ادامه رونق معامله آنلاین سکه در بورس کالا

ادامه رونق معامله آنلاین سکه در بورس کالا
بورس کالای ایران اعلام کرد  این امار نسبت به هفته قبل از ان 46 درصد بیشتر است.

بورس کالای ایران اعلام کرد  این امار نسبت به هفته قبل از ان 46 درصد بیشتر است.
همچنین  آمارها نشان می دهد که آنلاین شدن معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا که همان حکم معاملات نقدی سکه دارد با استقبال سرمایه گذاران و فعالان بازار طلا روبه رو شده است. 
براین اساس هفته گذشته 540 سکه در 30 نوبت معاملاتی مورد معامله قرار گرفت که بررسی معاملات بیانگر آن است که در پنج روز معاملاتی هفته گذشته، قیمت ها در سه روز صعودی و دو روز نزولی بوده است.
هفته گذشته بیشترین حجم معاملات در روز دوشنبه با انعقاد 145 سکه طلا با ارزش یک میلیارد و 573 میلیون ریال معامله شد. این در شرایطی است که کمترین حجم معاملات در روز شنبه هفته گذشته با 70 معامله و ارزش حدود 761 میلیون ریال ثبت شد.
به اعتقاد کارشناسان، معاملات سکه در بورس کالا در بستری امن، شفاف و آنلاین، می تواند در بین معامله گران و فعالان بازار طلا اطمینان خاطر ایجاد نماید و دغدغه حمل و نگهداری فیزیکی سکه طلا را که یکی از نگرانی های مهم دارندگان سکه طلاست ، برطرف کند.
از سویی معامله این اوراق نیز بدون هر گونه مراجعه فیزیکی به فروشندگان سکه طلا صورت می گیرد که می تواند بعضاً نگرانی های حاصل از جعل و تقلبی بودن سکه را نیز کاملا برطف کند.
براساس ابلاغیه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار، سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی برای صندوق های سرمایه گذاری مجاز شده است که براساس این ابلاغیه، صندوق های سرمایه گذاری «در سهام»، «مختلط» و «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» می توانند با اضافه کردن موضوع امکان سرمایه گذاری در «گواهی سپرده کالایی» در اساسنامه و امیدنامه خود و طی تشریفات مقرر، حداکثر تا 5 درصد از کل دارایی های صندوق را در این اوراق بهادار سرمایه گذاری کنند.
تالار محصولات کشاورزی امروز شاهد معامله 73 هزار و 257 تن جودامی در قالب طرح قیمت تضمینی بود.
همچنین یک هزار و 300 تن ذرت دانه ای و 6 هزار و 400 تن شکر سفید نیز در تالار محصولات کشاورزی داد و ستد شد.
8 هزار و 876 تن انواع قیر،  578 تن مواد شیمیایی، 897 تن مواد پلیمری ،300 تن گوگرد،  5 هزارتن لوب کات و 24 هزار تن وکیوم باتوم نیز در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی مورد معامله قرار گرفت.
200 تن عایق رطوبتی و 18 هزار و 800 تن قیر در تالار صادراتی بورس کالای ایران معامله شد .
در هفته ای که گذشت 58 هزار و 749 تن پلیمر در روزهای دوشنبه و سه شنبه در بورس کالای ایران معامله شد تا رونق بازار این محصولات ادامه یابد.
معامله این حجم مواد پلیمری در شرایطی بود که طی هفته پیش تر میزان خرید و فروش به حدود50هزار تن رسیده بود.
همچنین حجم عرضه و تقاضای خریداران در هفته گذشته 68 هزار و 811 تن و تقاضا بیش از 248 هزار تن بود.
از سوی دیگر در گروه محصولات شیمیایی نیز در هفته گذشته معاملات به 19 هزار و 
429 تن بالغ شد که به نسبت هفته پیش از آن رشد داشته است. 
حجم معاملات شیمیایی ها را می توان بالاترین میزان از پایان خردادماه تاکنون برآورد کرد. هفته گذشته حجم عرضه های این گروه رقمی بیش از 30 هزار تن بود که بیش از 11 درصد نسبت به هفته ماقبل رشد را نشان می دهد. در همین مدت نیز حجم تقاضا بیش از 45 درصد افزایش را نشان می دهد.
به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی، اعلام قیمت های پایه جدید و تقویت حجم عرضه ها را می توان از دلایل اصلی رشد حجم معاملات به شمار آورد.
از سوی دیگر خوش بینی نسبت به آینده و انتظار برای افزایش قیمت ها در بازار آزاد را نیز می توان از دلایل رغبت معامله گران به خرید دانست. این در حالی است که حذف کدهای معاف از مالیات توسط بورس کالا در هفته های اخیر نیز توانسته مصرف کنندگان کوچک را به جمع معامله گران بازار برگرداند و قدرت خرید آنها را تقویت کند.
در کنار این موارد رشد قیمت ها در بازارجهانی و افزایش قیمت های پایه نیز سیگنال مهمی برای فعالان بازار و تولیدکنندگان در صنایع بالادستی به شمار می رود  که سبب افزایش حجم معاملات شده است.
این در حالی است که برخی از کارشناسان بازار دورنمای مثبتی از بازار پتروشیمی پیش بینی می کنند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۷:۵۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد