خواص فیزیکی و شیمیایی پادشاه فلزات - طلا

خواص فیزیکی و شیمیایی پادشاه فلزات - طلا
طلای خالص بدون شك زیباترین فلزات است.این فلز جلای فلزی و رنگ زرد (وقتی به صورت تودهای یافت شود) دارد
- خواص فیزیكی طلا:
طلای خالص بدون شك زیباترین فلزات است.این فلز جلای فلزی و رنگ زرد (وقتی به صورت تودهای یافت شود) دارد و رنگ های سیاه، یاقوتی و زرشكی (وقتی به صورت عادی و پراكنده یافت شود) دارد. طلا چكش خوارترین فلز و رسانا ترین فلز بعد از نقره و مس می باشد كه فلزی نرم و هادی بسیار خوب حرارت و الكتریسیته می باشد. علامت اتمی طلا Au می باشد. جرم اتمی طلا برابر با 9665/196، عدد اتمی آن 79 و شعاع اتمی آن pm144 است. طلا به صورت یك فلز سنگین و نیز نجیب طبقه بندی شده و در تجارت، مهمترین فلز در میان فلزات گرانبها تلقی می شود.
فقط یك ایزوتوپ پایدار طلا وجود دارد و آنهم ایزوتوپ 79 آن است. طلا دارای تقریبا 24 ایزوتوپ رادیو اكتیو است. رنگ این فلز زرد سیر می باشد ولی وقتی از روشهای فراریت یا رسوبی بدست می آید به رنگ بنفش سیر، ارغوانی و یا قرمز سیر دیده می شود. نقطه ذوب طلا 18/1064 درجه سانتیگراد و نقطه جوش آن 2856 درجه سانتیگراد و جرم حجمی آن gr/cm3 32/19می باشد. سختی این فلز بر حسب مقیاس موس برابر با 3-5/2 و باطلا در مقایسه با دیگر فلزات از خاصیت ورقه و مفتول شدن زیادتری برخوردار است. طلا را می توان به صورت ورقه ای با ضخامت mm00001/0و مفتولی به جرم 0005/0 گرم در هر متر در آورد. 
آلیاژ طلا با مس ، قرمزتر، سخت تر و قابلیت گداخته شدن بیشتری تا طلای خالص را دارد. همانند دیگر فلزات گرانبها، طلا در ایران بر حسب "مثقال" كه برابر 4/4 گرم است و در خارج با مقیاس "تروی troy " می سنجند كه هر اونس تروی معادل با 103431/31 گرم می باشد. از خواص منحصر به فرد طلا، قابلیت چكش خواری و رنگ زرد مایل به قرمز براق آن است. به وسیله الكترولیز، می توان صفحاتی به ضخامت 00001/0 میلی متر، و با كشش می توان مفتولی به قطر mm 0/006 از طلا را بوجود آورد. 1 گرم طلا تا طول 3 كیلو متر قابل كشش است. مقدار ناچیزی از فلز سرب، بیسموت، تلور، سلنیم، آنتیموان، قلع و آلومینیوم، طلا را شكننده می كنند. مقیاس مساوی با 5/18 است
- خواص شیمیایی :  
از لحاظ شیمیایی طلا یكی از كم فعالترین فلزات به شمار می رود. این فلز در تماس به هوا كدر نمی شود. در مقابل قویترین محلولهای قلیایی پایدار است و در تماس با تمام اسید های خالص، به جز اسید سلنیك، كاملا مقاوم است. برای حل كردن طلا به نحو شیمیایی بهترین راه این است كه آن را در مخلوط یك مول اسید نیتریك و سه مول اسید كلرئیدریك كه به نام تیز آب سلطانی مشهور است، قرار دهیم. 3HCl + HNO3 + AU ________ AuCl3 +2H2O + NO طلا همچنین می تواند با برم در دمای اتاق و فلوئور، كلر، ید و تلوریوم در دماهای بالاتر تركیب شود، یكی از خصوصیات جالب طلا این است كه می تواند به صورت سولی و یا كلوئیدی در آید. 
سولی های آبی طلا بر حسب اندازه ذرات آن می توانند به رنگهای قرمز، آبی یا ارغوانی در آیند. سولی زیبای كاسیوس CASSIUS را می توان با اضافه كردن كلرید قلع (II) به تركیبات طلا بدست آورد. طلا در تركیبات در تركیبات مختلف خود به صورت +1 و +3 ظرفیتی ظاهر می شود. طلا تمایل بسیار زیادی در تشكیل كمپلكسهایی دارد كه در آن همیشه به صورت +3 ظرفیتی می باشد. تركیبات +1ظرفیتی طلا خیلی پایدار نیستند و عموما به ظرفیت +3 اكسیده شده یا اینكه به صورت فلز آزاد احیاء می شوند. تمام تركیبات طلا، اعم از 1 ظرفیتی یا 3 ظرفیتی اكسید شده یا اینكه به طورت فلز آزاد احیاء می شوند. البته این یك قاعده كلی است كه تركیبات فلزات غیر فعال (نجیب) به آسانی به فلز مربوطه می توانند احیاء شوند، در حالیكه در مورد تركیبات فلزات فعال به آسانی میسر نیست. 
طلا بر خلاف نقره و مس می تواند تشكیل تركیبات آلی فلزی حقیقی دهد كه همگی نیز پایدارند. طلا و گوگرد را اگر با هم حرارت دهیم تركیب نمی شوند، ولی این فلز در پلی سولفیدهای قلیایی حل شده و تیواوریت ها و احتمالا بعضی از تیواوریت ها را بوجود می آورند طلا 18 ایزوتوپ داشته و نیمه عمری در حدود 7/2 روز دارد. تركیبی از 1 بخش اسید نیتریك با 3 بخش اسید هیپو كلریك "آكوارجیا" (aqua regia) یا به فارسی تیز آب سلطانی نامیده می شود. كه می تواند طلا را در خود حل نماید و بدین دلیل به این نام خوانده می شود، كه می تواند شاه فلزات (king of metals) را در خود حل نماید. طلایی كه در دسترس ما می باشد طلای تجارتی نام دارد كه خلوص 999/99+ درصد را دارا می باشد. وزن مخصوص طلا بر اساس مقدار دما و عوامل دیگر متغیر می باشد. 
منبع خبر: پایگاه ملی داده ها
  ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۸:۳۱:۱۰ قبل از ظهر
نظرات (2)

mobina  ۱۵ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۵:۲۰:۱۸ بعد از ظهر

سلام مرسی خوب بود خیلی به دردم خورد ممنون

زری  ۳۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۸:۳:۱۸ قبل از ظهر

بدرد بخور است

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد