طلا در انتظار چند کلمه

طلا در انتظار چند کلمه
هفته‌ای که در آن چند بانک مرکزی عمده جهان درباره سیاست پولی خود تصمیم‌گیری می‌کنند با روندهای انتظاری بازارها آغاز شد.

هفته‌ای که در آن چند بانک مرکزی عمده جهان درباره سیاست پولی خود تصمیم‌گیری می‌کنند با روندهای انتظاری بازارها آغاز شد. مهم‌ترین بانک‌هایی که در هفته کاری جاری درباره افزایش، کاهش یا ثبات نرخ‌های بهره معیار خود تصمیم می‌گیرند، بانک‌های مرکزی آمریکا و ژاپن هستند. این تصمیم‌ها به ترتیب در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه اعلام خواهند شد. گرچه انتظار تغییرات عمده نمی‌رود، اهمیت موضوع و همچنین نشانه‌هایی که در بیانیه‌ها ممکن است وجود داشته باشد، معامله‌گران بازارهای مختلف را در حالت انتظاری قرار داده است. حتی چند کلمه می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد.
دوشنبه صبح، همزمان با افت انتظاری شاخص‌های آسیایی سهام، شاخص دلار نیز افت کرد تا فلز زرد از هر دو روند بهره ببرد. با این همه انتظار بازار فلزهای گرانبها و همچنین مخدوش شدن چهره فنی اونس در هفته‌های گذشته، رشد بهای اونس را دشوار کرد. هر اونس فلز زرد که هفته گذشته با 2 دلار افت به قیمت 1232 دلار رسیده بود، صبح دوشنبه را با نوسان پیرامون مرز 1235 دلار آغاز کرد؛ گرچه دامنه نوسان آن در ساعات بعد بیشتر شد. قیمتی که تا ساعت 7 عصر دوشنبه برای اونس طلا ثبت شد 1236 دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری از آخرین هفته ماه آوریل رقم خورده باشد.
تحلیلگران معتقدند که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست دو روزه خود که چهارشنبه پایان خواهد یافت، نرخ بهره را تغییر نخواهد داد؛ ولی بیانیه‌ای که در پایان نشست ماه آوریل منتشر خواهد شد به شدت مورد توجه خواهد بود. لحن و واژه‌های به کار رفته در این بیانیه می‌تواند ابهام درباره ماه‌های آینده را کمتر کند. از آن سو بانک مرکزی ژاپن که پنج‌شنبه تصمیم خود را اعلام خواهد کرد احتمالا به فکر تشدید سیاست‌های انبساطی است. ژاپن از ابتدای سال جاری میلادی به نرخ بهره منفی رو آورده است.
هفته جدید بازارهای جهانی در حالی با انتظار شروع شده که در آخرین نظرسنجی‌های کوتاه‌مدت پایگاه اینترنتی کیتکو، اختلاف نظر وجود دارد. در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 602 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 434 نفر معادل 72 درصد، افزایش و 113 نفر معادل 18 درصد پاسخ‌دهندگان، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری پیش‌بینی کرده‌اند. 59 نفر معادل 10 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از کارشناسان هم 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 5 نفر معادل 28 درصد، افزایش و 8 نفر معادل 44 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. 5 نفر دیگر هم نظری خنثی داشته‌اند.
اگر چنانکه اکثر پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، افزایش نرخ بهره در آمریکا به تعویق بیفتد، دلار متضرر و طلا منتفع خواهد شد. ادوارد میر، تحلیلگر ارشد موسسه «اف سی استون» می‌گوید: «بانک مرکزی آمریکا افزایش نرخ بهره وجوه فدرال را به تاخیر خواهد انداخت و این امر باعث تضعیف دلار خواهد شد. در این صورت قیمت طلا تقویت خواهد شد. البته این واقعیت که افت ارزش دلار سرمایه‌گذاری در بازار سهام را کاهش خواهد داد، افزایش چشمگیر قیمت طلا را دشوار خواهد کرد.»
نظرسنجی خبرگزاری رویترز از کارشناسان نشان می‌دهد که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو نه در نشست آوریل بلکه در نشست ژوئن نرخ بهره را افزایش خواهد داد و آن افزایش هم تنها افزایش سال 2016 نخواهد بود. چنین روندی می‌تواند در بلندمدت باعث تضعیف طلا شود. جیمز استیل از موسسه «اچ اس بی سی» از همین رو نسبت به افت بیشتر ارزش فلز زرد هشدار داده است: «هر وقت بهای طلا تا محدوده 1270 یا قیمت 1282 دلار افزایش یافته، بعد با افت شدیدی روبه‌رو شده است.»
شاید بهترین توصیف از روند این هفته را با توجه به نشست‌های بانک‌های مرکزی آمریکا و ژاپن، ریچارد بیکر، دبیر «خبرنامه اورکا ماینر» گفته باشد: «قیمت‌های طلا در این هفته در بازه فعلی معاملاتی خواهد ماند، در واقع بین کف ناشی از نرخ‌های بهره منفی مثلا در اروپا و ژاپن و سقفی متاثر از مسیر نرخ بهره آمریکا.» اما آیا محدود ماندن بهای اونس در کف و سقف بازه‌ای خاص پس از انتشار بیانیه‌ها هم ادامه خواهد یافت؟ پاسخ این سوال نیز در لحن مقام‌های بانکی نهفته است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۹:۳۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد