سنگ الماس چیست؟ الماس طبیعی و خام، ویژگی‌ و معادن الماس | زر

سنگ الماس چیست؟ الماس طبیعی و خام، ویژگی‌ و معادن الماس | زر
سنگ الماس سخت ترین سنگ طبیعی می باشد. در این مقاله در مورد سنگ الماس و انواع خصوصیات منحصر به فرد و ویژگی‌ الماس توضیح داده و در مورد الماس طبیعی و الماس خام و همین طور معرفی معادن بزرگ الماس در جهان و نحوه نگهداری سنگ الماس می پردازیم

سنگ الماس چیست؟ شاید تا به حال برایتان سؤال پیش آمده باشد که الماس چه نوع سنگی است؟ ما قصد داریم تا در این مقاله در رابطه با الماس خالص، مشخصات سنگ الماس، ویژگی‌های الماس و... مطالب جذاب و خواندنی بسیاری بیاوریم.

الماس به عنوان یک سنگ قیمتی، نمادی از ثبات و قابل اعتماد بودن در دنیایی است که همیشه در حال تغییر است. الماس ساخته شده از کربن، متداول‌ترین ماده روی این سیاره، سنگی با طیف رنگی است که اغلب به دلیل بی‌رنگ بودن آن ارزشمند است. از استفاده در نماد‌های مذهبی در هند باستان گرفته تا گردنبند الماس پر زرق و برق در اسمیتسونیان، این سنگ قیمتی هزاران سال است که توجه انسان را به خود جلب کرده است.

الماس چیست؟

قرن‌هاست که سنگ الماس موردتوجه بشر قرار دارد ولی پیش از قرن بیستم اطلاعات علمی زیادی در مورد آن در دست نبود. با پیشرفت علوم بخصوص فیزیک و شیمی بسیاری از حقایق درباره سنگ قیمتی روشن گردید. همچنین تحقیقات وسیع در علوم زمین‌شناسی بسیاری از ابهامات در مورد چگونگی پیدایش الماس را روشن ساخت. اما دلایل وجود خصوصیات منحصربه‌فرد الماس چیست؟

الماس چیست

واژه الماس (Adamas) در یونانی به معنی تسخیرناپذیر است. خواهیم دید الماس تنها کانی قیمتی است که فقط از یک عنصر موجود در طبیعت یعنی کربن ساخته شده است. الماس دارای شبکه اتمی بسیار فشرده‌ای است که باعث به‌وجودآمدن سختی زیاد یا به عبارتی سخت‌ترین ماده متبلور شده در کره زمین است. فرمول شیمیایی الماس کربن خالص (C) می‌باشد ولی بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد که ۹۵/۹۹ درصد آن کربن و بقیه آن ناخالصی‌های شیمیایی بوده که همین مقدار ناچیز می‌تواند بر رنگ الماس تأثیر‌گذار باشد. گفته می‌شود الماس برای اولین بار در قرن چهارم پیش از میلاد به اروپا رفت ولی قبل از آن در هندوستان در منطقه‌ای به نام Golconda توسط انسان پیدا و از آن زمان برای ۲۰۰۰ سال تنها منبع شناخته شده بود.

مشخصات سنگ الماس را بشناسیم

زیبایی یک الماس تراش خورده ارتباط پیچیده‌ای با نور‌های اطرافش دارد. وقتی الماس‌ها و نور اطراف آن‌ها اثر متقابل خوبی با یکدیگر داشته باشند نتیجه آن می‌تواند برای چشم خیره‌کننده باشد.

سؤال اصلی این است که هنگام برخورد نور به سطح الماس چه اتفاقی می‌افتد، چه مقدار نور وارد الماس می‌شود و چه مقدار از آن به چشم ما برمی‌گردد. تمام این عوامل به خواص نوری الماس بعلاوه کیفیت تراش آن بستگی دارد. کسانی که کار تراش الماس را انجام می‌دهند به این نکته واقف هستند که عمده خواص نوری الماس در تاج و facet‌های اطراف آن خود را نمایان می‌سازد.

حرکت به زیبایی و جلوه‌های نوری الماس کمک می‌کند، می‌توان با تغییر زاویه دید و حرکت در زیر یک منبع نوری میزان زیبایی یک سنگ ارزیابی کرد.

الماس تراش خورده یک شی سه‌بعدی می‌باشد، وقتی نور وارد الماس می‌شود مسیری پیچیده را طی می‌کند، تحقیقات به‌عمل‌آمده ارتباط بین نور و محیط داخلی الماس را آشکار می‌سازد.

برای اطلاع بیشتر از سنگ الماس و همچنین دیدن محصولات طلا و جواهر مرتبط با سنگ الماس به فروشگاه جواهر الماس مراجعه کنید.

الماس چه نوع سنگی است؟

الماس‌ها فراتر از نماد‌های مدرن خود به عنوان سنگ ازدواج و تعهد، نشان‌دهنده وفاداری، خلوص و بی‌گناهی نیز هستند. الماس سنگ تولد ماه آپریل است و به عنوان سنگ خلوص و پایداری شناخته می‌شود. تصور می‌شود که الماس نماد عقلانیت است و از سوء تفاهم‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین اعتقاد بر این است که الماس ذهن و فکر انسان را گسترده‌تر می‌کند.

تصور می‌شود که توانایی منحصربه‌فرد الماس در انعکاس و شکست نور باعث جذب شفافیت می‌شود. ممکن است یکی از دلایلی باشد که این سنگ از دیرباز به عنوان یک طلسم قدرتمند با خواص درمانی، به‌ویژه برای ذهن، ارزشمند بوده است. الماس می‌تواند ارتباط بین ذهن و بدن را تقویت کند و درعین‌حال ذهن را از الگوهای ناخواسته جدا کند.

خصوصیات فیزیکی الماس

خصوصیات فیزیکی الماس

در گرافیت، تک‌تک اتم‌های کربن به هم متصل می‌شوند و صفحاتی از اتم‌های کربن را تشکیل می‌دهند. در هر صفحه، هر اتم کربن به سه اتم کربن مجاور متصل است که در رأس مثلث‌های متساوی‌الاضلاع قرار دارند. این باعث ایجاد حلقه‌های شش‌ضلعی از اتم‌های کربن می‌شود. هر اتم کربن دارای چهار الکترون ظرفیت برای مشارکت در تشکیل پیوند‌های شیمیایی است. سه تا از این الکترون‌ها در ایجاد پیوند‌های کووالانسی قوی با اتم‌های مجاور در ورق استفاده می‌شوند.

پیوند‌های کووالانسی نوعی پیوند شیمیایی هستند که در آن الکترون‌ها بین اتم‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند. الکترون چهارم آزاد است که روی سطح ورق بچرخد و گرافیت را رسانای الکتریکی کند. فاصله بین ورقه‌های اتم‌های کربن بیشتر از قطر هر اتم است. نیروهای پیوند ضعیفی که نیروهای واندروالس نامیده می‌شوند، ورقه‌ها را کنار هم نگه می‌دارند. ازآنجایی‌که این نیروها ضعیف هستند، ورق‌ها می‌توانند به‌راحتی از کنار یکدیگر بلغزند. لغزش این ورق‌ها به گرافیت نرمی برای نوشتن و خاصیت روان‌کنندگی آن را می‌دهد.

در الماس، هر اتم کربن به طور قوی به چهار اتم کربن مجاور که در رأس یک چهاروجهی (هرم سه وجهی) قرار دارند، متصل است. چهار الکترون ظرفیت هر اتم کربن در تشکیل پیوند‌های کووالانسی بسیار قوی شرکت می‌کنند. این پیوند‌ها در همه جهات استحکام یکسانی دارند. این به الماس‌ها سختی زیادی می‌دهد.

خصوصیات شیمیایی الماس

الماس اغلب با سایر سنگ‌های قیمتی مانند گارنت، سرپانتین، دیوپساید، پریدوت، کلسیت و اسپینل یافت می‌شود. الماس در رسوبات آبرفتی نیز دیده می‌شود که معمولاً بقایای فرسایش یافته لوله‌های کیمبرلیت هستند.

خصوصیات شیمیایی الماس

الماس در بسیاری از مناطق در سراسر جهان از جمله آفریقای جنوبی، هند، روسیه، برزیل، استرالیا، کانادا و ایالت آرکانزاس در ایالات متحده یافت می‌شود. الماس‌ها که توسط نیروهای عظیم فشرده و گرم می‌شوند، قبل از اینکه توسط فعالیت‌های آتشفشانی و زمین‌شناسی قدرتمند به سطح بیایند، در اعماق گوشته سیاره تشکیل می‌شوند. همچنین انواعی از الماس‌ها (به نام‌های کربنادو، لونسدالیت یا الماس شش‌ضلعی) در شهاب‌سنگ‌ها یافت می‌شوند، اگرچه این الماس‌ها معمولاً بسیار کوچک هستند و می‌توانند ساختار اتمی متفاوتی نسبت به الماس سیاره‌ای داشته باشند.

۴ مورد مؤثر در قیمت الماس

الماس بالاترین نقطه ذوب را در بین مواد معدنی طبیعی دارد و همچنین متراکم‌ترین ساختار اتمی را دارد. الماس‌ها بر اساس کیفیت تراش، شفافیت، رنگ و قیراط درجه‌بندی می‌شوند.

قیمت الماس

چهار موردی که تعیین‌کننده‌ی ارزش و قیمت الماس هستند، عبارتند از:

  1. برش الماس: شکل سنگ تراش خورده و اینکه آن برش چقدر سنگ را به نمایش می‌گذارد.
  2. شفافیت الماس: شفافیت سنگ تراش خورده و عدم وجود ناخالصی‌ها به توانایی بازتابی الماس می‌افزاید.
  3. رنگ الماس: یک الماس بر اساس کیفیت رنگ آن درجه‌بندی می‌شود. رنگ‌های بسیار کمیاب مانند آبی، صورتی، نارنجی یا قرمز ارزش بالایی به یک الماس طبیعی می‌بخشد.
  4. عیار الماس: به وزن سنگ تراش خورده اشاره دارد. الماس‌های بزرگ‌تر کمیاب‌تر هستند، بنابراین الماس‌های بزرگ‌تر در هر قیراط ارزش بیشتری نسبت به سنگ‌های کوچک‌تر با همان کیفیت دارند.

در اعماق پوسته زمین، میلیون‌ها سال پیش الماس تشکیل شد. فشار شدید و گرمای شدید اتم‌های کربن را به پیوند‌های چهاروجهی مهیبی متبلور کرد که قابل شکستن نبود و یکی از سخت‌ترین مواد شناخته شده برای بشر را ایجاد کرد.

شفافیت الماس

اکثر الماس‌هایی که در طبیعت یافت می‌شوند دارای اجزای زیادی هستند و یافتن سنگی با تنها چند نقص قابل مشاهده دشوار است. شفافیت یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های الماس است که میزان تمیزی الماس را از هر نوع ضایعات (عیوب داخلی) و لکه‌ها (عیوب بیرونی) درجه‌بندی می‌کند. این تأثیر قابل‌توجهی بر ارزش الماس دارد، به این معنی که هر چه ضایعات و لک‌های الماس کمتر باشد، عیار آن بهتر و ارزش آن بیشتر می‌شود.

شفافیت الماس‌های رنگی فانتزی بر اساس یک مقیاس درجه‌بندی می‌شود. هر چه رنگ ضعیف‌تر باشد، درجه شفافیت بالاتری دارد. الماس‌های فانتزی با شفافیت بالا ارزش بیشتری دارند.

آیا الماس کانی است؟

کانی الماس تنها کانی قیمتی است که فقط از یک عنصر موجود در طبیعت یعنی کربن ساخته شده است. الماس دارای شبکه اتمی بسیار فشرده‌ای است که باعث به‌وجودآمدن سختی زیاد یا به عبارتی سخت‌ترین ماده متبلور شده در کره زمین است. فرمول شیمیایی الماس کربن خالص (C) می‌باشد ولی بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد که ۹۵/۹۹ درصد آن کربن و بقیه آن ناخالصی‌های شیمیایی بوده که همین مقدار ناچیز می‌تواند بر رنگ الماس تأثیر‌گذار باشد. پرواضح است که وجود کربن شرط لازم برای تشکیل الماس است ولی کافی نیست زیرا graphite هم از کربن تشکیل شده. نحوه قرارگرفتن اتم‌های کربن در کنار یکدیگر است که تفاوت الماس و گرافیت را نمایان می‌سازد. به عبارتی دیگر ساختار کریستال یک سنگ نقش مهمی در ماهیت آن خواهد داشت.

شرایط تشکیل الماس بسیار سخت و پیچیده است. شاید هنگامی که انگشتر برلیان زیبا که سنگ‌های الماس گران‌بها روی آن نصب شده است و در پشت ویترین طلا و جواهرفروشی تلألؤ و درخشش فراوانی دارد را نظاره‌گر هستید به این فکر نیفتادید که چه مراحل سختی را پشت سر گذاشته تا به اینجا رسیده است. الماس در اعماق بیش از ۱۵۰ کیلومتری زیر سطح زمین در حرارت و فشار بسیار بالایی شکل می‌گیرد. دانستن اطلاعاتی راجع به مراحل شکل‌گیری و استخراج الماس به شما کمک می‌کند که درک بهتری راجع به این که چرا سنگ الماس باکیفیت یک جواهر کمیاب و باارزش است داشته باشید. در نتیجه الماس کانی است.

آیا الماس فلز است؟

صرف‌نظر از ظاهر آن، مردم معمولاً این سؤال را در مورد الماس می‌پرسند. به دلیل محبوبیت این سؤال، ما تصمیم گرفتیم به این سؤال پاسخ بدهیم. آن‌قدرها هم پیچیده نیست، بنابراین وقتی توضیح می‌دهیم که الماس دقیقاً چیست، دقت کنید.

اول از همه، الماس فلزی نیست. در جدول تناوبی عناصر نیز مشخص شده است. اکسیژن، کربن، کلر و گوگرد غیر فلزات هستند. این‌ها تنها برخی از نمونه‌های غیرفلزی هستند که برای درک بهتر آنچه در اینجا در مورد آن صحبت می‌کنیم به شما ارائه کرده‌ایم.

بیایید با کربن شروع کنیم. کربن نیز یک عنصر غیرفلزی است که می‌تواند به اشکال مختلف وجود داشته باشد. دو مورد از رایج‌ترین شکل‌ها گرافیت و الماس هستند. این به شما امکان می‌دهد بدانید که چرا الماس‌ها اشیاء فلزی نیستند. الماس یکی از رایج‌ترین اشکال کربن خالص است.

یکی از راه‌های تشخیص الماس از گرافیت، بررسی ویژگی‌های بصری آنهاست. الماس‌ها همیشه شفاف و بدون هیچ رنگ قابل‌توجهی هستند. اگر الماس رنگ دارد، به دلیل انعکاس نوری است که از آن می‌گذرد و آن را به این شکل نشان می‌دهد.

در طرف دیگر، گرافیت سیاه و مات است. این باعث می‌شود که تمایز واضحی بین این دو وجود داشته باشد. تفاوت واضح دیگر این است که الماس کاملاً سخت است (سخت‌ترین ماده طبق مقیاس Mohs) و گرافیت بسیار نرم است.

انواع رنگ‌های الماس

خصوصیات الماس بسیار زیاد است همین دلیلی است برای ارزشمند بودن جواهراتی که از الماس ساخته شده‌اند. علاوه بر این، انواع الماس‌ها در سایز و رنگ‌های متفاوتی وجود دارد.

رنگ‌ الماس

رنگ الماس

الماس‌ها معمولاً به‌عنوان بی‌رنگ شناخته می‌شوند، اما بیشتر الماس‌های استخراج‌شده دارای رنگ‌های زرد و قهوه‌ای قابل‌توجهی هستند و تنها درصد کمی از آن‌ها را می‌توان به‌عنوان بی‌رنگ یا تقریباً بی‌رنگ طبقه‌بندی کرد. علاوه بر این، حتی سنگ‌هایی با رنگ‌های زرد کم‌رنگ نیز به‌ندرت یافت می‌شوند.

به گفته مؤسسه گوهرشناسی آمریکا، رنگ الماس‌های بی‌رنگ در مقیاسی از D تا Z درجه‌بندی می‌شود که D بی‌رنگ‌ترین است و Z حاوی رنگ قهوه‌ای یا زرد است که با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده است. رنگ در شرایط کنترل شده با مقایسه یک الماس با الماس درخشان گرد با رنگ شناخته شده، به نام سنگ‌های اصلی، درجه‌بندی می‌شود.

دنیای الماس به سنگ‌های بی‌رنگ محدود نمی‌شود. نمونه‌های نادری وجود دارد که در رنگ‌های مختلف وجود دارد. این الماس‌ها معمولاً «الماس‌های رنگی فانتزی» یا به‌سادگی «الماس‌های فانتزی» نامیده می‌شوند و تقریباً در هر رنگی که کسی تصورش را بکند وجود دارد.

ارزیابی رنگ الماس‌های فانتزی بر اساس قدرت رنگ آن‌ها است. الماس‌های فانتزی رنگ خود را مدیون وجود عناصر کمیاب مختلف در ساختار یا نقص‌های شبکه کریستالی هستند. برای مثال، رنگ‌های طلایی یا قهوه‌ای به دلیل ناخالصی‌های نیتروژن است، الماس‌های آبی با ناخالصی‌های بور رنگ می‌شوند، درحالی‌که الماس‌های سبز با محتوای کمی از عناصر شیمیایی رادیواکتیو مانند اورانیوم یا توریم رنگ می‌شوند.

اعتقاد بر این است که الماس‌های فانتزی یا رنگی که دارای ویژگی‌های اضافی مربوط به رنگ‌های خود هستند و هرکدام نشان‌دهنده یک نماد می‌باشد.

الماس زرد: افزایش تفکر و توجه دیگران نسبت به فردی که از الماس استفاده می‌کند.

الماس آبی: قدرت اراده را افزایش می‌دهد و الهام‌بخش انسان‌ها در شرایط مختلف از جمله سلامت آن‌ها است.

الماس صورتی: افزایش خلاقیت و برانگیختن حس زیبایی‌شناختی

 

برای اینکه بهتر رنگ های الماس را بشناسید، پیشنهاد می کنیم مطلب زیر را از سایت طلا و جواهر زر بخوانید:

 انواع رنگ الماس چیست؟ گران‌ترین و کمیاب ترین رنگ الماس

ویژگی‌های سنگ الماس چیست؟

کاربرد الماس به طور گسترده در صنایع شناخته شده است. الماس‌ها نه تنها به دلیل زیبایی بلکه به دلیل کاربرد‌هایشان نیز معروف هستند. از استفاده در پمپ‌بنزین‌ها و معادن گرفته تا اینکه به‌عنوان یک گوهر گران‌بها به‌حساب می‌آید که جواهرات گران‌بهایی برای خانم‌ها و آقایان است. در واقع می‌توان گفت الماس‌ها همه‌جا مورداستفاده قرار می‌گیرند. در ادامه ویژگی‌های الماس را برایتان آورده‌ایم.

کاربرد سنگ الماس در جواهرات

ساختار کریستالی و درخشان الماس وقتی با فلزات دیگری مانند پلاتین، نقره، طلا، تیتانیوم، تنگستن و غیره ترکیب می‌شوند، به زیباترین و منحصربه‌فردترین جواهرات تبدیل می‌شوند. بر اساس گزارش‌ها، تقریباً ۳۰ درصد از الماس‌های استخراج‌شده از داخل زمین در تجارت جواهرات خالص و ۷۰ درصد بقیه در زمینه‌های دیگر استفاده می‌شوند.

فروشگاه الماس

برای ورود به فروشگاه الماس کلیک کنید

شعار معروف «الماس جاودان»، به بهترین نحو حس رمانتیک بودن الماس را نشان می‌دهد. الماس به‌عنوان هنر نفیس آویز‌ الماس زیبا، گردنبند‌ الماس، حلقه‌های نامزدی الماس، گوشواره‌ الماس استفاده می‌شود که همگی وقتی از الماس ساخته می‌شوند به جواهراتی گران‌بها تبدیل می‌شوند. حلقه نامزدی الماس آخرین درجه و حد برای اظهار عشق است. به دلیل براق بودن و ماندگاری در جواهرات (مانند گوشواره، حلقه بینی، حلقه نامزدی، آویز و...) استفاده می‌شود. همچنین دوام و خاصیت براق بودن آن در صنعت طلا و جواهرسازی استفاده می‌شود.

ساختار الماس

درک ساختار الماس به دانش اولیه درمورد عنصر کربن نیاز دارد. یک اتم کربن خنثی دارای شش پروتون و شش نوترون در هسته خود است که توسط شش الکترون متعادل می‌شود. کربن دارای ظرفیت چهار است زیرا چهار الکترون می‌توانند برای پر کردن اوربیتال 2p پذیرفته شوند. الماس از واحدهای تکرارشونده اتم‌های کربن تشکیل شده است که از طریق قوی‌ترین پیوند شیمیایی یعنی پیوندهای کووالانسی به چهار اتم کربن دیگر متصل شده‌اند. هر اتم کربن در یک شبکه چهاروجهی سفت و سخت قرار دارد که در آن از اتم‌های کربن همسایه خود فاصله دارد. واحد ساختاری الماس از هشت اتم تشکیل شده است که اساساً در یک مکعب قرار گرفته‌اند. این شبکه بسیار پایدار و سفت است، به همین دلیل است که الماس‌ها بسیار سخت هستند و نقطه ذوب بالایی دارند.

مطالعه نسبت ایزوتوپی کربن در الماس امکان ردیابی تاریخچه کربن را فراهم می‌کند. همچنین، برخی فرایندهای بیولوژیکی به طور فعال ایزوتوپ‌های کربن را بر اساس جرم دسته‌بندی می‌کنند؛ بنابراین، مشخص است که کربن بیشتر الماس‌های طبیعی از گوشته می‌آید.

سنگی که از آن الماس به وجود می‌آید ممکن است ۵۰ تا ۱۶۰۰ میلیون سال قدمت داشته باشد، خود الماس‌ها تقریباً ۳٫۳ میلیارد سال سن دارند. یکی از این شهاب‌سنگ‌ها حاوی الماس‌های ریز با قدمت بیش از ۵ میلیارد سال است. این الماس‌ها قدیمی‌تر از منظومه شمسی هستند.

مهم‌ترین معادن سنگ الماس در جهان کدام است؟

اگرچه تصور می‌شود اولین ذخایر سنگ الماس جهان ۹۰۰ میلیون سال پیش تشکیل شده باشد، اما اولین سنگ‌ها در قرن چهارم قبل از میلاد در هند پیدا شدند.

علی‌رغم اینکه الماس بیشتر برای استفاده در جواهرات مانند حلقه و گردنبند بوده است و به دلیل دوام و درخشندگی‌اش شناخته شده است، ۸۰ درصد از الماس‌های استخراج شده کاربرد صنعتی دارد. ازآنجایی‌که الماس‌ها سخت‌ترین ماده روی زمین هستند، اغلب برای برش یا سوراخ کردن سایر مواد سخت استفاده می‌شود.

حدود ۱۴۷ میلیون قیراط الماس در سال ۲۰۱۸ استخراج شد که ارزش بازار جهانی آن ۷۶ میلیارد دلار برآورد شده است. در اینجا نام پنج کشور برتر که معدن سنگ الماس جهان را دارند فهرست کردیم.

۱. معدن سنگ الماس در روسیه

روسیه غنی‌ترین و بزرگ‌ترین منبع سنگ الماس در جهان است، با بیش از ۱۲ معدن روباز در صدر ایمن فهرست قرار دارد. در واقع با شروع معدن‌کاری در سال ۱۹۴۷، روسیه اکنون در صدر سلسله مراتب تولید الماس در جهان قرار دارد. این کشور همچنین بزرگ‌ترین صادرکننده الماس خام در جهان از نظر حجم است. بزرگ‌ترین معدن این کشور شرکتی به نام ALROSA است که اکثریت الماس روسیه را تولید می‌کند.

معدن سنگ الماس در روسیه - طلا و جواهر زر

روسیه در سال ۲۰۱۴ بین ۳۸ تا ۳۹ میلیون قیراط الماس استخراج کرد. در حالی که در سال ۲۰۱۸ این آمار به ۴۳ میلیون قیراط رسید. بیشتر ذخایر و فعالیت‌های معدنی کشور در منطقه سیبری یاکوتیا انجام می‌شود. آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که منابع الماس روسیه ۹۷۳ میلیون قیراط است.

۲. معدن سنگ الماس در بوتسوانا

بوتسوانا، بزرگ‌ترین تولید‌کننده سنگ الماس آفریقا، در این فهرست رتبه‌ی دوم دارد. از دهه ۱۸۷۰، بیشتر سنگ‌های با کیفیت جواهر در آفریقا استخراج شده‌اند و در سال ۲۰۱۷، ارزش صادرات الماس از کشور‌های آفریقایی در بازار جهانی ۹. ۶۵ میلیارد دلار بوده است.

معدن سنگ الماس در بوتسوانا - طلا و جواهر زر

اکتشاف سنگ الماس در دهه ۱۹۵۰ در بوتسوانا آغاز شد. برخی از معادن با بازدهی بالا در اواسط دهه ۱۹۸۰ در بوتسوانا کشف شدند. الماس‌های این کشور آفریقایی به‌طورکلی بزرگ‌تر از الماس‌های استخراج شده در روسیه هستند و کیفیت بهتری دارند. آن‌ها همچنین حدود ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی بوتسوانا و ۶۰ درصد از صادرات آن را تشکیل می‌دهند.

از نظر ارزش الماس، بوتسوانا در فهرست برترین کشور‌های تولید‌کننده سنگ الماس جهان است، علی‌رغم اینکه دومین کشور از نظر حجم تولید است. تنها در سال ۲۰۱۳، ۲۳. ۲ میلیون قیراط به ارزش ۳. ۶۳ میلیارد دلار در بوتسوانا استخراج شد. معدن الماس Karowe متعلق به شرکت کانادایی Lucara Diamond Corp، اخیراً دومین الماس بزرگ جهان را با ۱۷۵۸ قیراط تولید کرده است.

بوتسوانا دارای هفت معدن درجه یک است که از میان آن‌ها Orapa و Jwaneng دو معدن الماس پربازده در جهان هستند. جوانگ به‌تنهایی به طور متوسط ۱۰ میلیون قیراط در سال تولید می‌کند.

۳. معدن سنگ الماس در جمهوری دموکراتیک کنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) در فهرست کشور‌های استخراج‌کننده سنگ الماس از نظر حجم سومین رتبه را دارد. اگرچه تولید در سال‌های اخیر به دلیل آشفتگی‌های سیاسی کاهش یافته است، DRC پتانسیل تولید الماس زیادی را دارد. میزان الماس استخراج شده در جمهوری دموکراتیک کنگو در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۶. ۴ میلیون قیراط به ارزش ۱۳۶. ۱ میلیون دلار ارزیابی شد. این رقم در سال ۲۰۱۹ به حدود ۱۹ میلیون قیراط افزایش یافت.

معدن سنگ الماس در جمهوری دموکراتیک کنگو - طلا و جواهر زر

۴. معدن سنگ الماس در استرالیا

استرالیا از سال ۱۹۸۱ شروع به استخراج تجاری سنگ الماس کرد. از سال ۱۹۸۳، بزرگ‌ترین معدن الماس استرالیا، Argyle، الماس‌های رنگی طبیعی را با نرخ بیش از ۱۲ میلیون قیراط در سال تولید می‌کند. الماس‌های آرگیل متعلق به ریوتینتو که در منطقه کیمبرلی شرقی در استرالیای غربی واقع شده است.

عکس معدن سنگ الماس در استرالیا - طلا و جواهر زر

دو معدن دیگر در استرالیا وجود دارد: معدن الندیل متعلق به کیمبرلی دایموندز که اکنون تعطیل شده است، و معدن مرلین متعلق به Merlin Diamonds Ltd. اولی الماس‌های زرد و دومی الماس‌های سفید با ارزش و شفافیت بالاتر تولید می‌کند. بزرگ‌ترین الماس استرالیا با وزن ۱۰۴. ۷۳ قیراط در سال ۲۰۰۳ کشف شد.

۵. معدن سنگ الماس در کانادا

کانادا پنجمین کشور بزرگ استخراج سنگ الماس جهان است. سه معدن فعال این کشور عبارت‌اند از Diavik، Snap Lake و Victor. دو مورد آخر معادنی هستند که توسط De Beers اداره می‌شوند. در سال ۲۰۱۳، کانادا ۱۰. ۶ میلیون قیراط الماس به ارزش ۱. ۹ میلیارد دلار استخراج کرد که در سال ۲۰۱۸ به ۲۳ میلیون قیراط به ارزش ۲. ۷ میلیارد دلار افزایش یافت.

عکس معدن سنگ الماس در کانادا - طلا و جواهر زر

به غیر از این چهار معدن، معادن دیگری مانند Stornoway Diamonds متعلق به Renard و GahchoKué از De Beers در مراحل مختلف توسعه هستند. شرایط دشوار استخراج به دلیل مکان‌های سرد و دورافتاده یا سنگ‌های معدنی در حال فرو ریختن، باعث تعطیلی برخی از معادن کانادا شده است. الماس‌های کانادایی در بین خریداران محبوبیت بیشتری دارند.

مراقبت و تمیز کردن الماس

الماس سخت‌ترین و بادوام‌ترین سنگ قیمتی است. درحالی‌که یک جواهر عالی برای استفاده‌ی روزانه است، اما هنوز هم نیاز به نگهداری کمی دارد. الماس‌ها معمولاً به مواد شیمیایی خانگی حساس نیستند، اما فلزات گران‌بها که برای پایه‌ها و شاخک‌ها استفاده می‌شوند ممکن است آسیب ببینند، بنابراین مطمئن شوید که جواهرات الماس خود را در تماس با سفید‌کننده و اسید سولفوریک استفاده نکنید.

به یاد داشته باشید که هنگام لباس پوشیدن جواهرات الماس خود را در آخر استفاده کنید و بیندازید. بقایای لوازم‌آرایش، اسپری مو، عطر و کرم‌های بدن می‌تواند سنگ مرکزی را کدر نشان دهد. انداختن جواهرات همیشه باید آخرین مرحله باشد.

تمیز کردن الماس در خانه

نحوه نگهداری سنگ الماس

ساده‌ترین راه برای تمیز نگه‌داشتن سنگ الماس‌هایتان این است که آن‌ها را در یک محلول چربی‌زدای ملایم مانند آب صابون ظرف‌شویی رقیق شده یا یک پاک‌کننده خانگی حاوی آمونیاک، یک یا دو بار در هفته خیس کنید.

برای تمیز کردن سنگ الماس از یک مسواک نرم و تمیز و نو استفاده کنید که مختص تمیزکردن جواهرات در نظر گرفته شده است تا هرگونه کثیفی باقی‌مانده را پاک کنید. همچنین به یاد داشته باشید که پشت الماس را تمیز کنید زیرا روغن و کثیفی را جذب می‌کند.

پاک‌کننده‌های جواهرات غیر ساینده که از فروشگاه خریداری می‌شود، جایگزین خوبی برای مسواک زدن هستند. مهم است که توجه داشته باشید که الماس طبیعی باید به‌آرامی مورداستفاده قرار گیرد. هنگامی که الماس‌های طبیعی را کاملاً با آب شستشو دادید، با یک‌ پارچه نرم بدون پرز خشک کنید.

از تمیزکردن جواهرات در نزدیکی سینک خودداری کنید و در صورت لزوم، حتماً آب را ببندید تا جواهرات نلغزند و از داخل سینک پایین نروند.

بهتر است الماس‌ها را جدا از سایر جواهراتتان نگهداری کنید. الماس‌ها به دلیل استحکام طبیعی خود اغلب به فلزات دیگر، سنگ‌های قیمتی و حتی الماس‌های دیگر آسیب می‌رسانند.

کارشناسان توصیه می‌کنند سنگ الماس‌های طبیعی خود را در جعبه‌های مناسب خود یا در کیسه‌های پارچه‌ای نرم نگهداری کنید تا از هرگونه آسیب محافظت شود. مطمئن شوید که جعبه جواهرات را در مکانی خنک، خشک و مطمئن نگهداری کنید زیرا رطوبت موجود در هوا می‌تواند فلز را کدر کند.

از لوسیون‌ها و کرم‌های غلیظ در سنگ الماس استفاده نکنید. این کار می‌تواند باعث تغییر رنگ شود، به‌خصوص اگر جواهرات شما از طلای سفید یا پلاتین ساخته شده باشند.

استفاده از جواهرات خود در هنگام انجام فعالیت‌های سنگین مانند ورزش، باغبانی یا شنا خودداری کنید. این امر به حفظ امنیت سنگ الماس در محل خود کمک می‌کند و از تجمع چربی‌های طبیعی از دستان شما در اطراف سنگ جلوگیری می‌کند.

به یاد داشته باشید که در حین پخت و پز جواهرات خود را در بیاورید زیرا غذا و روغن‌های دیگر ممکن است رنگ آن را تغییر دهد.

عطر، کرم ضد آفتاب، اسپری مو، مواد شوینده و سفید‌کننده مورداستفاده در زندگی روزمره حاوی محلول‌های ساینده خشن هستند که می‌توانند سنگ الماس طبیعی شما را فرسایش یا کدر کنند.

هنگام درآوردن جواهرات الماس، متخصصان و صنعتگران اصرار دارند که نباید آن را از روی سنگ یا محل چیدمان بردارید. در عوض، همیشه آن را با بند بردارید تا مطمئن شوید که الماس در محل قرار گرفته است.

همچنین توصیه می‌شود که سنگ الماس خود را برای تمیز کردن دوره‌ای حرفه‌ای هر شش ماه یک بار نزد یک جواهرساز مجاز ببرید تا از ماندگاری آن اطمینان حاصل کنید. از قرار ملاقات‌های تعمیر و نگهداری به روز باشید و الماس‌های طبیعی خود را برای بازرسی بیاورید تا جواهرساز بتواند تنظیمات را بررسی کند و جواهرات شما را برای هرگونه ضعف یا ضربه و پنجه‌های شل بررسی کند.

قرار است با این شگفتی‌های طبیعت با احتیاط رفتار کنید و کمی احتیاط به حفظ و افزایش عمر جواهرات گران‌بها کمک زیادی می‌کند. به‌این‌ترتیب، تمیز کردن منظم می‌تواند درخشش و درخشش سنگ الماس‌های طبیعی ارزشمند شما را برای نسل‌های آینده بازگرداند.

تمیز کردن الماس در خانه:

برای تمیز کردن الماس در خانه، از مایع صابون ظرف‌شویی ملایم و آب گرم استفاده کنید. آب و صابون ظرف‌شویی را با قاشق یا انگشت خود با هم مخلوط کنید. سنگ قیمتی خود را بااحتیاط در مایعی که آماده کرده‌اید قرار دهید و حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آن را خیس کنید. پس از خیساندن، از یک مسواک نرم برای پاک‌کردن کثیفی استفاده کنید. جواهرات خود را به‌آرامی مسواک بزنید تا شاخک‌ها شل نشوند و به همه طرف‌ها و لبه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. حتماً قسمت پایین نگین را نیز تمیز کنید. پایه نصب زیر سنگ جایی است که کثیفی زیادی در آن جمع می‌شود. سپس تکه جواهرات خود را با آب تمیز بشویید و آن را با یک‌پارچه نرم و بدون پرز خشک کنید.

هنگام نگهداری جواهرات الماس، آن را از سایر سنگ‌های قیمتی نرم‌تر جدا نگه دارید تا از خراشیدگی آن‌ها محافظت شود. به طور مشابه، شما می‌خواهید از الماس‌های خود در برابر الماس‌های دیگری که دارید محافظت کنید.

سخن پایانی در مورد سنگ الماس

همان‌طور که در بالا گفتیم سنگ الماس یکی از سخت‌ترین مواد در جهان است و همین ویژگی الماس باعث می‌شود تا سنگی کمیاب و گران‌بها باشد. این ویژگی برای مقاصد صنعتی بسیار مفید است. این مقاله تمام اطلاعات لازم در مورد الماس را پوشش می‌دهد. خواص، ساختار و کاربرد الماس و همچنین برخی از کاربرد‌های مهم الماس توضیح داده شده است که مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

منبع خبر: سایت زر
  ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۷:۶:۱۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد