«خوراک» شفاف روزهای سبز بورس

«خوراک» شفاف روزهای سبز بورس
پس از مدت‌ها انتظار بالاخره فرمول نهایی نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها پس از تایید فرمول پیشنهادی وزارت نفت از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، از سوی وزیر نفت ابلاغ شد.
پس از مدت‌ها انتظار بالاخره فرمول نهایی نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها پس از تایید فرمول پیشنهادی وزارت نفت از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، از سوی وزیر نفت ابلاغ شد. قیمت گاز طبیعی میانگینی از قیمت‌های داخلی، صادراتی و وارداتی و همچنین نرخ گاز طبیعی است که در بازار معامله می‌شود. با مشخص شدن نرخ تقریبی خوراک عمده نظرات به متغیر بودن این نرخ اشاره داشت که در شرایط کنونی این نرخ به زعم بیشتر کارشناسان کمتر از 9 سنت و بین 8 تا 9 سنت ارزیابی شده است. تعیین نهایی نرخ خوراک از دو منظر بر بازار سهام اثرگذار است.
نخست آنکه حذف ابهام نرخ خوراک از بزرگترین گروه بورس تهران، گروه شیمیایی، عاملی بسیار مهم برای بازار محسوب می‌شود و در فضای مثبت بورس این موضوع به قطع می‌تواند اعتماد به بازار سهام را بیشتر کند. از سوی دیگر، در حالی که انتظارات بازار بر نرخ خوراک 13 سنت به ازای هر متر مکعب با نرخ دلار مبادله‌ای تاکید داشت (تاکید چندباره وزیر نفت بر این نرخ در ماه‌های اخیر)، در شرایط کنونی نرخ تعیین شده، از موارد حمایتی در بازار محسوب می‌شود. همان طور که اشاره شد گمانه زنی درخصوص نرخ خوراک گازی بر اساس فرمول جدید بین 8 تا 9 سنت متفاوت است. با این حال، انتظار می‌رود نرخ خوراک در روزهای آینده از سوی وزیر نفت اعلام شود. «دنیای اقتصاد» نرخ خوراک در شرایط کنونی را معادل 5/ 8 سنت و با احتساب دلار مبادله‌ای (نرخ رسمی بانک مرکزی) در نظر گرفته و اثر این موضوع را بر صورت‌های مالی پتروشیمی‌های گازی محاسبه کرده است.
چند نکته در این جا مورد توجه است؛ ابتدا اینکه فرمول اعلامی از ابتدای سال 95 قابل اجرا است و به نظر می‌رسد در سال 94 همچنان نرخ قدیمی اثرگذار باشد. همچنین، نرخ در نظر گرفته شده در این تحلیل 5/ 8 سنت بوده، در حالی که برخی برآوردهای 10 سنتی نیز داشته‌اند و باید منتظر ماند تا نرخ دقیق از سوی وزیر نفت اعلام شود. به هر حال، نفس شفاف‌سازی این نرخ برای بازار سهام بسیار مهم تر از رقم آن است. ضمن آنکه به هر حال، نرخ‌های برآوردی از 13 سنت قبلی بالاتر و به نفع بورس تهران خواهد بود. با نگاهی به‌صورت‌های مالی شرکت‌های پتروشیمی با خوراک گازی مانند زاگرس، شپدیس، شیراز، کرمانشاه و فن آوران نرخ خوراک گازی در برآورد سال مالی منتهی به اسفند 94 نرخ‌های متفاوتی مشاهده می‌شود. گرچه نرخ خوراک کنونی و با احتساب نرخ دلار مبادله‌ای (3017 تومان) همچنان اثر منفی را بر سودآوری این شرکت‌ها به دنبال خواهد داشت، اما باید به این موضوع توجه کرد که بازار انتظار خوراک 13 سنتی را با دلار بیش از 3000 تومان می‌کشید در نتیجه این موضوع اثر خود را بر قیمت سهام این شرکت‌ها در ماه‌های گذشته منعکس کرده بود.
در ادامه تغییرات سودآوری این شرکت‌ها با احتساب خوراک 5/ 8 سنتی و نرخ دلار 3017 تومانی ارائه شده است. با توجه به این موضوع که این نرخ برای سال مالی 95 قابل اجرا است، فرض شده صورت‌های مالی برای سال آینده تنها در خرید خوراک مصرفی تغییر داشته باشند. به این ترتیب، کلیتی از اثر نرخ خوراک فعلی را می‌توان بر سودآوری این شرکت‌ها به دست آورد. در این میان، برخی کارشناسان نرخ خوراک را بیش از 10 سنت بر اساس فرمول محاسبه کرده‌اند، ولی با توجه به اینکه عمده نظرات بین 8 تا 9 سنت بود. از فرض 5/ 8 سنت به ازای هر متر مکعب در محاسبات استفاده شده است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا و سکه را از اینجا ببینید.    
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلا و سکه به صفحه   قیمت روز طلا مراجعه نمایید.             
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۸:۱۵:۲۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد