نقره و خواص آن

نقره و خواص آن
نقره دارای رنگ سفید است و با داشتن قدرت انعکاسی بسیار زیاد بطوریکه بیش از 90% نوری را که با آن می تابد منعکس می نماید.

خصوصیات نقره
- جرم حجمی 5/10 بر سانتیمتر مکعب
- عدد اتمی 47
- وزن اتمی 868/107
- نقطه ذوب 5/1960
- نقطه جوش 1950
نقره دارای رنگ سفید است و با داشتن قدرت انعکاسی بسیار زیاد بطوریکه بیش از 90% نوری را که با آن می تابد منعکس می نماید. نقره مذاب در حدود 20 برابر حجم خود اکسیژن جذب می نماید و اکسیژنی را که در موقع ذوب جذب نقره گردیده، در زمان سرد شدن از آن خارج می گردد، که برای جلوگیری از جذب اکسیژن توسط نقره مذاب روی آنرا را در زمان ذوب باقشری از گرد زغال می پوشاند.
- مهم:
حداقل ضخامتی که از ورقه های نقره توانسته اند بسازند تا 003/0 میلی متر است. نقره خالص فلزی است بسیار نرم که با آلیاژ نمردن آن با مس به سختی آن کمی می افزاید.
ویژگی نقره در ترکیب و آلیاژ شدن با طلا در این است که به هر نسبت می توان آنها را با هم آلیاژ نمود.
- مهم:
آلیاژی از نقره و 10% مس یکی از قدیمیترین آلیاژهای فلزات قیمتی به حساب می آید که در ضرب سکّه¬های قدیمی از آن استفاده گردیده است و برای اینکه نقره در حالت مذاب اکسیژه هوا را به خود جذب نکند، اغلب آنرا با مس آلیاژ می کنند.
چکش خواری و قابلیت مفتول و ورقه شدن نقره بسیار زیاد است.
- مهم:
آلیاژ دیگری از نیکل و نقره که به (نقره آلمانی) مشهور است و در بسیاری از کشورهای جهان کاربرد دارد که آنهم در ضرب سکّه که آلیاژی از 5/92% نقره 5/7% مس نقره استرلینک می باشد.
- مهم:
خاصیّت دیگر نقره که مهم و فوق العاده جالب توجّه است اینکه دانشمندان دریافته اند که در نقره خاصیت میکروب کشی قوی وجود دارد، بطوریکه آبی که در ظرف نقره ریخته می شود هیچوقت کثیف نمی گردد و همواره بدون میکروب و باکتری باقی می ماند که آنهم بدلیل داشتن یونهای نقره در داخل آب می باشد.
- تذکر:
گاز سولفید هیدروژن که بوی تخم مرغ گندیده می دهد رنگ نقره را فوراً سیاه می نماید.
- مهم:
اگر روی جسمی که آب نقره داده شده باشد، اسید نیتریک بریزیم رنگ فلز زیر آب نقره سبز می گردد.
- مهم:
اگر مس آلیاژ شده با نقره زیاد باشد در اثر تیزآب سلطانی رسوب سبزرنگ می دهد، نقره مرغوب در تیز آب سلطانی حل شده و ماده شیمیایی به شکل یک رسوب کف پنیری شکل بوجود می آید که چیزی جز کلرید نقره نیست.
در محک زدن نقره استرلینک با قطره¬ای اسیدنیتریک یک نقره رنگ کرم مات بخود می گیرد. فلز نقره فلز مناسبی برای کارهای ریخته گری نیست زیرا نقره مذاب اکسیژن را بخود جذب مینماید و همانطور که قبلاً اشاره گردید آلیاژ این فلز در اندازه متفاوت با طلا رنگهای دیگری از طلا را می سازد.
- سکّه درهم:
از نقره و وزن آن برابر با 600/12 نخود و 304/2 گرم است و دارای درجه 900 می باشد.

تهیه و تنظیم:مسعود رضاییسایت زر (zar.ir)

منبع خبر: گردآوری: مسعود رضایی
  ۱۰ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۱:۱۳:۳۲ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد