نوشته ها: 10
تشکر ها: 3
مصاحبه وزیر اقتصاد > یکشنبه 9 بهمن 1390
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، سیدشمس‌الدین حسینی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در خصوص وضعیت بازار سکه و ارز گفت: از روز پنجشنبه شاهد اصلاح روند بازار بودیم و در مجموع سیاست ها و اقدامات مؤثر واقع شده است.

وی افزود: براساس قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه، نظام ارزی کشور به صورت شناور مدیریت‌شده است. به این معنا که نرخ ارز را عرضه و تقاضا تعیین کرده و بانک مرکزی آن را در یک دامنه مشخص مدیریت می‌کند و مداخله بانک مرکزی باید از نوع بازاری باشد.

وی ادامه داد: مثلاً زمانی که نرخ بالا می‌رود با عرضه بیشتر آن را پایین بیاورد، این سیاست سالیان متوالی به کار گرفته شده و موفق بوده است.

وزیر اقتصاد گفت: اما از نیمه سال 89 مشاهده شد بین نرخ بانک مرکزی و بازار فاصله ایجاد شده و این وضعیت موجب فاصله گرفتن از نظام شناور مدیریت شده در آن مقطع زمانی به علت محدودیت برخی کشورها در تبدیل ارزها بود.

وی ادامه داد: از نیمه سال جاری شکاف ارزی بین دو قیمت بیشتر شد و با وجود اینکه بانک مرکزی ارز بیشتری عرضه کرد، اما نتوانست بر بازار فائق آید.

حسینی با بیان اینکه بانک مرکزی ضمن پشتیبانی بازار مرجع یک بازار فرعی برای عرضه ارز با نرخ 1400 تومان هم ایجاد کرد، گفت: این سیاست هم به دلیل تشدید محدودیت تبدیل ارزها و فضاسازی رسانه‌ای قوی برای نگهداری دارایی‌ها، کارایی خود را از دست داد.

وی افزود: این وضعیت موجب ایجاد تقاضای کاذب در بازار شد و بانک مرکزی از دولت خواست که به کمکش بیاید.

این مقام مسئول تصریح کرد: از نیمه دوم دی‌ماه کارگروه ویژه ساماندهی ارزی به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل و مجموعه مطالعاتی در این زمینه انجام شد و سیاست‌های جدید پس از جمع‌بندی‌ها طراحی گردید.

حسینی اولین تصمیم این کارگروه را تشکیل کمیته‌ای با عضویت بانک مرکزی گمرک و وزارت صنعت برای منطبق کردن چرخه ارزی کشور دانست.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص کمبود ارز در بازار گفت: ارز در بازار به اندازه کافی وجود داشت و بانک مرکزی طبق آمار بیش از میزان واردات ارز به بازار عرضه کرد.

وی دلیل دیگر التهاب بازار ارز را تغییر در ترجیحات اقتصادی مردم، خروج غیرقانونی و احتکار ارزی عنوان کرد.

حسینی با اشاره به اینکه عرضه ارز در روش جدید بر تقاضای واقعی تمرکز دارد، گفت: این فرایند ساماندهی شده و اساساً نقل و انتقال ارز به صورت فیزیکی موضوعیت ندارد و باید به صورت الکترونیکی صورت بگیرد.

وزیر اقتصاد در مورد فروش ریالی ارز گفت: افرادی که ارز داشته باشند می‌توانند آن را به صورت سپرده به بانک دهند و در زمان سررسید اگر نیاز واقعی داشتند، آن را دریافت کنند.

وی روش دوم فروش ریالی ارز را خرید ارز از بانک عنوان و تصریح کرد: فرض بانک این است که زمان سررسید بایستی فرد نیاز ارزی داشته باشد، در غیر این صورت به مبلغ ارز به فرد ریال پس می‌دهد.

وی افزود: در روش تقاضای احتیاطی مدارک مثبته نشان‌دهنده نیاز واقعی افراد به ارز خواهد بود.

حسینی در خصوص نقش دلالان در بازار ارز اظهار داشت: یکی از اتفاقات در زمان شکاف قیمتی این است که عده‌ای با بازارسازی ارز را با قیمت پایین خریداری کرده و با قیمت‌های بالا می‌فروشند و هر چه موفق‌تر شوند بیشتر این معاملات را انجام خواهند داد.

وی ادامه داد: این کار با کمک برخی افراد عادی نیز صورت می‌گیرد.

وزیر اقتصاد در خصوص اقدام برخی رسانه‌ها در خبرسازی قیمت ارز در روز تعطیل گفت: آیا کسی که دغدغه اطلاع‌رسانی دارد در روز تعطیل با پیامک در مورد قیمت ارز اطلاع‌رسانی می‌کند؟

وی افزود: بررسی کنید که در دو سه هفته گذشته بالاترین حجم اخبار شبکه‌های بیگانه به چه موضوعی اختصاص داشته است.

حسینی گفت: ما این موضوع را بررسی کرده‌ایم و در برخی موارد بعضی رسانه‌ها نادانسته آب به آسیاب دشمن ریختند و سایتی که من در اخبار چند روز پیش گفتم و نام آن را نبردم در این موضوع ذینفع بوده‌ است.

به گزارش فارس، شنیده‌ها حاکی است که منظور وزیر اقتصاد از این سایت، سایت مثقال بوده است.

حسینی در توضیح این موضوع گفت: فرض کنید بانک مرکزی دیر عمل کرد، در این صورت اگر سایتی که دارای نفع است خبر کذبی را منتشر کرد، یک خبرگزاری رسمی نیز باید آن را پیامک کند؟

وی ادامه داد:‌ یکی از تصمیمات جدید دولت این است که در شبکه رسمی بانکی تمام نیاز بازار را با ارز مرجع تأمین کنیم و نبایست مرعوب نرخ کاذب شویم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سال گذشته برخی عنوان می‌کردند که تحریم‌ها فلج‌کننده است، تصریح کرد: ما این کار را مدیریت کردیم و آمار آن موجود است و مثلاً شاخص بورس از ابتدای سال 89 تاکنون 105 درصد رشد داشته است.

وی افزود: التهاب بازار ارز بی‌ارتباط با تحریم نیست، وقتی که کشورهای دیگر در نقل و انتقال پول مشکل ایجاد می‌کنند، این اشکالات ایجاد می‌شود اما قابل مدیریت کردن است.

این مقام مسئول گفت:‌ تجربه مدیریت کشور به ما آموخته که از این مسائل بگذریم و ما نیز خواهیم گذشت و قطعاً مسائل دیگری در این موضوع مؤثر بوده است.

حسینی ضمن تشکر از عموم رسانه‌ها برای کمک به موضوع بازار ارز گفت: همه در این موضوع وارد شدند و کمک کردند به جز عده‌ای که از من خوششان نمی‌آید.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تمهیدات جدید برای تکرار نشدن این التهابات گفت: سیاست عرضه بیشتر ارز برای کنترل قیمت کنار گذاشته می‌شود و ارز تنها بر مبنای ثبت سفارش واردکنندگان داده خواهد شد و این یعنی قطع دست دلالان.

وزیر اقتصاد افزود: وزارت صنعت باید مراقبت کند که در تعیین میزان ارز بیش‌برآوردی اتفاق نیفتد؛ در گذشته کشور دچار چندبرآوردی بود، اما در حال حاضر دچار بیش‌برآوردی هستیم و گمرک این موضوع را کنترل خواهد کرد.

حسینی در خصوص سهمیه ارز مسافری گفت: در این خصوص بین وزارت راه، آژانس‌های مسافری، بانک مرکزی و نیروی انتظامی هماهنگی صورت گرفته که ارز به صورت حواله به مسافران داده شود و در آینده هم کارت ارزی جایگزین آن خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته متوسط ارزی که فروخته شد هر دلار 1033 تومان اظهار شد و امسال 1074 تومان و تمام واردات کشور با این قیمت ارز صورت گرفته است.

این مقام مسئول در خصوص برخی گرانی‌ها گفت:‌ حضور به موقع و پشتیبانی رسانه سبب شد که این موضوع منتفی شود و هیچ توجیهی برای افزایش قیمت وجود ندارد و سازمان حمایت نیز موظف به نظارت این موضوع است.

حسینی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که عده‌ای ارز را گرفتند ولی کالایی وارد نکردند و یک تیم نظارتی این موضوع را بررسی می‌کنند و در صورت احراز باید ارز را به بانک پس دهند و همچنین از ابزار مالیات برای مدیریت این کار استفاده خواهد شد.

وی در مورد اینکه عزم ملی در این خصوص شکل گرفته گفت: در مجموع ما مردم خوبی داریم و چه کسی به خودش اجازه می‌دهد به رغم اینکه می‌داند باید فضای همکاری وجود داشته باشد به دنبال تزلزل اقتصادی باشد؟

حسینی ضمن تقدیر از اساتید دانشگاهی که در موضوع ارز ایده و نظر دادند گفت: یکی از اساتید دانشگاه به من پیغام داد که می‌خواهم نظرات خود را برای تغییر بازار ارائه کنم و همچنین یکی دیگر از اساتید از طریق دکتر فرزین، پیشنهاداتش را برای ما فرستاد.

وزیر اقتصاد در مورد زمان ارائه سپرده‌ها با سود 21 درصد گفت: آنچه در شورای پول و اعتبار تصویب شده است، زمان و تاریخی ندارد و مادامی که این شورا تصمیم دیگری ندارد، کارایی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: طی تماسی که مدیرعامل بانک ملی به عنوان رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها با من داشت، اعلام کرد: در شورای مدیران عامل بانک‌ها تصویب شده که سپرده کوتاه‌مدت 7 درصد و 5 ساله 20 درصد سود تعلق بگیرد.

حسینی در خصوص پیش‌فروش سکه توسط بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی پیش‌فروش را انجام می‌دهد و شرایط بستگی به واقعیت‌های اقتصادی دارد و ممکن است در این خصوص اختیار معامله هم ایجاد شود.

وی با رد اینکه دولت می‌خواهد با افزایش قیمت ارز کسری بودجه خود را جبران کند، گفت: تا امروز درآمد دولت حدود 87 هزار میلیارد تومان است که چیزی معادل درآمد سال گذشته دولت است.

وی ادامه داد: اگر مردم با ما حرکت کنند سودشان به قوت خود باقی است اما بدانند بودجه را از طریق نرخ ارز یا سکه تأمین نخواهیم کرد زیرا این کار ظلم به مردم، خودمان و جایگاه‌مان است.

وزیر اقتصاد در خصوص لغو جلسه دیروز با مجلس گفت: به دلیل تداخلی که جلسه صبح دیروز ما با این جلسه داشت، قرار شد جلسه به زمان دیگری موکول شود.

وی ضمن عرض‌خواهی گفت: فردا به مجلس خواهم رفت و پاسخگوی نمایندگان خواهم بود.
کاربرانی که از این پست تشکر کرده اند:
zahra
 
جدیدترین موضوعات تالار گفتگو
جدیدترین پست های تالار گفتگو
درباره سایت زر |  تماس با سایت زر |  نظرات ، پیشنهادات و شکایات |  عضویت در سایت زر |  جستجوی پیشرفته |  پرسش و پاسخ  |  قوانین و مقررات
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت زر می باشد و استفاده محدود از مطالب با ذکر منبع بلامانع است و هرگونه کپی برداری غیر مجاز پیگرد قانونی دارد.
شماره ثبت: 336113
© 2009 Zar. All rights reserved. zar.manage@yahoo.com

نشانی دفتر مرکزی: تهران، میدان ونک، 50 متر بالاتر از میدان، برج نگار ، طبقه هشتم اداری، واحد 1 تلفن : 88641503-021، مدیریت: 1598419-0912
نشانی دفتر کارخانه :یوسف آباد، نبش خیابان ششم، ساختمان اختصاصی طلا و جواهر پلاک 4 واحد 2 88641504-021، مدیریت: 2157559-0912
دفتر واردات و صادرات :ولنجك، مجتمع تجاری گالریا، طبقه ششم شماره تماس: 0041782008072
دفتر مستقیم انگلستان: 7452269629-0044 سامانه پیام کوتاه:30007924006953
Manager in Canada: Mrs. Rezaee
180 Grandview Ave Thornhill, ON L3T 1J1, Canada phone number: 0016476414242
طراحی و تولید انحصاری "شرکت پرشین کیمیاگران پاسارگاد"

logo-samandehi e-namad
 سنجش رضایتمندی
بانک ملی
همین حالا تماس بگیرید!  سنجش رضایتمندی