ديوار سكه مقابل قيمت مسكن

ديوار سكه مقابل قيمت مسكن
رونق در بازارهاي سكه ‌و سهام؛ بازار مسكن بيمه شد.
التهاب قيمت‌ در بازار سكه پيش‌بيني‌ها درباره ثبات قيمت مسكن را تقويت كرد؛ رشد جهاني قيمت طلا -كه گفته مي‌شود تداوم دارد- با شدت بيشتر بازار سكه را در برگرفته و به جذابيت سرمايه‌گذاري در اين بازار دامن زده است. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي، بازار سهام و سكه در اين روزها براي صاحبان سرمايه جذاب شده است؛ به‌طوري كه در صورت هر نوع افزايش نقدينگي در جامعه، بازار مسكن به دليل فقدان چشم‌انداز سوددهي در آينده نزديك و همچنين به‌خاطر كنترل‌هاي دولتي، قدرت رقابت را براي جذب نخواهد داشت.
نوسان صعودي قيمت سكه در بازار طلا و رشد شاخص در بازار سهام كه به اعتقاد كارشناسان حداقل در كوتاه مدت ادامه خواهد داشت، بازار مسكن را در مقابل هر گونه تحريك قيمت بيمه مي‌كند.
سرمايه‌گذاران ملكي كه همواره در دوره‌هاي رونق مسكن نقش اصلي در رشد قيمت ملك را برعهده دارند در مواجهه با جهش قيمت سكه و طلا، واكنش آني از خود بروز مي‌دهند، به طوري كه مسير استفاده از سرمايه ريالي خود را به سمت خريد سكه تغيير مي‌دهند. اين اتفاق درست در مهرماه پارسال با استناد به آمارهاي سامانه رهگيري معاملات مسكن، به ثبت رسيد: اوايل پاييز سال گذشته كه قيمت سكه در بازار با رشد شديد همراه شد، حجم معاملات روزانه ملك از سطح 4 هزار فقره در شهريور ماه به نزديك 3 هزار فقره در مهر ماه رسيد و همچنين منحني رشد قيمت مسكن در تهران نيز در مهر ماه شيب منفي به خود گرفت.
در حال حاضر نيز به‌رغم آنكه خريد‌هاي مصرفي مسكن در جريان است، اما به دليل آنكه رشد قيمت سكه در بازار داخلي بيشتر از نرخ رشد قيمت جهاني طلا است و همچنين ميزان رشد قيمت سكه نسبت به مهر ماه سال گذشته چند برابر شده، اين پيش‌بيني مطرح است كه بازار مسكن حتي در صورت افزايش نقدينگي در جامعه قدرت رقابت با بازار طلا را نداشته باشد كه در نتيجه قيمت معاملاتي مسكن براي خريداران واقعي بدون افزايش كاذب، ثابت خواهد ماند. از سوي ديگر، رونق در بازار سهام نيز قدرت اين پيش‌بيني را تقويت كرده است.
ساختماني‌ها دنبال سرمايه‌گذاري در بازار طلا
مينو رفيعي كارشناس ارشد در حوزه اقتصاد مسكن در اين زمينه به «دنياي‌اقتصاد» گفت: بازار مسكن در سال‌جاري بدون آنكه حتي نيازي به جذابيت گرفتن بازارهاي موازي باشد، نمي‌تواند سرمايه‌هايي كه صاحبانش به دنبال سود هستند را جذب كند.
وي تصريح كرد: سياست‌هاي دولت در بخش مسكن به گونه‌اي شده كه هر سازنده‌ و بساز و بفروشي مي‌تواند با دريافت تسهيلاتي معادل 80 درصد هزينه ساخت، به راحتي مجوز بگيرد و ساخت‌وساز كند بنابراين نيازي به ورود سرمايه‌ شخصي به بازار مسكن نيست.
اين كارشناس در عين حال تاكيد كرد: هم‌اكنون فعالان ساختماني در فكر بكارگيري سرمايه‌هايشان در بازارهاي سودآور هستند كه بازار طلا گزينه مطلوب اين افراد است.
رفيعي همچنين افزود: تصميم جديد وزارت مسكن به واگذاري زمين بدون دريافت ارزش آن در پروژه‌هايي غير از مسكن‌‌مهر باعث مي‌شود دلال‌بازي در بازار زمين كه سرمنشا افزايش قيمت تمام‌شده مسكن است، پايان بگيرد كه اين نيز بر آرامش قيمت مسكن موثر خواهد بود.
نويسنده طرح جامع مسكن و مشاور سابق وزارت مسكن در ادامه گفت‌وگو با دنياي ‌اقتصاد، تصريح كرد: ساخت‌وساز با پول دولت – منظور خط‌اعتباري مسكن‌مهر است- و ركود در بازارهاي اطراف ايران نظير دبي از يك‌سو و وضعيت جهاني قيمت طلا عواملي است كه باعث مي‌شود در ماه‌هاي آتي كه دوره‌اي حساس براي بازار مسكن است، محرك‌‌ها از قيمت مسكن فاصله بگيرند.
رفيعي افزود: بازار طلا مطمئن‌ترين بازار محسوب مي‌شود، ضمن اينكه امكان نقد‌شوندگي در اين بازار در مقايسه با بازار مسكن زياد است و هر مقياس سرمايه‌گذاري را نيز مي‌پذيرد، از طرف ديگر قيمت جهاني اين كالا نيز رو به افزايش است، بنابراين بدون ترديد بازار طلا جايگزين بازار مسكن در جذب سرمايه‌هاي نقدي خواهد شد.
كسب سود در بازار‌مسكن مشكل است
شاهين شايان‌آراني كارشناس اقتصادي در حوزه بازار سرمايه نيز درباره رونق در بازار سرمايه و تاثير آن بر بازار مسكن به دنياي‌اقتصاد گفت: بازار مسكن توسط دولت كنترل و مهار شده است و افرادي كه به اميد كسب سود بخواهند در بازار مسكن معامله كنند متوجه شده‌اند چنين امكاني برايشان فعلا وجود ندارد.
وي با اشاره به اينكه بازار مسكن از تاثيرات بازارهاي ديگري نظير طلا و سهام مصون شده است، افزود: موضوع مهم نقدينگي است كه با محتواي بسته پولي سال 90 به نظر مي‌رسد حجم آن در اقتصاد بالا مي‌رود و سپرده‌هاي بانكي ممكن است خارج شده و به سمت بازارهايي كه چشم‌انداز سود در آنها روشن است، برود.
اين كارشناس اقتصادي تاكيد كرد: صاحبان سرمايه انتظار دارند در بازاري سرمايه‌گذاري كنند كه علاوه بر پوشش تورم، سود حداقلي بدست آورند، اما بسته پولي اين نگراني را ايجاد كرده كه سود بانك‌ها حتي تورم را هم پوشش ندهد، لذا سپرده‌ها فرار مي‌كند و بطور قطع وارد بازارهاي ارز و طلا مي‌شود.
وي افزود: مردم و دارندگان سرمايه نقد نسبت به سال‌هاي گذشته با بازار سهام مانوس‌تر شده‌اند، ضمن اينكه كاهش مكرر قيمت مسكن در دو سال اخير ميل به خريد سرمايه‌اي مسكن را كمرنگ كرده است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۸:۵۳:۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد