اويان، نام تجاري آب معدني

اويان، نام تجاري آب معدني
در سال 1789 در دوران انقلاب فرانسه، «مارکي دولسر» (Marquis de Lessert) نجيب زاده فرانسوي، چشمه کاشا در اويان له بن را کشف کرد. او باور داشت که خلوص‌اين آب، بسياري از دردها و بيماري‌هاي مزمن وي را درمان کرده است.
در سال 1789 در دوران انقلاب فرانسه، «مارکي دولسر» (Marquis de Lessert) نجيب زاده فرانسوي، چشمه کاشا در اويان له بن را کشف کرد. او باور داشت که خلوص‌اين آب، بسياري از دردها و بيماري‌هاي مزمن وي را درمان کرده است.
وقتي «دوک ساووآ» (The Duck Savoie) در سال 1826 اولين جواز رسمي‌بطري کردن آب اويان را کسب کرد، براي آن تنها مصارف درماني را در نظر داشت و در واقع اويان تا دهه 1960 ميلادي فقط در داروخانه‌ها فروخته مي‌شد.
اويان که در آغاز بسيار ساده و معمولي بود، از قرن نوزدهم تا به امروز آنقدر بزرگ شده است که يکي از نام‌هاي تجاري پيشگام در دنيا به شمار مي‌رود.
اين موفقيت اويان از‌ اين جهت استثنايي و قابل توجه است که با يک کالاي مجاني، يعني آب لوله کشي رقابت مي‌کند. ‌اين محصول در بيش از 120 کشوري فروخته مي‌شود که آب لوله کشي شده، کاملا‌ قابل نوشيدن است.
اويان چندان هم ارزان نبود و از ماءالشعير بادوايزر، کوکاکولا و بسياري از نوشابه‌هاي غيرالکلي ديگر، گران‌تر بود. حتي از بسياري آب معدني‌هاي ديگر هم قيمت بيشتري داشت. پس قيمت ارزان، رمز موفقيت اويان نبود.
کالاهاي اويان تفاوت عمده‌اي با کالاهاي مشابه نداشت.
غير از‌ اين، بازار پر از صدها نام تجاري آب معدني با طعم‌هاي جانبي متفاوت بود؛ حتي ‌اين نام تجاري در انواع طعم‌دار و گازدار وجود نداشت و در واقع بر‌اين نکته تاکيد داشت که بيشتر مردم اعتقاد دارند که يک آب معدني واقعا خوب نبايد هيچ مزه خاصي داشته باشد.
تبليغات اويان بسيار کارا و مثمرثمر بود. اول ‌اينکه بازاريابي براي اويان با تکيه بر خلوص آن انجام مي‌شد. در تمام برچسب‌هاي اويان به ‌اين نکته اشاره شده بود که آب اويان در طول دست کم پانزده سال به آهستگي از يک منبع حفاظت شده آب زيرزميني، واقع در دل کوه‌ها جريان مي‌يابد و در‌اين روند آرام گذار از ميان زمين، تصفيه مي‌شود.
همچنين با استفاده از تصاويري از کوه‌هاي آلپ روي برچسب بطري‌ها، سرچشمه آلپي آب، بيشتر مورد تاکيد قرار مي‌گرفت. حتي بعضي از بطري‌ها در قسمت گردن آن به فرم کوهستان آلپ قالب زده شده بود. يکي از جمله‌هاي ويژه نام تجاري اويان‌ اين بود: «بدون دخالت انسان، تکميل شده توسط طبيعت» اين نام تجاري از نظر بازاريابي هم خالص بود. فقط خودش بود و هيچ چيز اضافه‌اي نداشت. ممکن بود اندازه بطري‌ها متفاوت باشد، ولي هيچ گسترش خطي يا محصول جانبي براي کم رنگ کردن ‌اين نام تجاري وجود نداشت. همه بطري‌ها از يک سرچشمه پر مي‌شدند؛ چشمه کاشا (Cachat) در اويان له بن (Evian-Les-Ben) در غرب فرانسه.
توصيه‌هايي که درباره حفظ سلامتي مي‌شد و ‌اينکه نوشيدن هشت ليوان يا دو ليتر آب در روز چه اثراتي دارد، بسيار به نفع اويان تمام شد. نام تجاري اويان بيشتر از قبل با مفهوم زندگي سالم پيوند مي‌خورد و حتي به نوشته روي برچسب بعضي از بطري‌ها کلمه دي تاکس (detox) به معنی پاکسازي بدن اضافه شده بود.
در حالي که نام‌هاي تجاري نوشيدني‌هاي ديگر به دليل رشد آگاهي عمومي‌ نسبت به مشکلات مربوط به سلامتي مثل اضافه وزن
يا بيماري‌هاي ناشي از مصرف الکل ضربه خورده اند، سهم اويان از بازار به طور مرتب افزايش مي‌يافت. همچنين بطري اويان قابل بازيافت بود و به شکلي طراحي شده بود که مي‌توان آن را به راحتي فشرده کرد.
اويان و ولويک (Volvic) دو نام تجاري موفق در زمينه آب معدني بودند؛ ولي اويان همواره از همتاي خود جلوتر بود که بخشي از‌اين موضوع بابت هويت مجزاي نام تجاري اويان بود. مشتريان وقتي به اويان فکر مي‌کردند، به ياد قله‌هاي پوشيده از برف کوه‌ها و آب خنک تصفيه شده افتاده و وقتي به ولويک فکر مي‌کردند، آنها را به ياد آتشفشان مي‌انداخت و چون اکثر مردم ترجيح مي‌دهند آب معدني که مي‌نوشند خنک باشد، کوه‌هاي برفي آلپ نسبت به سنگ‌هاي گداخته آتشفشاني، تداعي معنايي بهتري داشت.
اويان تمام مفاهيم درست را در ذهن تداعي مي‌کرد و ذهن انسان را به خلوص و پاکي بشارت مي‌داد که از گزند دخالت در امان بود. امروز ميليون‌ها نفر به همان ميزان قرن هجدهم، جذب خلوص‌ اين محصول و نام تجاري‌اش مي‌شوند.
براي بررسي دلايل موفقيت اويان، بايد عواملي مثل قيمت و نوع کالا را فراموش کنيم. رمز موفقيت اويان در ساخت نام تجاري‌اش و به ويژه درجه خلوص برندينگ آن است.‌ اين شرکت اکنون زيرمجموعه گروه دانون بوده که با داشتن بيش از 80 هزار کارمند، درآمد سالانه‌اي بالغ بر 15 ميليارد دلار دارد.
منبع: سلاطين نام‌های تجاری 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۲:۳۰:۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد