افزايش قيمت سكه تمام بهار آزادي

افزايش قيمت سكه تمام بهار آزادي
افزايش حباب سكه به 45 هزار و ربع سكه به 55 هزار تومان
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، قيمت سكه بهار آزادي در ادامه رشد خود امروز (سه شنبه) به 451 هزار تومان افزايش يافته است.
اين در حالي است كه قيمت جهاني هر اونس طلا امروز با افزايش اندك به مرز 1494 دلار رسيده است و نرخ فروش دلار در بازار آزاد نيز در 1120 تومان ثابت مانده است.
بر اساس فرمول محاسبه قيمت سكه كه به تأييد كارشناسان رسيده است، قيمت سكه تمام بهار آزادي در حال حاضر بيش از 45 هزار تومان حباب دارد.
در حالي قيمت نيم سكه امروز به 231 هزار تومان رسيده است كه بر اساس قيمتهاي جهاني بايد 205 هزار تومان باشد و اين مسئله حاكي از 26 هزار تومان حباب در قيمت نيم سكه است. قيمت ربع سكه هم كه امروز به رقم بي‎سابقه 160 هزار تومان رسيده است، 55 هزار تومان حباب دارد.
درحالي كه قيمت‌هاي حبابي سكه در بازار داخلي طي ساعت‌هاي مختلف ركورد جديدي را به ثبت مي‌رساند، مسئولان بانك مركزي حراج گسترده سكه و شكست حباب در اين بازار را منوط به بازگشت رئيس كل از اجلاس واشنگتن عنوان مي‌كنند.
صرافان خيابان فردوسي درحالي از عدم ورود سكه‌هاي حراج شده در بانك مركزي به بازار و افزايش انگيزه مردم براي خريد سكه مي‌گويند كه از طولاني شدن دوره بورس‌بازي در اين بازار نگرانند.
بر اساس فرمول محاسبه واقعي قيمت سكه كه به تأييد كارشناسان و اقتصاددانان مربوطه نيز رسيده است، براي محاسبه قيمت سكه بهار آزادي قيمت اونس جهاني طلا در نرخ آزاد دلار ضرب و حاصل آن تقسيم بر وزن هر اونس كه معادل 31،1 گرم مي‌شود. سپس اين رقم ضرب در كسر عيار اونس جهاني طلا و سكه بهار آزادي مي‌شود كه عدد 0،916 است.
بر اساس اين گزارش عيار طلاي معامله شده در بازارهاي جهاني يا اونس 24 و عيار سكه بهار آزادي 22 است و با تقسيم عدد 22 بر 24 عدد 0،916 به دست مي‌آيد و پس از ضرب عدد حاصل در وزن انواع سكه يعني تمام بهار آزادي، نيم و يا ربع بهار آزادي قيمت واقعي آنها به دست مي‌آيد.
به ‏عبارت روشن‎تر فرمول قيمت سكه عبارت است از:
{[(قيمت اونس جهاني طلا × نرخ دلار آزاد) ÷ 31،1 ]× 0،916×وزن سكه}+ حق ضرب
گزارش فارس حاكي است، معمولاً بانك مركزي در محاسبه قيمت سكه عددي را نيز تحت عنوان حق ضرب لحاظ مي‌كند كه برخي معتقدند حدود 5 هزار تومان است و اين رقم را نيز بايد به قيمت به‏دست آمده اضافه كرد. 
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۰:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد