تيفاني يک جواهر فروشي و نقره‌سازي آمريکايي

تيفاني  يک جواهر فروشي و نقره‌سازي آمريکايي
«تيفاني‌اند کو» يک جواهر فروشي و نقره‌سازي آمريکايي است که توسط «چارلز لوئيس تيفاني» و «تدي يانگ» در سال 1837در شهر نيويورک به عنوان مرکز فروش محصولات فانتزي و لوازم التحرير افتتاح شد.
«تيفاني‌اند کو» يک جواهر فروشي و نقره‌سازي آمريکايي است که توسط «چارلز لوئيس تيفاني» و «تدي يانگ» در سال 1837در شهر نيويورک به عنوان مرکز فروش محصولات فانتزي و لوازم التحرير افتتاح شد. اين فروشگاه در ابتدا انواع مختلفي از نوشت افزار مي‌فروخت و در منهتن نيز شعبه‌اي با نام «تيفاني، يانگ و اليس» داشت که بعدها کوتاه شده و به «تيفاني اند کو» تبديل شد.
محل استقرار تيفاني اند کو، از آغاز كار شركت، شهرنيويورک بوده است. با اينکه امروز بيش از صد فروشگاه تيفاني اندکو در سراسر جهان وجود دارد، ولي اين برند هنوز به شدت با زادگاه اصلي خود يعني نيويورک پيوند دارد. قيمت اجناس تيفاني زماني که آغاز به کار کرد، مقطوع بود. در آن زمان اين سياست آن قدر منحصر به فرد بود که در صفحه اول بسياري از روزنامه‌ها منعکس شد.
در 1845، کتاب آبي تيفاني، اولين کاتالوگ خرده فروشي در آمريکا بود. نوآوري ديگري که خبرساز شد، اين بود که در سال 1885 از تيفاني خواسته شد که «نشان ويژه آمريکا» (عقاب علامت آمريکا) را دوباره طراحي کند و اين طراحي مجدد، هنوز روي همه اسکناس‌هاي يک دلاري آمريکا ديده مي‌شود.
در سال 1878، چارلز تيفاني يکي از بزرگ‌ترين و مرغوب‌ترين الماس‌هاي ممتاز زرد رنگ جهان را با وزن بيش از 287 قيراط به دست آورد که در معادن الماس کيمبرلي (kimberley) در آفريقاي جنوبي کشف شده بود. «الماس تيفاني» زينت بخش آدري هپبورن در عکس‌هاي تبليغاتي فيلم صبحانه در تيفاني بود که امروز مي‌توان در طبقه اول فروشگاه تيفاني آن را مشاهده کرد. در سال 1887، تيفاني حتي موفق شد جواهرات تاج سلطنتي فرانسه را نيز بخرد.
تيفاني، نمونه‌هاي متعددي از الماس و جواهرات ديگر هم مي‌فروخت و با جواهر سازان برجسته دنيا از قبيل ژان‌اشلوم برگر (Jean Schlumberger) کار مي‌کرد.
در سال 1861، آبراهام لينکلن براي مراسم تحليف رياست‌جمهوري خود، ساخت يک جام را به شرکت سفارش داد و در طول دوران رياست جمهوري براي همسرش يک سري زينت آلات از مرواريدهاي ريز، ساخت تيفاني خريد. اين شرکت همچنين با طراحان برجسته مد، مثل پالوما پيکاسو (Paloma Picasso) و کوکو شانل همکاري کرده است.
براي سربازان جنگ‌هاي داخلي آمريکا، شمشير مي‌ساخت. طرح‌هاي نقره چارلز تيفاني مورد توجه «نمايشگاه جهاني پاريس» (Universal Exposition) در سال 1867، قرار گرفت که برايش«نشان شايستگي» (Merit) را به ارمغان آورد. تيفاني اولين شرکت آمريکايي بود که به چنين افتخاري دست يافت.
در کنار اين ارتباطات که چارلز تيفاني و جانشينان متعددش، آنها را با موفقيت در اذهان مردم تقويت کرده‌اند، نام تجاري تيفاني همچنين توانسته است با گسترش محصولات براي طيف‌هاي گوناگون اجتماع، به موفقيت دست يابد.
ترديدي نبود که تيفاني يک نام تجاري تجملي است؛ ولي هر کسي مي‌توانست به يک فروشگاه تيفاني قدم بگذارد. گرچه قيمت بيشتر کالاها از توان مردم خارج بود، ولي هميشه نمونه‌هاي ارزان‌تري هم وجود داشت که هر کسي مي‌توانست آنها را بخرد. اين نمونه‌ها هم در جعبه‌هاي وسوسه انگيز آبي رنگ با روبان ابريشمين عرضه مي‌گردد.
تيفاني در ساخت و فروش طلا سابقه درخشاني دارد و در سال 1930، جام طلايي آمريکا، معتبرترين جايزه مسابقات قايقراني را طراحي کرد. نام تجاري تيفاني، در فيلم محصول 1961، با هنرنمايي ادري هپبورن در نقش «هالي گولايتلي» (Holly Golightly) شخصيتي که عاشق پرسه زدن در راهروهاي اين فروشگاه بود، جاودانه شد.
در ژوئن سال 2004 تيفاني شرکت eBay را به دليل استفاده از محصولات خود محکوم کرد. در ژانويه 2008 گزارش شد که «سافت بنک» اپراتور ژاپني تلفن همراه، با تيفاني قرارداد همکاري براي توليد محدود 10 عدد تلفن همراه امضا کرده است. اين تلفن‌ها داراي بيش از 400 الماس مجموعا به وزن 20 قيراط بود. ارزش آنها نيز حدود 100 ميليون ين برآورد شده بود.
گرچه امروزه تيفاني به دليل کالاهاي ساخت طراحان بزرگ و لوازم فرعي، يک پيشاهنگ محسوب مي‌شود، ولي نام تجاري آن نشانه ثبات و استحکام است. تيفاني جايگاه خود را به خوبي مي‌شناسد و در حالي که به گسترش و رشد و توسعه ادامه مي‌دهد، هويت خود را نيز تقويت مي‌کند. پس از افتتاح موفقيت‌آميز بوتيک‌هاي تيفاني در توکيو و لندن، امروز در اکثر شهرهاي مهم و بزرگ جهان هم فروشگاه دارد. اين شرکت با داشتن حدود 9 هزار کارمند، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 68/2 ميليارد دلار را از آن خود کرد.
کيانا غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۵۴:۲۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد