پايدار كردن نانو ذرات طلا براي كاربري‌هاي درماني

پايدار كردن نانو ذرات طلا براي كاربري‌هاي درماني
نانوذرات طلا به‌صورت يكنواخت و پايدار در اندازه‌اي كوچكتر از 20 نانومتر با استفاده از نوعي پايدار كننده‌ي جديد در دانشكده‌ي داروسازي دانشگاه تهران سنتز شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد توسعه فناوري نانو، نانوذرات طلا به‌دليل خواص الكتروني و نوري‌شان مي‌توانند در تشخيص‌هاي طبي، درمان بيماري‌ها و ساخت سنسورها به‌كار روند.
عليرضا نعماني، فارغ‌التحصيل رشته داروسازي صنعتي از دانشكده داروسازي دانشگاه تهران، روي سنتز مشتقات مختلف دندريمر پلي‌آميدوآمين و اصلاح خواص آن براي پايدارسازي نانوذرات فلزي و نيز سنتز نانوكامپوزيت‌هاي طلا-‌دندريمر در اندازه‌هاي كوچكتر از 20 نانومتر براي كاربري‌هاي پزشكي فعاليت مي‌كند.
وي گفت: اين پژوهش، ابداع نوعي شيمي سطح جديد از دندريمرهاي پلي‌آميدوآمين است كه قابليت تشكيل نانوذرات بسيار مونوديسپرس (داراي توزيع اندازه ذره‌اي يكسان) از طلا را دارد.
نعماني دندريمرهاي پلي‌آميدوآمين را به خاطر داشتن ساختار كاملا مونوديسپرس در تمامي مولكول‌هاي آن بعد از سنتز، داراي خصوصيات منحصر به فرد فيزيكي و شيميايي دانست و افزود: اين مواد، ساختارهاي بسيار ارزشمندي براي استفاده در تحقيقات علوم پزشكي، از جمله در دارورساني، ژن درماني و در صنايع توليد حسگرها و پيل‌هاي شيميايي هستند.
دكتر نعماني افزود: «تهيه‌ي نانوذرات طلاي پايدار شده با دندريمر، در دو مرحله‌ي كمپلكس كردن نمك‌هاي طلا (نظير HAuCl4 ) با دندريمر و احيا كردن يون‌ها به‌طور شيميايي صورت گرفته‌است. اين كار با به كارگيري نانوقالب‌هاي دندريمري پلي‌آميدوآمين در حالت‌هاي مختلف شيمي سطح مانند دندريمر با گروه‌هاي سطحي آمين نوع اول، دندريمر پگيله (داراي مولكول‌هاي پلي اتيلن گلايكول در سطح مولكول) شده و دندريمرهاي جديد با انتهاي آمين كواترنري صورت گرفته است».
نتايج مقايسه‌ي تفاوت‌هاي موجود در شكل‌گيري اين نانوذرات نشان مي‌دهد كه مشتقات دندريمر پلي‌آميدوآمين مي‌توانند قابليت انكپسولاسيون (قرار گرفتن درون فضاهاي خالي دندريمر) و پايدارسازي دندريمر اوليه را بهبود دهند. همچنين استفاده از مشتق كواترنري، باعث توليد ذراتي يكنواخت از طلا در اندازه‌هاي كوچكتر از 10 نانومتر شده‌است.
گفتني است كه در تهيه‌ي نانوذرات طلاي پايدار شده با دندريمر گروه‌هاي آميني سطحي، احتمال افزايش احياي يون‌هاي طلا در سطح دندريمرها و تشكيل ذرات بزرگ فلزي وجود دارد. براي جلوگيري از اين امر، ايجاد مشتقات كواترنري مي‌تواند راهگشا باشد. علاوه بر اين، مشتق آمين كواترنري حاصل با ايجاد بار مثبت دائمي در سطح مولكول‌هاي دندريمر از نزديك شدن اين قالب‌ها به‌هم و در نتيجه ايجاد كلاسترهاي فلزي درشت جلوگيري مي‌كند.
اين پروژه به صورت مشترك در دانشكده‌ي داروسازي دانشگاه تهران و دانشكده‌ي شيمي دانشگاه تربيت معلم انجام شده‌است. سنتز دندريمرها و شيمي‌هاي مختلف سطحي به وسيله عليرضا نعماني و اسماعيل حريريان در دانشگاه تهران و سنتز نانوذرات طلا نيز به وسيله‌ فاتن ديوسر و مرضيه چالوسي در دانشگاه تربيت معلم و دانشگاه تهران انجام شده‌است.
محققان جزئيات اين پژوهش را در مجله‌ Microchimica Acta (جلد 165، صفحات 426-421، سال 2009) منتشر كرده‌اند.
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۶:۳۱:۱۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد