تلاش براي تعميق بورس تهران

تلاش براي تعميق بورس تهران
شاخص کل بورس تهران در ادامه صعود و نزول‌های کم‌رمق خود در هفته‌های اخیر، دیروز 11 واحد افت کرد تا در 71هزار و 664 واحدی آرام بگیرد
شاخص کل بورس تهران در ادامه صعود و نزول‌های کم‌رمق خود در هفته‌های اخیر، دیروز 11 واحد افت کرد تا در 71هزار و 664 واحدی آرام بگیرد. افت دو روز اخیر باعث شد رقم شاخص نسبت به روز پایانی تابستان 93 که 71هزار و  686 واحد بود 22 واحد افت کند. نمادهای «شخارک» با 30، «فملی» با 8 و «وپاسار» با 6 واحد تاثیر منفی بیشترین نقش را در قرمز رنگ شدن شاخص کل در معاملات دیروز داشتند. در مقابل نمادهای «فولاد» با 15، «تکمبا» با 9 و «وبملت» با 7 واحد نمادهایی بودند که بیشترین تلاش خود را برای سبز نگه داشتن شاخص کل داشتند. شاخص فرا بورس اما با یک واحد صعود توانست به قامت 828 واحدی برسد.  ارزش معاملات با احتساب معاملات بلوکی آن دیروز در بورس به 137 میلیارد تومان و در فرابورس به 81 میلیارد تومان رسید. حجم پایین ارزش معاملات در ماه مهر نیز گویا ادامه دار است. معاملات سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه بیش از آنکه با روند سودآوری و گزارشات مالی آنها انجام شود با گمانه‌زنی‌های سیاسی و تاثیر این گمانه‌ها بر شرایط صنعت خاص شکل می‌گیرد.
طی روزهای اخیر شاهد بازگشایی مجدد نمادهایی هستیم که به‌وسیله آنها بازیگران بازار و علاقه مندان می‌توانند معاملات سهام را به شکل آتی انجام دهند. این نمادها از سه بخش تشکیل شده‌اند: «ج» به علاوه نماد شرکت اصلی به علاوه موعد سررسید مانند: جخودرو 06 که بیانگر نماد معاملات آتی روی سهم ایران خودرو در شهریورماه سال آینده است. البته تعداد شرکت‌هایی که در معاملات آتی حاضر هستند محدود به شش شركت ايران خودرو، مپنا، مخابرات ايران، فولاد مباركه، چادر ملو و نفت و گاز پارسيان براي سررسيدهاي ارديبهشت و شهريور 94 است و برای تمامی نمادها هنوز امکان انجام این معامله وجود ندارد.
اگرچه در خرید‌های معمول در بازار سرمایه، خریدار ملزم به پرداخت 100 درصد مبلغ معامله به فروشنده است اما در معاملات آتی خریداران با توجه به اهرم 5 برابری معاملات آتی سهام، 20 درصد مبلغ معامله را به فروشنده می‌پردازند. تفاوت دیگر معاملات آتی با معاملات به‌صورت معمول آن است که فروشنده سهام الزامی به داشتن سهم ندارد و می‌تواند با توجه به اینکه سهم را در اختیار ندارد از نزول سهام سود کسب کند.  با احیای چنین معامله‌ای سهامداران و فعالان بازار سرمایه می‌توانند هم از صعود و هم از نزول سهام سود کسب كنند. در واقع قراردادهای آتی امکان خرید و فروش اهرمی سهام را با قیمت مشخص روز برای سررسید معین در آینده فراهم می‌کند. هرچند معاملات سهام نیاز به تحلیل و پیش‌بینی شرایط آتی دارد اما ورود به این معاملات که ریسک بالا و به تبع آن بازده بالایی دارد بدون تحلیل و درنظر گرفتن تمام جوانب، می‌تواند زیان‌های سنگینی را به معامله‌گران وارد کند. با توجه به اینکه فردی که در نقش خریدار ظاهر می‌شود تنها 20 درصد ارزش سهم را پرداخت می‌کند می‌تواند 5 برابر بیشتر از سهم مذکور خرید کند و در صورت رشد یا زیان 4 درصدی سهم، 20 درصد سود یا زیان می‌کند. در مقابل فرد فروشنده نیز نسبت به کسب بازدهی معین جدا از نوسان قیمت سهم تا موعد سررسید مطمئن می‌شود.  ایجاد معاملات آتی سهام می‌تواند به بازار سرمایه عمق بیشتری ببخشد و باعث تحرک و پویایی بیشتری در فضای معاملات شود. همچنین امکان انجام این معامله برای صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری باعث کاهش میزان ریسک آنها است. تعیین قیمت در معاملات آتی سهام معمولا بر اساس قیمت پایه در بازار نقدی، نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت و زمان سر‌رسید است. البته انجام معاملات آتی سهام طی روزهای اخیر به‌صورت کم‌حجم انجام شده و این امکان برای معامله‌گران بر‌خط هنوز انجام نشده است، هر چند انتظار می‌رود طی روزهای آتی این امکان برای معاملات برخط انجام شود.
معاملات آتی سهام پیش از این نیز در سال 89 در بورس تهران انجام شده بود اما به دلیل محدود بودن امکان خرید این اوراق در تالار حافظ و عدم دسترسی شرکت‌های کارگزاری حاضر در شهرستان‌ها معاملات آتی سهام چندان موفق ظاهر نشده بود.
شاید مهمترین خبر روز گذشته در بازار سهام شروع به کار مجدد مجلس برای تعیین نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی است. تعیین نرخ خوراک گاز به‌صورت بلند‌مدت باعث ایجاد فضای آرام در این صنعت خواهد شد. در همین راستا سه نماد «شلعاب»، «شمواد» و «شکربن» با تشکیل صف خرید به کار خود پایان دادند. نماد «شخارک» نیز پس از بازگشایی، 4درصد کاهش در قیمت را تجربه کرد. در گروه خودرو آمار تولید 6 ماهه ایران خودرو و سایپا منتشر شد که طبق آمار منتشر شده ایران خودرو 278 هزار و 244 و سایپا 171 هزار و758 دستگاه تولید کرده‌اند. به‌رغم رشد قابل توجه میزان تولیدات خودرو در دو غول خودروساز کشور دیروز ایران‌خودرو و سایپا در درصدهای منفی نزدیک به صفر به کار خود پایان دادند. در این گروه شاهد تشکیل صف خرید در نمادهای قطعه‌ساز بودیم که از حجم صف‌های خرید در پایان معاملات روز سه‌شنبه کاسته شد. افزایش سرمایه سایپا که از محل تجدید ارزیابی انجام شده بود نیز به ثبت در مرجع ثبت شرکت‌ها رسید. در این گروه «ختور» با ارزش معامله‌ای نزدیک به سه میلیارد و 300 میلیون تومان در صدر پر‌ارزش‌ترین معاملات روزانه قرار گرفت.
دارویی‌ها که طی مدت اخیر یکدست سبز‌پوش بودند طی معاملات دیروز به جز چند نماد در سایر نمادها قبای قرمز به تن کردند.
در گروه بانک خبرهای خوبی از بانک دی شنیده می‌شود. بانک دی پیش‌بینی سودآوری سال 94 خود را با 44 درصد افزایش از 32 به 46 تومان افزایش داده است. در گروه بانک‌ها که اغلب نمادها در درصدهای منفی معامله شدند حق تقدم بانک پاسارگاد حدود 5/6 درصد رشد قیمت را تجربه کرد. در پایان معاملات دیروز تفاوت قیمتی حق‌تقدم و سهام بانک پاسارگاد به حدود 105 تومان رسید. بانک ملت نیز پس از مدت‌ها در درصدهای مثبت معامله شد. در گروه سیمان نیز اخباری مبنی بر عرضه سیمان در بورس شنیده می‌شود. در این گروه شنیده‌ها از امکان بتنی شدن برخی جاده‌های کشور حکایت می‌کنند. در این شرایط جز چهار نماد باقی نمادهای این گروه در درصدهای منفی معامله شدند. سیمان شرق نیز که یک درصد کاهش قیمت را تجربه کرد با 470 میلیون تومان پر‌ارزش‌ترین معاملات را در گروه سیمان طی روز اخیر به خود اختصاص داد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۳۶:۲۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد