نوسان اونس طلا برای هیچ

نوسان اونس طلا برای هیچ
جدال عوامل افزایشی و کاهشی در روزهای کاری هفته گذشته باعث نوسان شدید بهای اونس طلا شد، اما جالب اینجا بود که نتیجه این افت و خیزها ثبات نسبی قیمت نهایی هفته نسبت به قیمت نهایی پیش از آن بود. اونس طلا که هفته گذشته را با قیمت 1234 دلار آغاز کرده بود در پایان هفته با تنها 2 دلار افت به قیمت 1232 دلار رسید، اما در طول هفته محدوده 1220 تا 1270 دلار را تجربه کرد.

جدال عوامل افزایشی و کاهشی در روزهای کاری هفته گذشته باعث نوسان شدید بهای اونس طلا شد، اما جالب اینجا بود که نتیجه این افت و خیزها ثبات نسبی قیمت نهایی هفته نسبت به قیمت نهایی پیش از آن بود. اونس طلا که هفته گذشته را با قیمت 1234 دلار آغاز کرده بود در پایان هفته با تنها 2 دلار افت به قیمت 1232 دلار رسید، اما در طول هفته محدوده 1220 تا 1270 دلار را تجربه کرد.
اونس طلا در 30 روز منتهی به جمعه 3 اردیبهشت (22 آوریل) کمی بیش از 12 دلار رشد کرده که معادل افزایش 60/ 1 درصدی قیمت آن در این دوره است. رشد یک سال منتهی به این تاریخ به 24/ 3 درصد می‌رسد. اگر سال 2016 را مدنظر قرار دهیم، طلا تا پایان هفته سوم ماه آوریل، بیش از 16 درصد جهش داشته است. اونس فلز زرد در حالی در هفته گذشته چنین روند پرنوسانی را از سر گذراند که هفته را با اختلاف‌نظر در پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت آغاز کرده بود. در ابتدای هفته گذشته در شرایطی که کارشناسان حرفه‌ای انتظار داشتند طلا بخش دیگری از ارزش خود را از دست بدهد، سرمایه‌گذاران خرد به امید افزایش قیمت‌ها بودند. اکنون در مورد هفته جدید کاری هم اختلاف‌نظرها ادامه دارد. برای روزهای کاری آینده، همزمان با تردید کارشناسان، امیدواری سرمایه‌گذاران خرد قابل مشاهده است. دلیل تردید کارشناسان را می‌توان در روند هفته گذشته جست‌وجو کرد.
اونس روز کاری اول هفته را با قیمت 1232 دلار به پایان برد، همان قیمت پایان روز جمعه. افت 2 دلاری روز دوشنبه نتیجه افتی بود که جهش ابتدای روز را خنثی کرد. روز دوشنبه با افت بهای نفت خام در پی بی‌نتیجه ماندن نشست دوحه برای توافق بر سر تثبیت سطوح فعلی تولید، بازارهای سهام نگران تورم معکوس شدند تا شاخص‌های بورس افت کند. این امر باعث افزایش تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن شد و روند بهای فلز زرد را افزایشی کرد. با افزایش نگرانی‌ها ارزهایی مانند ین ژاپن هم رشد کردند تا شاخص دلار تضعیف شود و عامل افزایشی دیگری برای رشد طلا فراهم شود. با این همه، در ادامه روز، رشد بازارهای سهام آمریکا از یکسو و افزایش فروش طلا در سطوح قیمتی بالاتر از سوی دیگر، باعث معکوس شدن روند طلا شدند.
اونس روز سه‌شنبه با 18 دلار جهش به قیمت 1250 دلار رسید. علاوه‌بر این، روز سه‌شنبه روز خوب کالاهای پایه بود. در این روز همزمان با بازگشت اونس طلا به میانه کانال 1200 دلار، نقره هم به اوج 5/ 10 ماهه رسید. عوامل خارجی در این روز به نفع فلزهای گرانبها کار کردند. سه‌شنبه، همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت خام افزایش یافت. آنچه در دومین روز کاری هفته به افت ارزش دلار منجر شد، انتشار داده‌های بدتر از انتظار از بخش مسکن آمریکا بود. براساس آخرین آمار دولت ایالات‌متحده، تعداد خانه‌های جدید در ماه مارس 8/ 8 درصد کاهش یافته است. این داده همسو با نظر کسانی بود که انتظار افزایش رشد نرخ‌های بهره فدرال رزرو در آینده نزدیک را ندارند. جالب اینجا بود که روز سه‌شنبه همزمان با رشد بازار فلزهای گرانبها، کالاهای پایه مانند غلات، دام و احشام و بازارهای بین‌المللی غذایی هم رشد کردند. رشد نفت با وجود عدم توافق کشورهای صادرکننده نفت بر حفظ سطوح تولید عاملی است که بازار کالاهای پایه را تحت‌تاثیر قرار داده است. برخی گفته‌اند که شواهد اخیر نشان می‌دهد چرخه کاهشی کالاهای پایه رو به پایان است. این روند می‌تواند طلا را هم تحت‌تاثیر قرار دهد. بازارهای سهام آسیا و اروپا در این روز تقویت شدند، با این همه جلوی رشد طلا را نگرفتند. دیگر خبر طلایی سه‌شنبه این بود که چین اعلام کرد از این به بعد روزانه دو بار قیمت طلا را تثبیت خواهد کرد. این امر تلاشی است برای پیشقراول شدن چین در بازارهای جهانی طلا.
اونس روز چهارشنبه قیمت‌های 1243 و 1256 دلار را تجربه کرد، اما در نهایت با 6 دلار افت به قیمت 1244 دلار رسید. این افت تا حدی واکنشی به جهش روز سه‌شنبه بود. با این همه نقره در چنین روزی هم به رشد خود ادامه داد. نقره از 10 هفته قبل مقام اول بازدهی در سال 2016 را از فلز زرد ربوده است. نفت خام در این روز با وجود افت ابتدای روز، در ادامه کار بازارها جهش کرد تا حس خوب بازارهای کالا پابرجا بماند. گرچه رشد نفت به نفع طلا بود، رشد شاخص دلار بر فلز زرد فشار وارد کرد. رشد شاخص دلار در روز چهارشنبه را ناشی از جهش اصلاحی دانسته‌اند. بازارهای سهام جهان در سومین روز کاری هفته عمدتا تضعیف شدند. بازار سهام چین در این روز افت شدیدی را به خود دید، البته از کف روزانه بالا آمد. شاخص شانگهای در مقطعی تا 5/ 4 درصد سقوط کرد، اما در نهایت افتی 3/ 2 درصدی را برای خود ثبت کرد. بازارهای سهام آمریکا در این روز رشد کردند. آنچه در این روز نوسان‌ها را کمتر کرد، انتظار برای برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه بود.
اونس روز پنج‌شنبه با افزایش خریدها تا قیمت 1271 دلار اوج گرفت،‌ اما بعد تحت فشار سودگیری معامله‌گران واقع شد و روی قیمت 1248 دلار ایستاد. رسیدن طلا به اوج 5 هفته‌ای که اوج 11 ماهه نقره را نیز همراه داشت، عمدتا فنی بود. در ادامه روز همزمان با افزایش فروش در سطوح قیمتی بالا، عوامل خارجی نیز به ضرر طلا عمل کردند. رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام رویدادهای مهم بازارهای دیگر در عصر پنج‌شنبه بودند. دیگر خبری که در این روز به ضرر طلا عمل کرد انتشار داده‌های خوب از میان مطالبات بیمه بیکاری در آمریکا بود. داده‌های هفتگی، کمترین میزان از سال 1973 را نشان می‌داد. با این همه، ایالات‌متحده در این روز داده‌های بدی نیز منتشر کرد، اما مهم‌ترین رویداد روز برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا بود که مطابق انتظارها، تغییری را در سیاست پولی این نهاد اعلام نکرد. با وجود این، ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در کنفرانس خبری خود گفت که احتمال تشدید سیاست‌های تحریکی در ماه‌های آینده وجود دارد. این اظهارنظر به ضرر یورو و در نتیجه به نفع طلا تمام شد. بازارهای سهام قاره سبز پیش از این سخنان تحت فشار بودند. دیگر بازارهای سهام هم عمدتا نگران افت دوباره نفت بودند.
اونس روز جمعه را با نوسان‌های اندک پیرامون مرز 1250 دلار آغاز کرد و تا چند ساعت هم شاهد نوسان‌های محدود بود تا امید به رشد هفتگی افزایش پیدا کند، اما روند کاهشی‌ای که از بعدازظهر آغاز شده بود تا آخر وقت ادامه پیدا کرد تا اونس دوباره به محدوده 1230 دلار بازگردد. در پایان فعالیت بازار نیویورک در روز جمعه قیمت 1232 دلار برای اونس ثبت شد که بسیار کمتر از اوج روزانه بود. این به آن معنا بود که اونس که در طول هفته گرفتار عوامل کاهشی و افزایشی بود، در نهایت نتوانست در میانه کانال 1200 دلار بماند. روز جمعه شاخص دلار تقویت شد که مهم‌ترین عامل فشار روی طلا بود. شاخص دلار در پایان روز جمعه به بالای 95 واحد رفت، اما همزمان رشد نفت هم کمی به طلا کمک کرد. نتیجه، سقوط 16 دلاری اونس در کل روز بود. سقوط 16 دلاری روز جمعه اما با توجه به روند روزهای قبل به افت 2 دلاری هفتگی انجامید.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲:۳۳:۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد