار قراردادهای آتی سکه را جانی دوباره ببخشد. جبران نیمی از سقوط ۲۰۰ دلاری 
  با وجود کاهش 10 دلاری قیمت جهانی اونس طلا در جریان معاملات دیروز، فلز زرد توانسته طی 24 روز گذشته 100 دلار از سقوط 200 دلاری یک ماه پیش خود را جبران کند. بر این اساس، اقدام بانک‌های مرکزی بزرگ جهان در کاهش نرخ بهره موجب شد تا در جریان داد و ستدهای دیروز بازار جهانی قیمت هر اونس طلا از 1475 دلار به 1465 دلار کاهش یابد.
بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی را نزدیک به صفر نگه داشته و بانک مرکزی اروپا نیز نرخ بهره بانکی را کاهش داده است. بانک مرکزی انگلیس نیز قصد دارد تا نرخ بهره بانکی را زیر 5/0 درصد حفظ کند. بانک مرکزی استرالیا هم روز گذشته نرخ بهره بانکی را کاهش داد که تاثیر زیادی بر افت ارزش دلار این کشور داشته است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند: کاهش نرخ بهره بانکی توسط بانک‌های مرکزی جهان، سرمایه‌گذاران را به خرید دارایی‌های پر ریسک همچون سهام سوق داده و همین امر دلیل افت 10 دلاری قیمت طلا طی معاملات دیروز بوده است، البته تصمیم بانک مرکزی هند به عنوان بزرگ ترین مصرف‌کنندگان طلا، برای اعمال محدودیت در زمینه واردات طلا نیز در این کاهش بی تاثیر نبوده است، اما فارغ از این افت 10 دلاری، قیمت طلا طی 24 روز گذشته در مجموع شاهد رشد 100 دلاری بوده است.
در عین‌حال، میزان تقاضای طلا در بازار چین بیش از 26 درصد رشد کرده است. میزان واردات طلای چین از هنگ کنگ در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز بیش از 3 برابر رشد داشته است. افت شدید قیمت طلا در هفته‌های اخیر تاثیر زیادی بر تمایل سرمایه‌گذاران و مردم چین برای خرید طلا داشته است. برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که چین به زودی با پیشی گرفتن از هند به بزرگ‌ترین مصرف کننده طلای جهان تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز از ترس تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک مثل وقوع جنگ تصمیم گرفته‌اند تا در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند.
قیمت جهانی هر اونس طلا یک ماه و نیم پیش حدود 1600 دلار بود، ولی با حاکم شدن روند نزولی به دلیل فشار بر بانک مرکزی قبرس برای فروش ذخایر طلای خود، این نرخ تا 1365 دلار سقوط کرد اما طی 24 روز گذشته این نرخ بار دیگر به بیش از 1465 دلار صعود کرده است. یک ماه پیش نرخ جهانی اونس طلا کمی بیش از 1565 دلار بود 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۶:۲۳:۲۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد