الماس کولینان - بزرگترین الماس خالص جهان

الماس کولینان - بزرگترین الماس خالص جهان
الماس کولینان (Cullinan Diamond)، بزرگترین الماس خالص (خام) جهان است که تا کنون پیدا شده به وزن 310675 قیراط معادل 35/621 گرم است.

الماس کولینان ازجمله منحصربه‌فردترین اشیای فیزیکی و قیمتی این سیاره است که تا به امروز کشف‌شده و پس از خروج از معدن، ماهیت طبیعی و مرموز آن، به‌سرعت وجهه‌ای سیاسی و اشرافی پیدا کرد. الماس کولینان به‌عنوان بزرگ‌ترین الماس یافت شده در این سیاره محسوب می‌شود و شکل خام آن، کریستالی بسیار شفاف و پرعمق و بدون شکل هندسی منظم بوده است.

الماس کولینان بزرگترین الماس جهان

بزرگ‌ترین الماس جهان در کجا کشف شد؟

بزرگ‌ترین الماس در جهان به لحاظ تاریخچه‌ی فرهنگی و سیاسی بسیار جوان محسوب می‌شود و افسانه‌های غیرقابل‌باور خاصی پشت سر آن وجود ندارد. شما می‌توانید این تاریخچه را از سال ۱۹۰۵ موردمطالعه قرار دهید. معدنی که این الماس از درون آن پیدا شد، متعلق به فردی به اسم سرتامس کالینان بود، و نام خود را نیز از همین فرد گرفت.

الماس کولینان - تاریخچه را از سال ۱۹۰۵

بررسی اولیه‌ی الماس کولینان به دست یک دانشمند اشرافی انگلیسی‌تبار

در ادامه الماس خالص کالینان یا کولینان، به دست فردی به اسم ویلیام کروکز مورد بررسی قرار گرفت. در این زمان، الماس کالینان هنوز تراشیده نشده بود و شکل خام و طبیعی خود را داشت. آقای کروکز یک فرد دانشمند و فیزیک‌دان بود و که اصالتاً اهل انگلیس محسوب می‌شد و شخصی بود که دستگاه رادیومتر را اختراع کرد. کروکز همچنین در نظام اشرافی از اعتبار قابل‌توجهی برخوردار بود و مدال‌هایی مثل مدال دیوی، پادشاهی و مدال آلبرت و کاپلی را کسب کرد.

پس این شانس را داشت که قبل از تراش خوردن و تکه‌تکه شدن بزرگ‌ترین الماس دنیا، نگاه مفصلی به آن بیندازد. کروکز در مورد این سنگ به خلوص بسیار بالای آن اشاره کرد بااین‌حال، خاطرنشان کرد که یک لکه‌ی سیاه در مرکز این سنگ وجود دارد و این لکه به‌عنوان نقطه عطف بزرگ‌ترین الماس جهان نیز محسوب شد. نقاط رنگی اطراف این نقطه‌ی سیاه، طیف‌های رنگی بسیار منحصربه‌فردی را به نمایش می‌گذاشتند.

تراش و قطعه‌قطعه کردن ناشیانه‌ی الماس کولینان

وزن اولیه‌ی بزرگ‌ترین الماس جهان چیزی معادل ۳۵ گرم بود و در ادامه تصمیم گرفته شد که به قطعات کوچک‌تری تقسیم شود. این تصمیم درنهایت باعث شد که این الماس به ۹ قسمت نامساوی تقسیم شود که بسیاری از افراد عقیده دارند نوع تقسیم‌بندی بسیار ناشیانه صورت گرفته بااین‌حال چیزی از ارزش‌های افسانه‌ای این سنگ کم نشد. کلیه‌ی این جواهرات هم‌اکنون متعلق به ملکه‌ی انگلیس هستند و بزرگ‌ترین تراشی که از این الماس به دست آمد، در راس تاج ملکه‌ی انگلیس است.

الماس کولینان در جواهرات ملکه‌ی انگلیس

شما می‌توانید تراش‌های دیگر بزرگ‌ترین الماس جهان را در راس عصا و به‌عنوان سنجاق‌سینه‌ی این ملکه‌ی مرموز مشاهده کنید. تصاویری از قطعات اولیه‌ی این الماس موجود است که نشان می‌دهد در حال تراش نخورده چگونه به ۹ قطعه با ابعاد نامساوی تقسیم‌شده و سپس هر یک از این قطعات تراش‌خورده‌اند و تبدیل به یک جواهر بسیار درخشان و خیره‌کننده شده‌اند.

بزرگ‌ترین الماس جهان در کدام کشور کشف شد؟

الماس کولینان در آفریقای جنوبی کشف شد اما سازوکار جوامع سطح زمین، این الماس را ناگزیر کرد تا سفر خود را به سمت انگلیس ادامه داده و متعلق به طبقه‌ی اشراف برسد. پس این‌طور وانمود شد که بناست تا الماس کولینان به‌وسیله‌ی یک کشتی بخار سفر کند و الماس را درست بر روی عرشه‌ی کشتی قراردادند. طبعا سارقین متعددی به تصاحب این الماس در این فاصله چشم دوخته بودند اما این در حالی است که الماس اصلی به‌وسیله‌ی هواپیما به انگلیس ارسال شد.

کاشف الماس کولینان

بزرگ‌ترین الماس جهان چه نام دارد؟

کولینان همچنان بزرگ‌ترین الماس سفید کشف‌شده در جهان محسوب می‌شود و تاکنون هیچ الماسی که بتواند در این ابعاد و با این ارزش به دست بشر تراش بخورد کشف نشده است. شما ممکن است شایعات یا تیترهای متفاوتی در مورد بزرگ‌ترین الماس جهان مشاهده کنید بااین‌حال الماسی با خلوص و کیفیت کولینان همچنان نایاب است و بنا به تجربه اگر چیزی باارزش‌تر از کولینان نیز یافت شود، افرادی که از قدرت و اشرافیت بیشتری برخوردارند برای دست‌یابی سریع به آن چنگ اندازی خواهند کرد.

بزرگ‌ترین الماس جهان چند قیراط است؟

کولینان به‌عنوان بزرگ‌ترین الماس جهان، قبل از تراشیده شدن وزنی معادل ۳۱۰۶۷۵  قیراط داشت که چیزی معادل ۳۵ گرم است. اما پس از قطعه‌قطعه شدن و تراش خوردن، بزرگ‌ترین تراشی که از آن تهیه شد وزنی معادل ۲۰٫۵۳۰ قیراط داشت که نام ستاره‌ی بزرگ آفریقا را بر روی آن گذاشتند. دومین تراش بزرگی که از این الماس به دست آمد نیز معادل ۴٫۳۱۷ قیراط است. عکس بزرگ‌ترین الماس دنیا را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

عکس بزرگ‌ترین الماس دنیا - کولینان

اسم این الماس ستاره‌ی کوچک‌تر آفریقا نام گرفت و در کنار دیگر الماس‌های درشت یافت شده در این سیاره، چهارمین الماس تراشیده شده محسوب می‌شود. این تراش نیز بر روی تاج ملکه‌ی انگلیس قرار گرفت. علاوه بر ۹ قطعه‌ی اصلی، حدود ۱۰۰ تراش برلیان ریز دیگر نیز از این الماس به‌دست‌آمده است که در سال ۱۹۰۸ به ادوارد هفتم پادشاه انگلستان از طرف کشور مبدأ هدیه داده شد.

قیمت بزرگ‌ترین الماس جهان، بزرگ‌ترین الماس جهان کجاست؟

همان‌طور که از تاریخچه‌ی الماس کولینان برآمد، این الماس گشت‌وگذار خاصی در دنیای تجارت نکرد، بااین‌حال طی یک قیمت‌گذاری در سایت ۲۰۰۸ برآورد شد که این الماس قیمتی معادل ۵۰۰ میلیون دلار دارد. محل زندگی این الماس نایاب در برج لندن است و به این شکل سفر تاریخی خود بر سطح سیاره‌ی زمین را پشت سر می‌گذارد.

اصولا این قبیل جواهرات زینتی، همواره وجهه‌ی سیاسی خود را حفظ می‌کنند و به‌عنوان نمادی از قدرت و شکوه به دست افراد علاقه‌مند به قدرت دست‌به‌دست می‌شوند. الماس عنصری بسیار منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز است و افراد قدرتمند با استفاده از این جواهرات، میزان نفوذ و اعتبار خود را به رخ می‌کشند.

بااین‌حال نگاهی به سفر تشکیل یک سنگ الماس و درس‌هایی که می‌توان از این سفر به دست آورد، می‌تواند ما را به درک بیشتری نسبت به دنیای که درون آن زندگی می‌کنیم برساند. بسیاری از شما ممکن است جواهراتی با سنگ‌های قیمتی و تراش‌های الماس را داشته باشید یا قصد داشته باشید که یکی از این جواهرات را تهیه کنید. جواهرات با جهان‌بینی و دنیای شما گره خواهند خورد و می‌توانند بر شیوه‌ی اندیشه و نگاه شما به زندگی تاثیر قابل‌توجهی بگذارند.

سفر شگفت‌انگیز الماس برای تبدیل‌شدن به سنگی قیمتی

الماس‌ها قیمتی هستند چراکه مدتی بسیار طولانی و تحت‌فشار و در انزوا ‌آمیز‌ترین بافت‌های زمین شکل می‌گیرند. عمر هیچ‌یک از ما آن‌قدر قد نخواهد داد که با فرآیند شکل‌گیری یک الماس قیمتی طبیعی هم‌سفر شویم. ما رنگ‌ها و عناصر زیادی را در طول روز و به طور طبیعی از طرف اشیای اطراف خود مشاهده می‌کنیم اما کیفیات یک سنگ الماس کاملاً کمیاب و منحصربه‌فرد است و بسیار مشابه روند شکل‌گیری تجارب ارزشمند و قیمتی در درون ما انسان‌هاست.

بسیاری از تجارب ارزشمند ما در شرایطی دشوار شکل می‌گیرند. هرچند رنج و سختی می‌تواند گاها موجب فروپاشی و آسیب یک انسان شود اما مهارت‌ها و تجارب ارزشمند نیز اغلب از دل شرایط دشوار و تحت کار و تمرکز بسیار شکل می‌گیرند. ما ارزش حقیقی خود را در رنج‌هایی که پشت سر می‌گذاریم جست‌وجو می‌کنیم و اگر در این زمینه به موفقیت برسیم، دست آورد ما مانند یک الماس قیمتی در روح ما ثبت خواهد شد.

پس این شما هستید که به سنگ‌های قیمتی و جواهراتی که در اختیاردارید ارزش و اعتبار می‌بخشید و آن‌ها بیشتر محرک اندیشه و تفکر شما هستند. بهترین استفاده‌ای که از یک جواهر قیمتی می‌توانید انجام دهید این است که بهترین احساسات و انرژی‌های خود را در درون آن پس‌انداز کنید و اجازه دهید که جواهر قیمتی به‌صورت چند برابر، این احساسات خوب و مثبت را به زندگی و روح شما ساطع کند.

مروری کوتاه برتاریخچه الماس کولینان (Cullinan Diamond):

الماس کولینان توسط توماس اوان پاول، پیدا شده و پس از استخراج آن را به فردریک ولز، مدیر خارجی شرکت حفاری معدن الماس پرمیر در منطقه کولینان در تاریخ ۲۶ ژانویه سال ۱۹۰۵ تحویل داد. این الماس، به نام صاحب معدن سر توماس کولینان (Sir Thomas Cullinan) نامیده شده است

تاریخچه الماس کولینان.

سر ویلیام کروکز (William Crookes)، قبل از اینکه الماس قطعه قطعه شود، از آنها یک بررسی کامل به عمل آورد و خلوص قابل‌ملاحظه‌ای را به جز یک لکه ساده در وسط آن متذکر شد.

رنگ‌های اطراف نقطه سیاه خیلی زنده بودند و زمانی که با دقت آن را می‌چرخاندند، رنگ‌ها عوض می‌شدند. بر طبق نظر کروکز این ویژگی به نیروی فشار داخلی که بین الماس‌ها مشترک است، اشاره می‌کند. سنگ خریداری شد و (به‌وسیله دولت افریقای جنوبی)، به شاه ادوارد هفتم (King Edward VII)، در روز تولدش هدیه شد. الماس به‌وسیله برادران آسچرز (Asscher Brothers)، ساکن آمستردام به سه‌تکه بزرگ تقسیم شد و متعاقباً به ۹ تکه سنگ جواهر بزرگ و  مقداری قطعه کوچک‌تر تبدیل شد.

آن زمان تکنولوژی آن‌قدر پیشرفت نکرده بود تا کیفیت تراش را مطابق استانداردهای حاضر تامین کند و بریده‌های الماس مذکور، سختی و ضریب شکستش بالا بود. برای آنکه آسچرز بتواند الماس را با یک ضربه تقسیم کند، شکافی به عمق نیم اینچ در آن ایجاد کرد و سپس به‌وسیله یک چاقو که اختصاصاً برای همین کار طراحی شده بود، شکسته شد.

الماس به دو قسمت تقسیم شد، درحالی‌که نقطه در نظر گرفته شده، برای هر دو تکه نامناسب بود.

روایت‌هایی در ارتباط با الماس کولینان (Cullinan diamond):

در سال ۱۹۰۵، انتقال الماس از افریقای جنوبی به انگلستان با یک مشکل امنیتی روبه‌رو بود. کارآگاهانی که از لندن بر روی یک کشتی بخار که شایع شده بود سنگ به‌وسیله آن حمل شده، قرار گرفتند اما این یک تاکتیک انحرافی بود. سنگ روی کشتی یک سنگ بدل بود که به‌منظور جلب توجه کسانی که علاقه‌مند به دزدیدن آن بودند، آنجا گذاشته شده بود.

تراش های مختلف الماس کولینان

و این‌طور که ثبت شده، الماس واقعی در یک جعبه به‌وسیله پست با هواپیما فرستاده شد. روایت است که وقتی الماس برش داده شده، با همان اولین حرکت چاقو شکسته شد.

این داستان بر اساس روایت جوزف آسچرز (Joseph Asscher) ، بزرگ‌ترین تراشکار آن روزها بوده است که توسط متیو هارت در کتابی که در مورد الماس نوشته، به نام سفر به قلب جذابیت، آورده شده است. با این مضمون که وقتی او حاضر شد تا بزرگ‌ترین الماس شناخته شده در آن زمان (الماس کولینان) که ۱۰۶/۳ قیراط (معادل ۶۲۱ گرم) را برش دهد، یک دکتر و پرستار نیز در کنار وی بودند. هنگامی که او بالاخره الماس را به دو قطعه تقسیم کرد، از دنیا رفت. گفتنی است که قصه مرگ آسچرز، یک افسانه است.

تاریخ‌نگار الماس به نام لرد لن بالفور (Lord Ian Balfour)، در این مورد نوشته است که آسچرز، تراشکاری ماهر و زبردست بده و این کار برای وی همانند باز کردن در یک قوطی بوده است.

پیرامون نیمه دوم الماس کولینان، شایعاتی نیز می‌باشد. طبق گفته ویلیام کروکز (Sir William Crookes)، الماس اصلی که تراش داده شده بود، خودش به احتمال زیاد، به اندازه کمتر از نصف یک کریستال ۸ پرشکسته شده است و تکه‌های دیگر هنوز منتظر هستند تا توسط چند معدن دار خوشبخت کشف شوند؛ بنابراین کروکز قاطعانه اعلام کرد که کریستال اصلی به‌صورت طبیعی تکه شده نه به دست انسان.

افراد دیگری نیز این دیدگاه را دارند که قبل از اینکه فردریک الماس را به سر توماس کولینان بفروشد، یک تکه از آن را به وزن ۵/۱ قیراط (معادل ۳۰۰ گرم) تا ۲۰۰۰ قیراط (معادل ۴۰۰ گرم)، جدا کرده بوده است.

تهیه و تنظیم:مسعود رضاییسایت زر (zar.ir)

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۲۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۷:۱ بعد از ظهر
نظرات (3)

ali  ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۱:۴۱:۵۴ بعد از ظهر

بنام خداوند آفریننده زیبائی//بی هیچ نقد وتوصیف سوئی باید اذعان داشت بسیار زیباست.وکوه نور ودریای نور ماهم کمی از این الماس ندارد.برده سیاهپوستی تکه بزرگ الماسی را بعد از یک شب طوفانی وبارانی در مزرعه ذرت اربابش دید واین شد اسباب آزادی آن برده...کولینا زیباست خیلی زیباست متشکرم از این فید عالی

رحیم سیوند  ۲۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۵:۳۷ بعد از ظهر

الماسی بی نظیر در سال 1393 توسط شرکت انگلیسی DeBeers بنام رحیم سیوند به ثبت رسیده است که می توانید از آدرس زیر آن را مشاهده نمائید: sirjandiamond.blog.ir

پویا  ۶ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱:۸:۳۴ بعد از ظهر

باسلام ووقت بخیر. لطفا درموردالماس کشف شده توسط اقای سیوند بیشترتوضیح بدید لطفا

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد