جواهرات ایرلندی

جواهرات ایرلندی
به رک‌گویی و تندمزاجی ایرلندیان باید صفاتی همچون عشق به آراستگی ، تزیینات و اغراق های کودکانه را افزود.آنان زیورآلاتی ...

به رک‌گویی و تندمزاجی ایرلندیان باید صفاتی همچون عشق به آراستگی ، تزیینات و اغراق های کودکانه را افزود.آنان زیورآلاتی همچون طلا و فیروزه Torqiuesرا به گردن و بازوان و کمرهای خود می‌بستند در حالی‌که طبقه اشراف و متمول ایرلندی پارچه‌های رنگ شده زربافت به تن می‌کردند.

- یک جواهرشناس ایرلندی می‌گوید:

من هم مانند سایر کودکان ایرلندی و آمریکایی تبار از بچگی تاریخچه و سنن ایرلندی را آموخته بودم. اما بعدها تصمیم گرفتم تا به شیوه شخصی خودم فرهنگ ایرلندی را به کار بندم زیرا تاریخچه و میراث فرهنگی ایرلند مایه مباهات من است.

نمایشگاه شوکیس ایرلند Ireland Show Case در دوبلین Dublin در برگیرنده جواهرات ایرلندی بود. نمایشگاه سالانه صنایع دستی، بزرگترین نمایشگاه تجاری ایرلند به‌شمار می‌رود که حدود ۱۲هزار بازدیدکننده به‌علاوه خریداران خارجی در آن شرکت کرده و فروش آن حدود ۴۲ میلیون دلار برآورد شده‌است.

بیش از ۷۰ شرکت جواهرسازی ایرلندی در این نمایشگاه شرکت کردند تا بیست وپنجمین سالگرد برگزاری این نمایشگاه را جشن بگیرند.برداهاگ Breda Haugh جواهرساز و طراح از دوبلین می‌گوید: جواهرات سمبل ایرلند به‌شمار می‌روند ما از ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد جواهرات را به خود می‌آویختیم.جواهرات سنتی ایرلند محبوبیت خاصی در ایالات متحده کسب نموده‌اند و لازم به‌ذکر است که کسب چنین محبوبیتی مرهون این امر مهم است که بیش از۴۰ میلیون آمریکایی، اجداد ایرلندی دارند.

بنابراین هیچ تعجبی ندارد اگر بدانیم که آمریکا بزرگترین بازار صادرات ایرلند Ireland محسوب می‌شود. طرح‌های کلاسیکی همچون دکلادیجThe Cladd agh ، دشامروک The Shamrock “شبدر”و دترینتی نات The trinty Knot “ گره جاویدهمیشه طرفداران خود را داشته‌اند، اما باید اذعان داشت که افزایش چشمگیر شیفتگان سبک ایرلندی مدیون پیشینه جالب و شنیدنی ریورساید ,River SideانجلزاشزAngels Ashas است که مجهز به محبوبیت هر چه بیشتر جواهرات سلتیکCeltic شدند.

دوبلینز سولوارال‌تی Dublins Solvar Ltd جزء یکی از شرکت های پیشرو طراح و‌سازنده جواهرات ایرلندی است و مجموعه‌های این شرکت شامل حلقه‌های کلاسیک دکلادیجThe Cladagh ، حلقه‌های عروسی Wedding Bands، صلیب‌ها و سنجاق سینه‌های ساخه شده از نقره استرلینگ Sterling Silver۱۰و۱۴و۱۸ عیارK است. مدیر عامل شرکت دابلین بیسد سلتیک‌اند هرالدیک جوالری ال تی‌دیDublin based celtic & herldic jewelry Ltd که حدود ۸۵ درصد تجارت خود را به آمریکا اختصاص داده، می‌گوید: شرکت ما مجموعه جدید و موفقی از پلاتین را به خط تولید استرلینگ Sterling۱۴و ۱۸ عیار خود افزوده

. حلقه‌های عروسی سلتیک جزء پرفروشترین اقلام به‌شمار می‌روند و باتوجه به احترام خاص ایرلندیان نسبت به حفظ آداب و سنن خود، شرکت سلتیک‌اندهرالدیکCeltic & Heraldic اقدام به عرضه و فروش دیگر اقلام مربوطه هم‌چون سکه عروسی نیز کرده است. منبع الهام ابداع و عرضه این سکه‌ها به سنتی بسیار قدیمی در ایرلند باز می‌گردد که طی آن داماد به فامیل عروس پولی می‌پرداخت به امید آن‌که برای زوج جوان خوشبختی و سعادت به ارمغان آورد. سپس این هدیه به عنوان یک ارثیه خانوادگی سنتی توسط مادر حفظ می‌شد تا در روز برگزاری عروسی بزرگترین پسر خانواده به وی اهداء شود.

روی دو طرف سکه مزبور دو ضرب المثل معروف ایرلندی نیز مشاهده می‌شد. در یک طرف ضرب المثلی به‌‌‌‌ زبان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گالیک‌‌‌Galic  نوشته شده بودنکته‌های فراوانی در نغمه ازدواج نهفته است” و به روی دیگر سکه به حروف الفبای ایرلند باستان اوگهام Ogham عبارت “عشق، جاوید است” حک شده بود..جوهاربورن می‌گوید: طرح‌های دکلادیج TheCladd agh پرفروش‌ترین اقلام به‌شمار می‌رود.

طرح‌های سمبلیک رقیب پیدا کرده‌اند. طرح‌های سلتیک Celtic معنا یافته‌است و به‌صورت گرایشی قابل درک درآمده‌اند یکی از محصولات جدیدJMM، حلقه “من ایرلندی هستم ”به طراحی مایکل هیلیارMicheal Hilliar است. طراحی این حلقه از بخشی از شعری قدیمی و گمنام ایرلندی الهام گرفته شده که مربوط به قرن ۱۴ میلادی است. من ایرلندی هستم و از سرزمین مقدس ایرلند و خداوند ما را شامل لطف و عنایت خویش می‌سازد برای انجام اعمال مقدس و خیر بیایید با من پایکوبی کنید.

 تلفیق سنت و تخیل

در حاشیه معرفی محصولات جدید و ارایه جوایز به آن‌ها در نمایشگاه کرانت‌اند‌گیفت رئیس‌جمهور ایرلند (مری‌مک‌الیس) اعلام کرد: محصولات ایرلندی سنت‌های کهن را به درون قلب‌ها برده‌اند تصوری برای شروع هزاره جدید تجارت صنایع دستی ایرلند، در مقیاس کوچک آن براساس ارثیه‌های باستانی و کهن بنا شده و با توجه به فاکتورهای حیاتی و مهم تجاری همچون توزیع، طراحی، اعتماد بنفس و ربودن گوی رقابت از سایر رقبا و تسلط و احاطه بربازارهای جهانی، به حیات خود ادامه می‌دهد.مک‌الیس Mack Alice در مجموع دستیابی به چنین موفقیتی را ، نوعی موفقیت جهانی برای ایرلند می‌داند.

ارایه هنرمندانه و ماهرانه و تلفیق اقلام سنتی و مدرن در میان جواهرات گواهی صریح و زنده برتوانایی بسیار بالای طراحان ایرلندی در ابداع و عرضه نوین اقلام سنتی است . طراحان جوان با حفظ زمینه رمانتی‌سیزم Romanticism طرح‌های سنتی، درصدد ابداع موضوعات و طرح‌های سنتی سلتیکCeltic هستند. نوراواتسون Nora Watson که شرکت او در ایرلند شمالی واقع است، در راستای چنین اهدافی گام برمی‌دارد و درصدد است تا جواهرات ایرلندی را مطابق با طرح‌های مد روز به بازار عرضه کند.

در میان مجموعه طرح‌های استرلیک.Sterling ارایه شده توسط او، شاهد به‌کارگیری طلای زرد و۹ عیار رزRose در ساخت گره‌های Knot کلاسیک سلتیک هستیم که دارای اشکالی آزاد بوده و از قید و بند فرم سنتی آن رها شده اند. ولی در مجموعه‌ای دیگر این گره‌ها را در مرکز اشکال سپرگونه ‌کار برد داشته است؛که جلوه و تاثیر این قبیل کارها بسیار مدرن و مینی‌مالیستیMinimalist و البته القا کننده جواهرات سنتی ایرلندی است. نیال والش "NiallWalsh"از شرکت تروالن واقع در کانتی ویکلاو می‌گوید: شما باید نسبت به سنت‌های ویژه و دیرینه ایرلند و سلتیک مثل" بوک‌آو‌کلز Book of kells "آشنا بوده و تحت تاثیر آن‌ها باشید تا نسبت به این اقلام علاقمند شوید اما ما درصددیم تا کمی عمیق‌تر با قضیه برخورد کنیم طرح‌های جواهرات استرلینگ دست‌ساز والش walsh hand craft sterling jewelry آن‌چنان ماهرانه ارائه شده و قضایا را چنان عمیق‌تر و موشکافانه کنکاش می‌کند که ما را به عصر حجر وعصر برنز می‌برد. از آن‌جمله می‌توان به بخشی از جواهرات تروالن اشاره کرد که مزین به حلقه‌های مارپیچ گونه سه بخشی سلتیک Celtic هستند.

در واقع این نقوش از اجزاء دکوراسیون و طراحی درب ورودی سنگی نیوگرانج Newgrange مدخل ورودی آرامگاه نئولتیک Neolithicدر کانتی‌میس County Mrath است. پرداخت این جواهرات دارای نوعی ناهمواری است که هم‌زمان هر دو حس سنتی و معاصر بوده را، یکی القا می‌کند. در سایر کارهای تروالن Troellen شاهد طرح‌هایی بسیار ظریف و ریز آراست‌هایی از حیوانات هستیم که بوک‌او‌کلز و ونوس‌آوویلدن‌روف Venus of willen dorf( اشکال دوران رونق و پویایی عصر حجر که به ۲۵ هزار سال پیش از میلاد باز می‌گردد) والهام شده، که به‌صورت آویز به‌کار می‌‌روند.

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۲۸:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد