الماس آلنات - بزرگترین الماس زرد جهان : تاریخچه و عجایب

الماس آلنات - بزرگترین الماس زرد جهان : تاریخچه و عجایب
الماس آلنات، بزرگترین الماس زرد جهان می باشد. الماس آلنات که یک سنگ الماس با زنگ فانتزی میباشد تاریخچه ای جالب دارد در این مقاله می خوانیم الماس زرد چیست و سپس به تاریخچه این سنگ گرانبها و پر ارزش می پردازیم

بزرگترین الماس زرد جهان را می‌شناسید؟ تا چه حد به‌طورکلی دربار الماس زرد آشنایی دارید؟ قبل از این که به معرفی بزرگترین الماس زرد جهان بپردازیم می‌خواهیم یک آشنایی کوتاهی در مورد سنگ الماس زرد که یکی از رنگ‌های فانتزی الماس می‌باشد داشته باشیم، پس با ما همراه باشید:

 الماس آلنات - بزرگترین الماس زرد جهان

الماس زرد چه نوع سنگی می‌باشد؟

سنگ الماس زرد در مقایسه با سنگ‌های بی‌رنگ سنتی‌تر، ظاهری جسورانه و ظریف دارند. این نماد گرما و مثبت‌بودن است که می‌تواند یک احساس دوست‌داشتنی برای زندگی جدید شما باشد. هنگام انتخاب الماس زرد باید معیارهای مختلفی را در نظر بگیرید.

همان‌طور که اشاره شد، الماس زرد متعلق به چیزی است که ما آن را الماس‌های رنگی فانتزی می‌نامیم. الماس‌ها می‌توانند به طور طبیعی در هر رنگی از جمله بنفش، صورتی، قرمز، آبی، سبز، خاکستری و هر رنگ دیگری وجود داشته باشند. الماس‌های رنگی فانتزی بسیار کمیاب‌تر هستند.

الماس زرد چه نوع سنگی می‌باشد؟

الماس‌های رنگی زمانی تشکیل می‌شوند که عناصر دیگر یا تغییرات ساختاری اتمی وجود داشته باشد. ازآنجایی‌که نیتروژن از نظر اتمی شبیه کربن است، می‌تواند در طول تشکیل الماس جای کربن را بگیرد. این وجود نیتروژن باعث می‌شود که الماس زرد به نظر برسد.

از بین الماس‌های رنگی، رنگ زرد رایج‌ترین است که ۵۰ تا ۶۰ درصد از الماس‌های رنگی طبیعی را تشکیل می‌دهد. ازآنجایی‌که الماس‌های زرد رایج‌ترین الماس‌ها هستند، قیمت کمتری نسبت به سایر الماس‌های رنگی فانتزی دارند. اما هزینه تا حد زیادی به‌شدت رنگ زرد بستگی دارد.

حالا که کمی با سنگ الماس زرد آشنا شدیم به معرفی بزرگترین الماس زرد جهان که آلنات نام‌گرفته است می‌پردازیم.

تاریخچه الماس آلنات

هنگامی که پورتر رودز در سال ۱۸۸۱ به جزیره وایت سفر کرد تا به کریستال الماس سفید ظریف خود به ملکه ویکتوریا و ملکه اوژنی فرانسه که در آن زمان در آن نزدیکی زندگی می‌کرد، نشان دهد، او کمک کرد تا افسانه‌ای از بین برود: الماس‌های آفریقای جنوبی معمولاً مایل به زرد بودند. رنگ و در نتیجه ارزش کمتری دارد. هر دو ملکه و به‌ویژه ملکه ویکتوریا که در مورد الماس آگاه بود، معتقد بودند که این درست است و بنابراین از بررسی یک کریستال هشت‌وجهی سفید ظریف که از معادن کیپ آفریقای جنوبی سرچشمه می‌گیرد شگفت‌زده شدند.

سال‌های اولیه صنعت استخراج الماس آفریقای جنوبی قطعاً شاهد ظهور کریستال‌های زرد بزرگ، به تعداد ناشناخته، بود که بسیاری از آنها به شکل هشت وجهی بودند. شاه سلطنت ایران، ناصرالدین‌شاه (۱۸۴۸-۱۸۶۰) از اولین کسانی بود که از آنها قدردانی کرد؛ زیرا او الماس‌های زرد متعددی را به جواهرات تاج ایران اضافه کرد که بزرگترین آنها یک هیولای ۱۳۵ قیراطی است که رقیب الماس Regent است. در اندازه و شکل تعداد کمی از آنها، از جمله تیفانی یللو، از معدن کیمبرلی آمده‌اند، اما بیشترین تعداد آنها در معدن De Beers، محتمل‌ترین منبعی است که آلنات از آن سرچشمه گرفته است.

ناصرالدین‌شاه  و الماس زرد

این کوسن ۱۰۱٫۲۹ قیراطی رنگ خود را برش داده است که توسط GIA به‌عنوان Fancy Vivid Yellow، شفافیت VS2 تأیید شده است، به نام مالک سابق آن، آلفرد ارنست آلنات، نام‌گذاری شده است. او یک سرباز، یک ورزشکار، یک حامی فعال هنر و یک خیر برجسته در بسیاری از زمینه‌ها بود.

الماس آلنات، بزرگترین الماس زرد جهان

الماس آلنات، بزرگترین الماس زرد جهان می‌باشد. الماس آلنات به وزن ۱۰۱/۲۹ قیراط (معادل ۲۵۸/۲۰ گرم)، می‌باشد که به شکل برش کاشن تراش‌خورده است، این ارزیابی توسط انستیتوی جواهرشناسی امریکا GIA، انجام شده است. درصورتی‌که می‌خواهید در مورد این انستیتوی جواهرشناسی امریکا اطلاعات داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید:

الماس آلنات به نام یکی از صاحبانش به نام آلفرد ارنست آلنات که سربازی ورزشکار و فردی هنردوست و حامی هنر و هنرمندان بود، نام‌گذاری شده است.

اگرچه بسیاری از منشأ آن یک راز باقی‌مانده است، سوابق نشان می‌دهد که اولین مالک الماس آلفرد ارنست آلنات بود که در سال ۱۹۵۰ الماس را خرید و آن را به نام خود نام‌گذاری کرد. درحالی‌که خاستگاه اصلی الماس دقیقاً شناخته شده نیست، بسیاری از متخصصان عقیده دارند که احتمالاً الماس در مکانی که اکنون به نام معدن الماس دبیرز، شناخته می‌شود، پیدا شده است.

اصل الماس آلنات تا قبل از اینکه، آلناتز بزرگ آن را در سال ۱۹۵۰، خریداری کند، شناخته نشده است. سر آلنات مردی بود که کلاه‌های زیادی از جمله سربازی، تاجر، بشردوست و جمع‌آوری اشیا خوب به سر داشت. آلفرد ارنست آلنات به‌عنوان یک خبره از کلکسیون، الماس را با قیمتی نامعلوم خریداری کرد و از پتانسیل واقعی چنین قطعه ارزشمندی آگاه بود.

پس از خریدن این الماس زرد فانتزی، وی با کارتیه قرار گذاشت که آن را طراحی کرده و برای آن قاب بسازد. او این الماس را به کارتیه برد تا رنگ منحصربه‌فرد آن را با قراردادن آن بر روی طرحی تکرارنشدنی تقویت کند. روی یک سنجاق گلی نفیس نصب شده بود که از پنج گلبرگ گل، یک ساقه و دو برگ تشکیل شده بود که همگی در الماس‌های بی‌رنگ با رنگ زرد فانتزی آلنات به‌عنوان مرکز گل تشکیل شده بود.

الماس آلنات، بزرگترین الماس زرد جهان

آلنات دوباره در می سال ۱۹۹۶، توسط حراجی کریستی، در ژنو به مبلغ ۳، ۰۴۳، ۴۹۶ میلیون دلار آمریکا فروخته شد.

در آن زمان الماس آلنات ۱۰۲، ۰۷ قیراط (معادل ۱۴/۲۰ گرم)، وزن داشت و به نام الماس زرد فانتزی فوق‌العاده، شناخته می‌شد. بعد از اینکه این الماس به شرکت SIBA، فروخته شد، الماس به میزان وزن فعلی خودش تراشیده شد و در نتیجه میزان سختی آن بالاتر رفت.

الماس آلنات، بزرگترین الماس زرد جهان به‌عنوان قسمتی از نمایشگاه اسمیت سونیان به نام " The Splendor of Diamonds"، در کنار دیگر الماس‌های معروف دیگر از جمله قرمز موسایف به نمایش گذاشته شده است.

در سال ۱۹۹۶، الماس آلنات توسط حراجی کریستی ژنو به شرکت SIBA هنگ‌کنگ فروخته شد و در آنجا قیمت چکش نجومی ۳ میلیون دلار را به دست آورد. الماس مسحورکننده آلنات در دو نوبت در موزه تاریخ طبیعی مؤسسه اسمیت سونیان در واشنگتن‌دی‌سی به نمایش گذاشته شده است. در سال ۲۰۰۳، به‌عنوان بخشی از نمایشگاه "Splendor of Diamonds" در کنار سایر الماس‌های رنگی معروف از جمله قرمز موسایف به نمایش گذاشته شد. مجدداً در سال ۲۰۰۵ آلنات به‌عنوان بخشی از نمایشگاه "الماس" که هشت مورد از افسانه‌ای‌ترین الماس‌های جهان در تمام دوران را برجسته می‌کرد، به نمایش گذاشته شد.

عجایب بزرگترین الماس زرد جهان

الماس آلنات، بزرگترین الماس زرد جهان متعلق به یک کلاس منحصربه‌فرد از الماس است. از هر ۱۰۰۰۰ الماس استخراج شده تنها ۱ الماس رنگی فانتزی است. اگرچه الماس‌های زرد در اندازه‌ها و شدت رنگ‌های مختلف کشف می‌شوند، اما زردهای فانتزی زنده مانند آلنات جزو کمیاب‌ترین الماس‌ها هستند.

عکس الماس فانتزی

انکارناپذیر است که به‌ندرت این سنگ‌های طبیعی کشف می‌شوند که آنها را در میان کلکسیونرها و سرمایه‌گذاران مطلوب می‌کند. این سرمایه‌گذاری‌های کوچک و قابل‌حمل طی قرن‌ها ثابت کرده‌اند که ارزش بلندمدتی دارند که یک عامل کلیدی در میان کسانی است که سرمایه‌گذاری‌های خود را از بازار سهام سنتی و غیرقابل‌پیش‌بینی هدایت می‌کنند.

الماس آلنات، بزرگترین الماس زرد جهان در حال حاضر در دست یک کلکسیونر الماس ناشناس در شهر نیویورک است و همه را برای زمانی که این الماس افسانه‌ای دوباره در بازار ظاهر می‌شود، روی صندلی‌های خود نگه می‌دارد. این داستان چشمگیر به مجموعه داستان الماس‌های زرد تاریخی آرپژ دایموندز مانند تیفانی زرد اضافه می‌کند.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۸:۲۳ بعد از ظهر
نظرات (1)

محمد  ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۷:۹:۱۴ بعد از ظهر

سلام میشه بلاخره معادل هر قیراط رو به طور کامل و دقیق مشخص کنید . اولش مینویسید الماس آلنات، الماسی به وزن 101/29 قیراط (معادل 258/20 گرم)، اخرش مینویسید در آن زمان الماس آلنات 102،07 قیراط (معادل 14/20 گرم)، بلاخره کدومش درسته ما که هیچ سر درنمیاریم

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد