صعود شکننده بورس در ابتداي هفته

صعود شکننده بورس در ابتداي هفته
بورس اوراق بهادار روز شنبه شروع شکننده‌ای را در ابتدای هفته با ثبت رشد 29 واحدی شاخص کل رقم زد. در بازار شنبه که به دلیل نزدیکی به تعطیلی عید سعید قربان با حضور کمرنگ تر معامله‌گران همراه بود، شاخص در نهایت به عدد 71هزار و 760واحد رسید.
بورس اوراق بهادار روز شنبه شروع شکننده‌ای را در ابتدای هفته با ثبت رشد 29 واحدی شاخص کل رقم زد. در بازار شنبه که به دلیل نزدیکی به تعطیلی عید سعید قربان با حضور کمرنگ تر معامله‌گران همراه بود، شاخص در نهایت به عدد 71هزار و 760واحد رسید.
در حالی که بازار سهام پا به سومین هفته کاری در فصل پاییز می‌گذارد معامله گران در انتظار گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌های بورسی نیز هستند امری که می‌تواند تاثیر مهمی بر روند معاملات بگذارد.از دیدگاه کارشناسان بازار سهام هم اکنون تابع سه جریان مهم است نخستین جریان مذاکرات هسته‌ای و تحولات سیاسی است که انتظار می‌رود پس از ناکامی مذاکرات ده روزه نیوریورک از سر گرفته شود. جریان دوم در بازار سرمایه را مجلس شورای اسلامی در دست دارد جايی که سه لایحه مهم مالیات‌های مستقیم، لایحه خروج از رکود و همچنین لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برای بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخوردارند و جریان سوم موثر بر بازار در حال حاضر بحث گزارش‌های 6 ماهه و احتمال عرضه برخی از شرکت‌های جدید است. 
در همین حال با انتشار گزارش‌های 6 ماهه انتظار می‌رود تکلیف سهام پر اقبال برای 6 ماه دوم سال مشخص شود؛ امری که احتمالا تابعی از گزارش‌های منتشره و تحولات پیش روی بازار ارز است. بهای ارز در هفته گذشته نوسان‌های مثبتی را از خودنشان داد که می‌تواند برای شرکت‌های صادر‌کننده نشانه‌های خوبی باشد. در میان گزارش‌های 6 ماهه اولیه روز شنبه گزارش البرز دارو منتشر شد که در آن تحول فوق‌العاده‌اي رخ نداده و تقریبا مورد انتظار بود. در بازار روز شنبه همچنان نگاه‌ها به سوی گروه سهام کوچک بازار بود هر چند این گروه نیز نسبت به روزهای قبل کم فروغ تر بودند.
در معاملات روز شنبه مهم‌ترین رخداد بازگشایی دو نماد بانک و بیمه دی بود که بانک دی با تعدیل سود با رشد قیمتی همراه شد، اما بیمه دی با افت 18درصدی به کار خود پایان داد.
در بازار روز شنبه همچنان نگاه‌ها به سوی گروه سهام کوچک بازار بود، هر چند این گروه نیز نسبت به روزهای قبل کم‌فروغ‌تر بود. تنها نکته مورد توجه در این گروه صف خرید و رشد برخی نمادهای قندی بود که به‌صورت سنتی در فصل پاییز فعالیت بیشتری را به نمایش می‌گذارند. در همین رابطه روز شنبه اعلام شد که سرانجام پس از برگزاری جلسات متعدد میان انجمن قند و شکر و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در نهایت افزایش 30 درصدی نرخ فروش محصولات قندی حاصل شد و توافقات فوق در راستای بررسی بیشتر به سازمان تنظیم بازار ارسال شد.
در گروه بانکی، بانک ملت امروز برای اصلاح اساسنامه شاهد برگزاری مجمع خواهد بود.
در گروه شرکت‌های واسطه‌گری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با سرمایه 1300 میلیارد ریال در گزارش سالانه حسابرسی نشده منتهی به 31/06/93 موفق به تحقق 440 ریال سود به ازای هر سهم شده که درمقایسه با سال مالی قبل از کاهش 6 درصدی (با لحاظ نمودن اثر افزایش سرمایه) برخوردار بوده است. کاهش 95 درصدی درآمد‌های متفرقه و همچنین کاهش 35 درصدی سایر درآمدهای عملیاتی از عمده دلایل این کاهش سود نسبت به سال گذشته است.
در گروه ساختمانی سرمایه‌گذاری ساختمان روز شنبه با صف خرید همراه بود. در این گروه شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق در اصلاحیه گزارش اولین پیش‌بینی سال مالی منتهی به 31/06/94 سود هر سهم خود را با 39درصد تعدیل مثبت نسبت به گزارش قبلی 465 ریال اعلام کرده است. همچنین این شرکت بورسی در اصلاحیه گزارش پیش‌بینی عملکرد 9 ماهه سال مالی منتهی به 31/06/93 سود هر سهم خود را با 32 درصد تعدیل منفی نسبت به گزارش قبلی مبلغ 315 ریال پیش‌بینی کرده است.
«ثشرق» در گزارش‌های قبلی فروش هتل امید را برای سال 93 در نظر گرفته بوده که در اصلاحیه‌های اخیر فروش این دارایی به سال 94 انتقال یافته که این امر منجر به کاهش سود پیش‌بینی شده برای سال 93 و همچنین افزایش سود پیش‌بینی شده برای سال 94 شده است.
در گروه پتروشیمی همچنان معامله‌گران شاهد ادامه بحث در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در آستانه جلسات مجلس شورای اسلامی و بررسی لایحه تدوین برخی از مقررات مالی دولت هستند. در همین رابطه هفته گذشته سهامداران عمده شرکت‌های پتروشیمی، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس نشستی را برگزار کردند که در آن درباره 6 مشخصه مهم توافق داشتند. 
بر اساس این گزارش یکی از حاضران جلسه که از طرف پتروشیمی‌ها در این نشست شرکت کرده بود در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه مقرر شد قیمت گاز در لایحه اصلاح ساختار مالی دولت برای مدت 10 سال تعیین تکلیف شود، گفت: طبق نظر مجلس مقرر شد تا قیمت گاز به‌صورت دائمی مشخص باشد. وی افزود:‌ در این جلسه پیشنهاد شد که قیمت گاز تابعی از نرخ نفت باشد که کارشناسان صنعت پتروشیمی معتقد بودند قیمت گاز ارتباطی به نفت ندارد و طی سال‌های گذشته طبق مستندات حتی قیمت این دو محصول بر عکس یکدیگر عمل کردند.
 این منبع آگاه افزود: بنابراین پیشنهاد شد که کارشناسان صنعت پتروشیمی و مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مشخصه‌های فرمول پیشنهادی توافق کنند؛ بر همین اساس 6 مشخصه مهم از جمله تعیین مبنای بازگشت سرمایه IRR ارزی 25درصد باشد.
 همچنین مقرر شد جایی که دولت روی محصولات پتروشیمی قیمت تکلیفی اعمال می‌کند در خوراک تخفیف اعمال کند و همچنین اگر گاز پتروشیمی‌ها برای مدتی قطع شد وزارت نفت مکلف به پرداخت خسارت شود. وی با اشاره به اینکه قطع گاز موجب افزایش هزینه پتروشیمی‌ها می‌شود، گفت: نرخ 13 سنتی خوراک با قطع گاز چیزی حدود 32 سنت برای پتروشیمی‌ها تمام شد.وی با اشاره به دیگر مشخصه مورد توافق تاکید کرد: قرار شد اگر دولت به خوراک و محصولات عوارضی را اعمال کند، مشمول پتروشیمی‌ها نشود.
در گروه معدنی برخی خبرهای اولیه از رخداد یک معامله بزرگ در مجموعه امید خبر می‌دهند. براساس این خبرها شرکت‌های سنگ آهنی امید، گل گهر و چادر‌ملو مجموعا پروژه امید شرکت ساختمانی سپه را در خیابان مطهری تهران خریداری کرده‌اند.
در گروه خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: طی 6 ماه منتهی به شهریورماه سال جاری، تولید انواع خودرو به 521 هزار و 585 دستگاه رسید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه خود در سال گذشته رشد 3/74 درصدی را نشان می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، این گزارش حاکی است: تولید خودروهای سواری در این مدت 442 هزار و 472 دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته رشد 74 درصدی را نشان می‌دهد.
براساس این گزارش، طی 6 ماه نخست سال جاری تولید وانت بالغ بر 70 هزار و 889دستگاه، مینی‌بوس 30 هزار دستگاه، اتوبوس 193 هزار دستگاه و کامیون 8 هزار دستگاه بود.
در گروه غذایی، شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر با تغییرات مدیریتی مواجه شده است. براساس خبرهای اولیه دکتر زالپور مدیرعامل باسابقه این شرکت که عضویت در شورای بورس را نیز در کارنامه خود دارد، از این شرکت جدا شده و دکتر احمد زاد اصل سرپرست «وصنا» شده است. 
احمد زاد با سابقه مدیریت شمار قابل ملاحظه‌ای از شرکت‌های بورسی و سرمایه‌گذاری پیش از این مدیریت یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ مهر را در اختیار داشت. در مجموع بازار روز شنبه بازاری متعادل و کم‌فروغ بود که در آن ارزش معاملات در بورس با معاملات بلوكي به 104میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات در فرابورس نیز بالغ بر 76میلیارد تومان شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۴۴:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد