سازنده دوربين‌ فيلم‌هاي بزرگ هاليوود

سازنده دوربين‌ فيلم‌هاي بزرگ هاليوود
جیمز جانارد طراح و کارآفرین آمریکایی و موسس شرکت تولیدکننده عینک اوکلی و دوربين دیجیتال سینما است.
جیمز جانارد طراح و کارآفرین آمریکایی و موسس شرکت تولیدکننده عینک اوکلی و دوربين دیجیتال سینما است. مجله فوربز در سال 2010 جیمز جانارد را با ثروت 3 میلیارد دلار در رده سیصد و شانزدهم فهرست ثروتمندان‌این مجله قرار داد. جیمز (جیم) جانارد در سال 1949 در آلهامبرا در‌ایالت کالیفرنیا در آمریکا متولد شد و در همان جا هم رشد یافت. جیم جانارد به مدرسه داروسازی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس رفت، ولی در سال‌سوم، تحصیل در‌این دانشگاه را رها کرد.
جیمز جانارد شرکت اوکلی را در سال 1975 و تنها با 300 دلار شروع کرد. جیمز جانارد نام اوکلی را از روی نام سگ خود اوکلی آنه انتخاب کرد. اولین محصول شرکت اوکلی یک دستگیره بود که او برای موتورسیکلت‌ها و BMX تولید می‌کرد. جانارد در سال 1980 یک عینک‌ایمنی را با نام اوکلی O/20 معرفی کرد. جانارد در سال 1984 اولین عینک آفتابی خود را به نام سایه‌بان چشم اوکلی (Oakley Eyeshade) طراحی کرد. شهرت عینک‌های اوکلی همچنان زیاد شد و در سال 1993 فروش‌این عینک‌ها از فروش عینک‌های ری بن در جهان پیشی گرفت. شرکت اوکلی در سال 1995 برای اولین بار وارد بازار سهام نیویورک شد.
جیمز جانارد در حال حاضر مالک بیش از 600 حق امتیاز در جهان به خاطر نوآوری‌ها و ابداعاتش است. وی تمرکز خود را بر جدیدترین و نوآورانه‌ترین تکنولوژی‌های اپتیک قرار داده است. حتی شیشه برخی از عینک‌های اوکلی قدرت تحمل برخورد گلوله تفنگ‌های ساچمه‌ای را دارند. جیم جانارد در سال 2007 شرکت اوکلی را به قیمت 2/2 میلیارد دلار به رقیب‌ایتالیایی خود، لوکسوتیکا فروخت که‌این فروش او را به یکی از میلیاردرها و ثروتمندترین افراد در جهان تبدیل کرد.
جانارد در سال 2005 شرکت تولید دوربین رد دیجیتال سینما را تاسیس کرد. ‌این شرکت کار تولید دوربین‌های فیلمبرداری دیجیتال سینمایی و لوازم مربوطه برای استفاده‌های حرفه‌ای و سینمایی را انجام می‌دهد. جیمز جانارد قصد خود از تاسیس‌این شرکت را دادن حیات دوباره به صنعت دوربین عنوان کرده است.
اولین دوربین شرکت رد وان (RED ONE) نام داشت و مورد حمایت افرادی مشهور در صنعت سینما مثل پیتر جکسون و استیون سودربرگ قرار گرفت. فیلم‌های معروفی که با دوربین‌های شرکت رد دیجیتال سینما تهیه شده‌اند شامل شبکه اجتماعی (2010)، آگاهی دهنده (2009)، دزدان دریایی کارائیب 4 (2011)، سوراخ خرگوش (2010) و غیره می‌شوند.
نسل بعدی دوربین‌های رد دیجیتال به نام EPIC و اسکارلت قرار است به زودی به بازار معرفی شوند. البته دوربین‌های EPIC در حال حاضر در تهیه بزرگترین فیلم‌های‌هالیوود مثل‌هابیت (اثر پیتر جکسون) به کار می‌روند.
جیمز جانارد خود به عکاسی علاقه زیادی دارد. او وب سایتی دارد که در آن عکس‌هایی که خودش گرفته به نمایش گذاشته است.
جیمز جانارد ازدواج کرده و 4 فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن جزیره سان ژوان در واشنگتن است.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ تیر ۱۳۹۰ ساعت ۸:۲۵:۳۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد