فراز و فرود بازار با شاخصی مثبت

فراز و فرود بازار با شاخصی مثبت
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با جو مناسبی توام بود که در آن شاخص کل بورس نیز رشد 18واحدی را تجربه کرد. در بازار دیروز معامله‌گران پس از تجربه افت شاخص در روز یکشنبه با حضور مناسب نقدینگی در بازار مواجه شدند که همین امر نیز موجب شد عرضه‌ها در بازار کنترل شده و جریان متعادلی در بازار برقرار شود، هر‌چند که بازار به دلیل حضور معامله‌گران کوتاه‌مدت با رشد قیمت‌ها شاهد حضور پرشمار فروشندگان است.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با جو مناسبی توام بود که در آن شاخص کل بورس نیز رشد 18واحدی را تجربه کرد. در بازار دیروز معامله‌گران پس از تجربه افت شاخص در روز یکشنبه با حضور مناسب نقدینگی در بازار مواجه شدند که همین امر نیز موجب شد عرضه‌ها در بازار کنترل شده و جریان متعادلی در بازار برقرار شود، هر‌چند که بازار به دلیل حضور معامله‌گران کوتاه‌مدت با رشد قیمت‌ها شاهد حضور پرشمار فروشندگان است.
در بازار دیروز در گروه مالی معامله‌گران شاهد تشکیل صف خرید در نمادهای بیمه‌ای و لیزینگی بودند؛ در این گروه، شرکت بهمن لیزینگ در پیش‌بینی درآمد 3 ماهه حسابرسی شده سال مالی منتهی به 29 اسفند امسال سود هر سهم خود را 292 ريال اعلام کرد که در 3 ماهه موفق به پوشش 29 درصدی و در 6 ماهه معادل 56 درصد از سود خالص شده است.
در گروه فلزی در حالی آلومینیوم ایران برای تعدیل سود متوقف است که خبرهای منتشره نشان می‌دهد که در حال حاضر ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در کشور حدود 400 هزار تن است و کسری 300 هزار تنی نیاز داخلی از طریق واردات تامین می‌شود، اما قیمت شمش آلومینیوم در بازار داخلی بعضا 250 تا 300 دلار گران‌تر از قیمت جهانی آن است.
به گزارش «ایسنا»، در حال حاضر ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در کشور حدود 400 هزار تن است و طی 40 سال اخیر تنها حدود 200 هزار تن به ظرفیت تولید شمش کشور اضافه شده است. این در حالی است که ترکیه فقط بیش از 300 هزار تن ورق آلومینیومی تولید می‌کند.
در حالی که مجموع ظرفیت تولید ورق آلومینیومی در کشور حدود 40 هزار تن است، در اسپانیا فقط در زمینه قوطی آلومینیومی بالغ بر 400 هزار تن از این محصول تولید می‌شود که اصلا قابل مقایسه با تولید ایران نیست و با این تفاسیر می‌توان گفت صنعت ورق آلومینیوم ایران زمانی به رشد می‌رسد که بتواند به ظرفیت تولید 150 تا 200 هزار تن برسد.
طبق اعلام ثریایی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم، قیمت شمش آلومینیوم در بازار داخلی بعضا 250 تا 300 دلار گران‌تر از قیمت جهانی شمش است و یکی از اقداماتی که انتظار می‌رود دولت انجام دهد واقعی کردن قیمت شمش در بازار داخلی است.
در گروه کانی غیر‌فلزی شرکت پشم شیشه ایران با پیش‌بینی عملکرد 6 ماهه سال مالی منتهی به 29 اسفند سود هر سهم خود را با 8/2 درصد تعدیل مثبت مبلغ 1074 ريال اعلام کرد که در 6 ماهه موفق به پوشش 38 درصدی آن شده است. 
در گروه خودرویی دیروز ایران خودرو به‌صورت متعادل به تابلو بازگشت؛ ایران خودرودر گزارش پیش‌بینی درآمد سال مالی منتهی به آخر اسفند سود هر سهم خود را 102 ریال با درصد تعدیل مثبت نسبت به برآورد قبلی مبلغ 324 ریال اعلام کرده و در دوره 6 ماهه نخست امسال 65 درصد آن را پوشش داده است.
اصلی‌ترین دلیل تعدیل مثبت «خودرو» افزایش تیراژ تولید نسبت به سال گذشته بوده که با رشد چشمگیری همراه بوده است. در این گروه درآمد هر سهم شرکت الکتریک خودرو شرق برای سال مالی منتهی به 29 اسفند‌ماه سال 93 به میزان 107 ریال برآورد شده این در حالی است که درآمد هر سهم طی عملکرد واقعی 6 ماهه منتهی به 31 شهریور‌ماه سال جاری به میزان 51 ریال بوده و در نتیجه «خشرق» توانسته 48 درصد بودجه خود را طی مدت مذکور پوشش دهد.
دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران با بیان اینکه به دلیل تعیین نشدن قیمت شکر، پول یک میلیون تن چغندر قند خریداری‌شده از سوی کارخانه‌ها پرداخت نشده است، گفت: ستاد تنظیم بازار قیمت پیشنهادی کارخانه‌ها را بررسی می‌کند.
بهمن دانایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه دلیل درخواست انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران برای افزایش قیمت شکر چه بوده است؟ گفت: قیمت چغندر‌قند ماده اصلی برای تولید شکر امسال 45 درصد افزایش یافته است و قیمت این محصول 65 درصد قیمت تمام شده شکر را تشکیل می‌دهد. دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران افزود:‌ قیمت چغندر‌قند سال گذشته کیلویی 165 تومان از کشاورزان خریداری می‌شد که این قیمت را امسال دولت 240 تومان اعلام کرده است. وی ادامه داد: همچنین دستمزد را امسال دولت 18 تا 20 درصد بالا برده که همین مولفه حدود 15 درصد در قیمت تمام شده شکر نقش دارد.
دانایی گفت:‌ بنابراین دولت تنها با افزایش قیمت‌های چغندر‌قند و دستمزد، 80 درصد در بالا رفتن قیمت تمام شده شکر نقش داشته است. در این گروه با توجه به عدم پوشش مناسب سود پیش‌بینی شده برخی از شرکت‌های گروه صنایع غذایی برخی از شایعات حکایت از احتمال تعدیل منفی سود «غالبر» در گزارش عملکرد 6 ماهه دارد.
در گروه سیمانی شرکت سیمان داراب با سرمایه
 600 میلیارد ريال در پیش‌بینی عملکرد 6 ماهه سال مالی منتهی به 29/12/1393 سود هرسهم خود را با 10 درصد تعدیل منفی مبلغ 540 ريال اعلام کرد که در 6 ماهه موفق به پوشش 44 درصدی آن شد. از عمده دلایل این تعدیل منفی کاهش 6 درصدي مبلغ فروش بابت تغيير در ترکيب نوع محصولات و کاهش مقداري آن است.
در گروه تصفیه نفت معامله‌گران در حالی همچنان منتظر بازگشایی نمادهای پالایشگاهی هستند. شرکت پالایش نفت تهران در نظر دارد سرمایه خود را از 476 میلیارد و 599 میلیون ریال  به 8 هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی معادل 906درصد، سود انباشته 671درصد و سایر اندوخته‌ها کمتر از یک درصد افزایش خواهد داد.
در مجموع در بازار دیروز شاخص با رشد 18 واحدی به 73هزار و 960واحد رسید ارزش معاملات نیز در بورس به 166میلیارد تومان و در فرابورس به 74میلیارد تومان رسید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۸:۳۱:۳۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد