خواص سنگ عقیق و فیروزه از زبان ائمه اطهار

خواص سنگ عقیق و فیروزه از زبان ائمه اطهار
همان طور که می دانید خواص سنگها از دوران قدیم برای افراد مشخص بوده است و مردم با بکار بردن خواص سنگها به درمان و جلوگیری از آفات می پرداختند

خواص سنگ عقیق و فیروزه چیست؟ بسیاری از افرادی که به سنگ‌های قیمتی علاقه‌مند هستند، از این سنگ‌ها علاوه بر زیبایی و رنگ‌های زنده آن‌ها، برای خواص درمانی و معنوی در اکسسوری ها و جواهراتشان استفاده می‌کنند. در آموزه‌های دینی نیز استفاده از بسیاری از سنگ‌ها توصیه شده است و ویژگی‌های معنوی زیادی برای سنگ‌های زینتی ازجمله سنگ عقیق، فیروزه، زبرجد، یاقوت و ... ذکر شده است.

بسیاری از معصومین و بزرگان دین، به خواص سنگ عقیق و فیروزه و استفاده از آن‌ها را مخصوصاً به‌عنوان نگین انگشتر توصیه کرده‌اند. بسیاری از افراد از هر دوی این سنگ‌ها در کنار هم در انگشتر یا سایر زیورآلات خود استفاده می‌کنند که انتخابی متفاوت و خاص نیز می‌تواند باشد. در این مطلب سایت زر قصد داریم به خواص سنگ عقیق و فیروزه بپردازیم و ویژگی‌های معنوی و شفابخشی این سنگ‌ها را به طور مفصل توضیح دهیم.

خواص سنگ عقیق و فیروزه

از میزهای غذاخوری دوران رنسانس تا جواهرفروشی‌های دوره جدید

سنگ عقیق از ته‌نشین شدن سلیس موجود در آب‌های زیرزمینی در حفره سنگ‌های آتش‌فشانی به وجود می‌آید و از خانواده کوارتز و کلسدونی است و سنگی نسبتاً سخت محسوب می‌شود که درجه سختی آن حدود ۷ است؛ اما سنگ فیروزه حاصل ترکیبات شیمیایی فسفات مس و آلومینیوم است و درجه سختی آن بین ۵ تا ۶ است.

خواص سنگ عقیق و فیروزه بسیار زیاد است و حتی از گذشته‌های بسیار دور در فرهنگ‌ها و تمدن‌های کهن، این سنگ‌ها جایگاه ویژه‌ای در بین مردم و پادشاهان داشته‌اند. از سنگ عقیق در ساخت جواهرات و ظروف گران‌بها برای پادشاهان مخصوصاً در دوره رنسانس استفاده بسیاری می‌شده که هنوز هم بسیاری از این جواهرات و ظروف در موزه‌های مشهور جهان مثل موزه لوور موجود هستند. در ایران از این سنگ برای خنثی‌کردن اثر جادو و طلسم استفاده می‌شد و معتقد بودند در هر مکانی از سنگ عقیق استفاده شود، طلسم و جادو در آن مکان اثر نمی‌کند.

سنگ عقیق: خواص و فواید

حتی برای افزایش برکت و ثمره کشت کشاورزان نیز از سنگ عقیق استفاده می‌کردند. بسیاری از مردم معتقد بودند عقیق برای حفاظت از چشم‌زخم تأثیرگذار است. حتی در اروپا نیز عقیق‌های چشمی در دوره‌ای از دهه ۱۸۰۰ میلادی ساخته شد که اعتقاد بر این بود که این سنگ می‌تواند از افراد در برابر بلایا محافظت کند.

با اینکه سنگ عقیق، رنگ‌ها و انواع مختلفی دارد اما بیشتر مردم عقیق را به رنگ قرمز می‌شناسند و در جواهرات و زیورآلات خود از عقیق قرمز استفاده می‌کنند. ازجمله خواص معنوی سنگ عقیق این است که می‌تواند انرژی‌های بدن را متعادل کند و میزان استرس و خشم را کنترل نماید. همچنین از این سنگ برای تعادل و پاک‌سازی چاکرای گلو که مرتبط با مهارت‌های ارتباطی افراد است، استفاده می‌شود. با پاک‌سازی این چاکرا، اعتمادبه‌نفس افراد افزایش پیدا می‌کند و بهتر می‌توانند منظور خود را در روابط اجتماعی بیان کنند و به‌طورکلی بیان افراد بهبود پیدا می‌کند. همچنین استفاده مداوم از سنگ عقیق سرزندگی و عمل‌گرایی را در افراد افزایش می‌دهد و سستی و خمودگی و افسردگی را کاهش می‌دهد.

سنگ عقیق خواص درمانی بسیار زیادی نیز دارد که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. در درمان بیماری‌های مربوط به سیستم تنفسی، بیماری‌های کبدی، عوارض یائسگی و مشکلات بارداری، مشکلات چشم و بینایی، مشکلات خونی، انواع سردردها و یا مشکلات استخوان استفاده از سنگ عقیق در کنار مصرف داروها توصیه می‌شود.

تداوم عشق و دوستی با جواهراتی به رنگ آبی ایرانی همچون فیروزه

شاید برایتان جالب باشد که بدانید با کشف سنگ فیروزه که یکی از سنگ‌های مشهور ایرانی است، رنگ فیروزه‌ای به دنیای رنگ‌ها معرفی شد و امروزه نیز این رنگ یعنی " فیروزه‌ای" را به رنگ سبز ایرانی یا Persian Green می‌شناسند و جزو رنگ‌هایی است که به نام ایران ثبت شده است. در ادامه خواص سنگ عقیق و فیروزه، به ویژگی‌های سنگ فیروزه و خواص درمانی آن نیز خواهیم پرداخت.

سنگ فیروزه نیز جزو سنگ‌هایی است که از گذشته تا امروز موردتوجه افراد مختلف در هر مقامی بوده است. از مردمان عادی گرفته تا پادشاهان و یا بزرگان دین. همان‌طور که می‌دانید یکی از منابع مهم استخراج فیروزه، شهر نیشابور است و فیروزه نیشابور، شهرت جهانی دارد. در گذشته از فیروزه برای رفع چشم‌زخم، افزایش ایمان الهی در فرد، افزایش برکت و روزی و همچنین برای درمان بیماری‌ها و حتی بیشتر شدن دوستی و صلح بین دو فرد مخصوصاً زن و شوهرها استفاده می‌شد.

امروزه نیز بسیاری از افراد به تأثیر سنگ فیروزه در افزایش برکت و رونق کسب‌وکار، معتقد هستند. از این سنگ برای پاک‌سازی چاکرای چشم سوم استفاده می‌شود که تأثیر زیادی بر روی قدرت ادراک و هوش فرد می‌گذارد که در کارهای هنری و علمی، باعث افزایش خلاقیت و تمرکز افراد می‌شود. همچنین برای رفع کابوس‌های شبانه، از بین بردن افسردگی، افزایش اعتمادبه‌نفس، افزایش مهر و محبت و بهبود روابط عاطفی و اجتماعی از سنگ فیروزه استفاده می‌شود.

سنگ فیروزه ویژگی‌های درمانی و تأثیرات مثبت بر روی بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها نیز دارد. ازجمله خواص شفابخشی که برای این سنگ ذکر می‌شود می‌توان به تأثیر فیروزه در تسریع روند بهبود بیماری‌ها و از بین بردن ویروس‌ها و یا باکتری‌های در بدن، تقویت بینایی و از بین بردن شب‌کوری، کمک به بهبود بیماری‌های کبدی، بیماری‌های مربوط به سر مثل انواع سردردها و یا سینوزیت و میگرن اشاره کرد.

خواص سنگ عقیق و فیروزه از منظر اسلام

به‌طورکلی می‌توان گفت خواص سنگ عقیق و فیروزه در درمان بیماری‌های جسمی و روحی تا حدی در یک راستا است و می‌توان هر دوی این سنگ‌ها را به طور هم‌زمان در جواهرات و اکسسوری ها استفاده کرد. در آموزه‌های دینی و احادیث ائمه (ع) نیز استفاده از سنگ عقیق و فیروزه بسیار توصیه شده است. مخصوصاً برای اجابت دعا و افزایش خیروبرکت در زندگی، به استفاده از انگشتر عقیق و فیروزه به طور مداوم اشاره زیادی شده است. پیامبر (ص) می‌فرمایند: "هر کس انگشتر عقیق بر دست داشته باشد، غم و غصه از او دور می‌شود." و امام صادق (ع) می‌فرمایند: "هر کس انگشتر فیروزه دست کند، هرگز دست نیاز جلوی کسی دراز نخواهد کرد."

از این دو حدیث و احادیث بسیار زیادی که در مورداستفاده از سنگ عقیق و فیروزه نقل شده است، می‌توانیم پی ببریم که در دین اسلام، بکار بردن سنگ‌های قیمتی در جواهرات و زیورآلات بسیار موردتوجه بوده است. استفاده روزانه و مداوم انگشترها در بسیاری از احادیث و داستان‌های معصومین آورده شده است و می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که دین اسلام نیز به آراستگی و توجه به جزئیات در پوشش که زیورآلات نیز یکی از جزئیات ظاهر افراد است، توجه ویژه‌ای کرده است. مخصوصاً به خواص سنگ عقیق و فیروزه و استفاده از این دو سنگ در زیورآلات اشاره بسیاری شده است که جایگاه ویژه سنگ عقیق و فیروزه را در نزد امامان و معصومین (ع) بر ما عیان می‌کند.

خواص سنگ عقیق و فیروزه از زبان ائمه اطهار

همان‌طور که می‌دانید خواص سنگ‌ها از دوران قدیم برای افراد مشخص بوده است و مردم با بکار بردن خواص سنگ‌ها به درمان و جلوگیری از آفات می‌پرداختند. در این قسمت مقاله به بررسی خواص سنگ عقیق و فیروزه از زبان ائمه اطهار می‌پردازیم.

خواص سنگ عقیق از زبان ائمه اطهار

- ربيعه الراي می‌گوید: ديدم در دست علي بن حسين (ع) نگين عقیق است به ايشان عرض كردم اين چه نگيني است؟ فرمودند: اين نگين عقيق رومي است، هركس انگشتر عقيق به دست كند حاجت‌های او برآورده می‌شود.

امام صادق (ع) مدام می‌فرمودند: هركس انگشتري كه نگينش عقیق است انتخاب كند فقير نمی‌شود و کار‌هایش فقط به نیکوترین وجه پايان می‌یابد.

امام رضا (ع) فرمودند: انگشتر عقیق مردانه فقر را از ميان می‌برد، و دست كردنش نفاق و دورویی را محو می‌کند.

امام رضا (ع) فرمودند: هركس با عقیق قرعه بی اندازد، نصيب فراواني عاید او خواهد شد.

امام صادق (ع) فرمودند: انگشتر عقیق محافظ در سفر است.

رسول خدا (ص) فرمودند: هركس از شما مادامي كه اين عقیق همراه او باشد غم و غصه‌ای نمی‌رسد.

خواص سنگ فیروزه از زبان ائمه اطهار

امام صادق (ع) فرمودند: دو ركعت نماز به همراه نگين عقيق معادل، هزار ركعت نماز بدون عقيق است، هر كس انگشتر فیروزه دست كند، دست او نيازمند نخواهد شد.

فضيلت فيروزه از قول امام كاظم (ع): فیروزه، سنگي است كه جبرئيل به رسول خدا (ص) هديه نموده است و رسول خدا آن را به امیرمؤمنان علي (ع) بخشيد. فیروزه، درمان كسي است كه صاحب فرزند نمی‌شود.

امام صادق از رسول خدا چنين نقل فرمودند: "خداوند سبحان می‌فرماید: هر آينه من خدا، حيا می‌کنم از بنده‌ای كه دستش را به‌سوی من بالا آورده و در دستش انگشتري با نگين فیروزه است، ناامید برگردانم."

روایتی گران‌قدر درباره خواص سنگ‌ها در انگشتر

عبد خير می‌گوید: حضرت علي (ع) چهار انگشتر داشتند كه به دست می‌کردند: انگشتر ياقوت براي نجابت و بزرگي، انگشتر فیروزه، براي پيروزي، انگشتر حديد چيني براي نيرومندي و انگشتر عقيق را نيز براي محافظت

استفاده از رنگ‌های متضاد در کنار هم، رویکرد جدید دنیای فشن و طراحی جواهرات

علاوه بر خواص سنگ عقیق و فیروزهو تأثیرات درمانی و معنوی بسیار زیاد این سنگ‌ها، زیبایی و رنگ منحصربه‌فرد و خاص این دو سنگ باعث می‌شود افراد زیادی در جواهرات خود از آن‌ها استفاده کنند. حتی ترکیب سنگ عقیق و فیروزه نیز جلوه بسیار بی‌نظیری به جواهرات می‌بخشد. ترکیب رنگ آبی فیروزه با رنگ قرمز عقیق که دورنگ متضاد هستند، ترکیب رنگی بسیار متفاوت و کم‌نظیری ایجاد می‌کند که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

ما نیز در وب‌سایت زر انواع جواهرات متنوع از انگشترها و آویزهای گرفته تا سرویس‌های بزرگ و کوچک را با استفاده از سنگ عقیق و فیروزه و حتی با ترکیب این دو سنگ برای مشتریان عزیز آماده کرده‌ایم. مدل‌های زیادی را متناسب با سلیقه‌های مختلف در فروشگاه جواهرات زر ارائه کرده‌ایم تا مشتریان گرامی بتوانند به‌راحتی و با چند کلیک، جواهرات دلخواهشان را به‌صورت آنلاین خریداری نمایند.

امکان هر نوع تغییری در مدل جواهرات، وزن، سایز، نوع سنگ‌ها و حتی قیمت محصولات برای تمامی مشتریان عزیز وب‌سایت زر وجود دارد و بدون هیچ‌گونه محدودیتی می‌توانید سفارش خود را با توجه به سلیقه و بودجه خود ثبت نمایید. توجه داشته باشید که سفارش‌های شما عزیزان در کوتاه‌ترین زمان و بین دو الی ده روز کاری به دست شما خواهد رسید.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۷:۳۸:۳۶ بعد از ظهر
نظرات (2)

صحرا  ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۴:۱۹:۴۵ بعد از ظهر

اگه میشه بیشتر راجع به یاقوت نجف توضیح دهید

vali  ۱۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۱:۱۱ قبل از ظهر

خیلی عالیه

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد