ازدحام براي خريد سكه در 150 شعبه بانك ملي

ازدحام براي خريد سكه در 150 شعبه بانك ملي
عرضه‌ سكه دولتي بازار را واقعي نكرد
به دنبال نوسانات بازار داخلي طلا و سكه بانك مركزي با صدور اطلاعيه‌اي از آغاز عرضه سكه در 150 شعبه منتخب بانك ملي خبر داد؛ اين اقدام بانك مركزي به منظور واقعي شدن قيمت‌ها در بازار صورت گرفت اما با وجود هشدار‌هاي مسئولان بانكي و اقتصادي، باز هم ميل خريد طلا بخصوص سكه در بين مردم فروكش نكرده و همچنان تقاضا براي خريد بالا بود. به نظر مي‌رسد با شكستن حباب 50 هزار توماني قيمت سكه تا روز پنج‌شنبه مردم در خريد طلا طي روزهاي جاري تامل بيشتري به خرج دهند اما آنچه در شعب منتخب بانك‌هاي ملي طي روز گذشته مشاهده شد نشان دهنده وجود تقاضاي بالا براي خريد سكه است!
با آغاز عرضه سكه در شعب منتخب بانك ملي جمعيت زيادي ديروز در اين شعبه‌ها براي خريد سكه آمدند؛ در بين اين جمعيت خيلي كم افرادي مشاهده مي‌شد كه واقعاً به قصد خريد آمده باشند .
اما نكته اينجاست كه چرا بايد مردم سپرده‌هاي خود را در بازاري چون طلا خرج كنند. چرا هر زمان كه قيمتي در اقتصاد بالا مي‌رود مردم با حضور خود در بازار به بالاتر رفتن قيمت‌ها كمك مي‌كنند!! در بين جمعيتي كه در صف خريد سكه طلا ايستاده‌اند از هركسي كه سوال مي‌شود براي چه مي‌خواهيد طلا بخريد؟ مي‌گويد: به دليل اينكه روزهاي بعد گران‌تر مي‌شود اما چرا مردم براين باورند؛ درحالي كه مقامهاي مسئول بانك مركزي از جمله بهمني معتقدند قيمت‌هاي فعلي بازار حبابي بوده و با ورود بانك مركزي اين حباب شكسته مي‌شود.
نفوذ دلالان در صف خريداران
هر جاكه سكه بفروشند ما آنجا هستيم. اين جمله آن دسته از افرادي‌است كه در حراج بانك كارگشايي نيز حضور داشتند و از بالا بردن قيمت‌ها سود مي‌بردند. وجود اين افراد به معناي ادامه سفته بازي و دلالي در معاملات بازار طلا و سكه است. نوسانات و افزايش شديد قيمت‌ها در هفته‌هاي اخير موجب شده كه دلالي و سفته بازي در بازار طلا نيز افزايش پيدا كند. جالب است طبق محاسبات اين افراد قيمت‌هاي اعلام شده از سوي بانك مركزي نيز با حباب همراه بوده و بالاتر از قيمت‌هاي جهاني است.
از آنجايي كه بانك مركزي با هدف شكست حباب سكه و خروج سفته‌بازان از بازار طلا و سكه اقدام به عرضه سكه به صورت خرد در 150 شعبه منتخب بانك ملي نموده به نظر مي‌رسد كه با وجود دلالان و سفته‌بازان اين هدف محقق نشود. چراكه بيشتر افراد حاضر در صف خريد سكه از طيف دلالان بودند. البته يكي از مسئولان اقتصادي در اين باره معتقد است كه تقاضاي ديروز مصنوعي بوده و در روزهاي آتي اين تقاضا نصف مي‌شود.
از سوي ديگر حسين دشتي، سخنگوي بانك ملي ايران از عرضه‌ سكه در شعب منتخب اين بانك بدون هيچ گونه مشكلي خبر مي‌دهد و نرخ انواع سكه عرضه شده در شعب را به ترتيب سكه بهار آزادي 407 هزار و 500 تومان، نيم‌سكه 202 هزار و 500 تومان و ربع سكه 109 هزار و 500 تومان اعلام مي‌كند. دشتي همچنين وجود ازدحام براي خريد سكه در شعب را طبيعي دانسته و گفت: با توجه به اينكه روز اول اجراي طرح است حضور زياد مردم در شعب براي خريد سكه طبيعي است. سخنگوي بانك ملي ايران درباره تعداد سكه‌هايي كه از سوي بانك مركزي در اختيار بانك ملي قرار گرفته است، گفت: اين ميزان به حدي است كه نياز مردم را تامين كند..
سياست‌هاي عمدي بازار را به اين وضعيت تبديل كرد
اما در صف خريداران سكه غير از دلالان اشخاصي بودند كه براي خريد سكه مورد نيازشان ساعتها در شعب بانك معطل ماندند. شخصي كه در يكي از شعب منتخب بانك ملي حضور يافته و بازنشسته آموزش و پرورش است با اشاره به اتفاقات حوزه طلا و ارز از زمان رئيس كلي عادلي به فارس گفت: در سال‌هاي قبل نيز بارها مسئولان بانك‌ مركزي اعلام كرده بودند كه در برخي مقاطع سكه و برخي مقاطع ديگر دلار دولتي فروخته شود. از همان ابتدا مردم دلار و سكه‌هاي دولتي را مي‌خريدند و قيمت آزاد به فروش مي‌رساندند. با وجود اينكه بانك مركزي از شكستن حباب قيمتي طي روزهاي اخير صحبت مي‌كرد اما هنوز هم صرافي‌هاي خيابان فردوسي قيمت‌هاي بالا و كاذبي را روي تابلوهاي خود نوشته‌اند.

به گفته وي همان زمان نيز كه بانك كارگشايي به تنهايي سكه حراج مي‌كرد مردم سكه‌ها را از آنجا خريده و در بيرون با قيمت‌هاي بالاتري مي‌فروختند.

وي در ادامه با اشاره به هدف خود براي حضور در صف خريد سكه در اين شعبه مي‌گويد: من مي‌خواهم براي نوه‌هايم كه بيرون از ايران زندگي مي‌كنند 4 ربع سكه بخرم و قصد دلالي ندارم اما باز هم بايد براي اينكه مي‌خواهم سكه با قيمت دولتي بخرم چند ساعت در شعبه معطل بمانم. وي مي‌گويد: به دليل اينكه فرهنگي هستم اخبار را با دقت بيشتري دنبال مي‌كنم به همين دليل تصور مي‌كنم سياست‌هاي عمدي بازار را به اين وضعيت تبديل كرده است. نمونه بارز اين نكته عدم تغيير قيمت‌هاي فروش سكه روي تابلوهاي صرافي‌هاست.

اين خريدار سكه در ادامه به قيمت‌هاي صرافي‌ها اشاره و تصريح مي‌كند امروز تمام بهار 465 هزار تومان، ربع سكه از 116 هزار تومان تا 125 هزار تومان خريداري مي‌شود. البته به دليل اينكه شنيدم بانك‌ها سكه مي‌فروشند آمدم تا سكه دولتي بخرم.
واقعي بودن قيمت سكه در بانك مرا مايل به خريد كرد

يكي ديگر از افراد حاضر در شعبه مي‌گويد: به دليل اينكه پس‌انداز اندكي در منزل داشتم امروز آمدم تا سكه را با قيمت دولتي بخرم. وقتي ديدم بازار سكه وضعيت ملتهب دارد آمدم تا قبل از گرانتر شدن براي عروسي فرزندم طلا بخرم، البته اين خريدار به محيط امن بانك اشاره و تصريح مي‌كند به دليل اينكه قيمت‌هاي بانك از بازار واقعي‌تر است عزمم را جزم كردم تا اينجا بيايم. وي افزود: به دليل اينكه سررشته‌اي از بازار سكه ندارم ترجيح دادم از داخل بانك سكه بخرم.



شكست حباب پنجاه هزار توماني دليل خريد سكه است
يكي از افرادي كه شغلش خريد و فروش سكه طلاست نيز چنين مي‌گويد: به اعتقاد من قيمت‌ سكه‌ها در اين هفته با برنامه دولت تعيين شد. شكست 50 هزار توماني حباب سكه و رسيدن آن از 460 هزار تومان به 414 هزار تومان طي يك روز مويد همين امر است.
وي همچنين مي‌گويد: كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي باعث شده مردم پول‌هاي خود را از بانك‌ها بيرون بكشند و مايل به خريد طلا شوند. بنده الان مي‌خواهم به هر تعداد كه سكه عرضه مي‌شود، خريد داشته باشم تا در موقع معين آنها را بفروشم.
به گزارش تهران امروز، قيمت انواع سكه در حالي در بازار شفاف نبود كه 300 شعبه بانكي به مدت دو ساعت به فروش سكه‌ اقدام كردند. ساعت 11.40 دقيقه طبق اعلام رسمي بانك مركزي عرضه سكه به هر نفر به تعداد 5 قطعه در قبال ارائه كارت ملي با نرخ‌هاي واقعي در شعب منتخب بانك ملي آغاز شد و تا ساعت 13 بعد از ظهر ادامه داشت. در همين حال، بانك‌ها براي فروش سكه محدوديت ايجاد كردند.
درحالي كه نرخ‌هاي واقعي خريد و فروش سكه از سوي بانك مركزي اعلام شده اما طبق اعلام رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر ديروز يك بهار و ربع سكه درشرايطي به ترتيب با قيمت‌هاي 416 هزار تومان و 117 هزار تومان فروخته مي‌شود كه بازار در تصاحب سفته‌‌بازان است. محمد كشتي‌آراي با اشاره به وجود تقاضاي كاذب در بازار آزاد براي سكه طلا، اظهار داشت: بعد از عرضه سكه در شعب منتخب بانك ملي و همچنين با آغاز حراج سكه در بانك كارگشايي قيمت‌ها روبه واقعي شدن خواهد رفت. اثرات عرضه سكه‌ها در شعب بانك‌ ملي بعد از ظهر مشخص خواهد شد. درحال حاضر با وجود عرضه سكه در شعب بانك ملي بازهم قيمت‌ها در بازار واقعي نيست و گران‌تر از قيمت‌هاي بانك مركزي است.رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر تصريح كرد: ‌البته با ادامه عرضه در چند روز آينده قيمت سكه در بازار واقعي‌تر مي‌شود چراكه از حجم تقاضا كاسته مي‌شود. به گفته اين فعال بازار طلا و جواهر، روز گذشته سكه يك بهار آزادي (طرح جديد) 416 هزار تومان، نيم سكه 210 هزار تومان و ربع سكه 117 هزار تومان قيمت‌گذاري شده است.
33 سال با بازار سكه
قيمت هر قطعه سكه تمام طرح قديم در حالي از 420 تومان سال 1357 به حدود 445 هزار تومان در حال حاضر رسيده است كه در آن سال‌ها تنها سكه بهار آزاد رايج در كشور بود و توسط بانك مركزي ضرب مي‌شد اما از سال 85 ديگر ضرب اين سكه متوقف شد. طي سال‌هاي مذكور قيمت سكه روند صعودي را در پيش گرفت و در نهايت در سال 83 بود كه نرخ سكه تمام بهار آزادي طرح قديم به بالاي 100 هزار تومان رسيد، به طوري‌كه متوسط نرخ آن در پايان سال مذكور به 104 هزار و 537 تومان رسيد، روند افزايشي همچنان ادامه داشت تا در سال 84 نرخ سكه طرح قديم 122 هزار و 890 تومان شد.
بررسي روند قيمت سكه طرح قديم نشان مي‌دهد كه اين سكه سال 89 را با قيمتي حدود 286 هزار تومان آغاز كرد و اسفند ماه را با قيمت 435 هزار تومان به پايان رساند.
عيار و وزن سكه طرح قديم و جديد با هم هيچ‌گونه تفاوتي ندارند اما سكه طرح قديم ديگر ضرب نمي‌شود و باندهاي مافيايي بازار سكه هر از گاهي به بهانه نايب بودن آن را از بازار جمع مي‌كنند و پس از كسب سودهاي فراوان دوباره آن را به بازار سرازير مي‌كنند. اين نوع سكه ديگر توسط بانك مركزي ضرب نمي‌شود و كم كم حالت عتيقه پيدا مي‌كند، به همين دليل قيمت آن در بازار افزايش مي‌يابد، سكه‌هاي طرح قديمي كه هم‌اكنون در بازار خريد و فروش مي‌شود، از گذشته وجود داشته است. سكه طرح جديد با تصور حضرت امام(ره) در سال 74 توسط بانك مركزي وارد بازار شد و متوسط نرخ آن در سال مذكور حدود 41 هزار و 259 تومان بود. روند تغييرات قيمت سكه در بازار كشور طي سال‌هاي 84 تا 89 نشان مي‌دهد قيمت سكه طلا شامل طرح قديم و طرح جديد هر ساله به طور متوسط 20 درصد افزايش قيمت داشته است و اوج افزايش قيمت در اين دوره تا قبل از سال 89 مربوط به سال 85 مي‌شود كه با اوج گيري نقدينگي در كشور قيمت سكه طرح قديم 36.7 درصد و سكه طرح جديد بالغ بر 35.3 درصد رشد قيمت پيدا كردند. سكه نيم و ربع بهار آزادي نيز از سال 77 وارد بازار شدند. نيم سكه در آن سال معادل 24 هزار و 648 تومان و ربع سكه معادل 13 هزار و 850 تومان بود. سكه گرمي نيز به عنوان ديگر سكه ضرب و منتشر شده توسط بانك مركزي است كه از بهمن ماه سال گذشته با قيمت 44 هزار و 700 تومان وارد بازار شد و هم‌اكنون نرخ آن به حدود 53 هزار تومان رسيده است.
روند بررسي نرخ سكه‌ها نشان مي‌دهد كه نرخ انواع آن طي سال‌هاي اخير همواره روند صعودي را داشته و به بالاترين حد خود در پايان سال گذشته و البته يك ماه ابتداي سال جاري رسيده است.
منبع خبر: تهران امروز
  ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۵:۵۹:۲۳ قبل از ظهر
نظرات (1)

SHARARE  ۲۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۰:۱۸ بعد از ظهر

ALi

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد