قاچاق طلا با چمدان

قاچاق طلا با چمدان
صنعت طلا به واسطه هزینه‌های کم و ارزش افزوده بالا می‌تواند نقش مهمی در تولید ناخالص و اشتغالزایی داشته باشد اما طی سال‌های اخیر ورود محصولات ساخته شده از طلا از طریق قاچاق آسیب‌های زیادی به این صنعت وارد کرده است.

طبق آخرین تحقیقات و آمار ارائه شده و به گفته مسئولان در حال حاضر ۱۵ تا ۲۲ درصد طلای موجود در بازار قاچاق است و بیشترین واردات طلای ایران از ترکیه، امارات و عراق است. کارشناسان بر این باورند که اگر سازندگان ایرانی بتوانند محصولاتی باکیفیت تولید کنند که قابل رقابت با کالاهای خارجی باشد، یقینا شاهد قاچاق و اینگونه تقلب‌ها در این بازار مهم و حیاتی نخواهیم بود.

نگاه 1

طلای قاچاق به صورت مسافری و چمدانی وارد می‌شود

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر در حال حاضر بازار طلا و جواهر در تمام کشور با رکود مقطعی مواجه است. به بیان دیگر بازار طلا در ایران آرام است و به دلیل آنکه در ایام محرم مراسم عقد و عروسی بر پا نمی‌شود، مصرف طلا و جواهر کاهش پیدا کرده و میزان داد و ستدهای طلا در بازار بسیار کم شده است.

این روزها بازرسان به بازرسی از واحدهای صنفی می‌پردازند و باید بگوییم اینکه در بازار طلای ایران قاچاق وجود دارد، این مساله موضوع تازه‌ای نیست. در گذشته نیز بازرسی‌های دوره‌ای و گشت مشترک توسط اتاق اصناف، اتحادیه‌های صنفی، ستاد قاچاق کالای اتاق اصناف و سازمان تعزیرات در بازار طلا انجام شده است. در حال حاضر و در بازار ۲۰ درصد طلاهای موجود به صورت قاچاق وارد کشور شده است. مشخص نیست که طلاهای قاچاق از کجا وارد کشور می‌شود چون طلا حجم و فضای زیادی را نمی‌گیرد و ۱۰۰ کیلو طلا را با یک چمدان می‌توان وارد کشور کرد. به همین دلیل بخشی از طلای قاچاق به صورت مسافری و چمدانی وارد کشور می‌شود و بخش دیگری نیز از مرزها به ایران می‌آید. قاچاقچیان طلای قاچاق را وارد کشور می‌کنند اما من نمی‌دانم که این قاچاقچیان به کجا وصل هستند، اگر می‌دانستم، قطعا از واردات طلای قاچاق توسط آنها جلوگیری می‌کردم.

نگاه 2

افراد سودجو طلای خارجی را وارد کشور می‌کنند

ابراهیم نکو، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس

بسیاری از افراد سودجو طلای خارجی را وارد کشور می‌کنند که با این حرکت، آنها تهدیدی برای فرصت‌های شغلی و درآمدزایی و همچنین ارزآوری برای کشور به شمار می‌روند. به عبارت بهتر قاچاق طلا و جواهر به کشور علاوه بر اینکه فرصت‌های اشتغالزایی را از جوانان کشور می‌گیرد، فرهنگ بیگانه را وارد کشور می‌کند و همین یکی از راه‌های تهاجم فرهنگی به کشور محسوب می‌شود. یکی از دلایل اصلی قاچاق طلا و جواهر را می‌توان ضعف و مشکلاتی دانست که بر سر راه مبارزه با این اقدام وجود دارد. کشور ما در کمال قدرتمند بودن عملکرد چندان مناسبی در مبارزه با قاچاق ندارد و این موضوع بیانگر وجود دست‌های پشت پرده، برای کسب سود شخصی است. ایران با توجه به پیشینه خود، ید طولانی در ساخت قطعه‌های هنری داشته و به جای واردات، باید به فکر صادرات باشد، از اینرو انتظار می‌رود که مردم از خرید کالای خارجی در بازار اجتناب کرده و از تولید ملی حمایت کنند.

نگاه 3

بسیاری از طلاهای قاچاق فقط روکشی از طلا دارند

مهدی احمدی، طلافروش

قاچاق بی‌رویه قطعات ساخته شده طلای خارجی به کشور باعث شده که بسیاری از کارگاه‌های ساخت طلا به حالت نیمه‌تعطیل دربیاید و بسیاری از کارگران فنی این کارگاه‌ها که از سرمایه‌های کشور هستند، بیکار شوند. در حال حاضر معیشت آنها با مشکلات جدی روبه‌رو شده است. این روزها در بازار طلا شاهد ورود طلاهای دست دوم نیز هستیم که اکثر آنها را طلاهای قاچاق تشکیل می‌دهند. لازم است تاکید شود که طلاهای قاچاق و دست دوم به دلایل بسیار زیادی از جمله انتقال بیماری‌های پوستی و عیار استاندارد این طلاها مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کنند. طلاهای دست دوم ممکن است طلاهایی باشد که در سال‌های گذشته تولید شده یا از کشورهای دیگر وارد شده است و بعضا مشاهده می‌شود که طلا نیست و روکشی از طلا دارد که متاسفانه به دلیل نداشتن استاندارد و نبود نظارت روی آنها قابل پیگیری و رسیدگی نیست که لزوم همکاری و جدیت نهادهای متولی و به ویژه اتحادیه صنف طلا و جواهر کشور را می‌طلبد.

نگاه 4

خروج میلیاردها تومان ارز با فروش طلاهای خارجی

محمدرضا آریامنش، کارشناس بازار

بخش عمده‌ای از مصنوعات طلا و جواهر به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شود و طلاهای ایرانی هم با برند خارجی‌ها فروخته می‌شود. بخشی از قاچاق طلای ایتالیایی از طریق امارات وارد کشور می‌شود و البته بخش عمده قاچاق ورودی مربوط به طلاهای ساخت ترکیه است که رتبه اول را در این زمینه به خود اختصاص داده است. مصنوعاتی نیز از کشور هند به ایران قاچاق می‌شود که زیاد با سلیقه ایرانی‌ها مطابق نیست و از آنها استقبال نمی‌شود. یکی از مشکلاتی که در این زمینه مطرح می‌شود کمبود نیروی انسانی است. منظور از نیروی انسانی، نیرویی است که قادر به حفاظت از مرزها و کنترل آنها باشد. از مشکلات دیگری که ما در این بخش داریم، این است که مردم ما اطلاعاتی درباره طلاهای خارجی ندارند.

همین مردم برای اینکه طلای ایتالیایی بخرند ، خرج‌های هنگفتی کرده و هزینه‌های زیادی را بر خود تحمیل می‌کنند. در حالی که همان طلا مربوط به کشور ترکیه است. نکته دیگر درباره فروش طلا توسط طلافروشانی است که مجوز از واحد صنفی دارند اما به دلیل آنکه هیچ جریمه‌ای برای آنها لحاظ نمی‌شود، به راحتی و بی‌دغدغه طلای خارجی را می‌فروشند و به خروج میلیاردها تومان ارز کمک می‌کنند.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
  ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱۰:۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد