مسیر حرکتی سکه و شاخص ارزی تغییر کرد

مسیر حرکتی سکه و شاخص ارزی تغییر کرد
سکه و دلار که در اولین هفته اسفند افزایش قیمت را ثبت کرده بودند،‌ در دومین هفته این ماه، مسیر قیمتی خود را تغییر دادند.

سکه و دلار که در اولین هفته اسفند افزایش قیمت را ثبت کرده بودند،‌ در دومین هفته این ماه، مسیر قیمتی خود را تغییر دادند. پنج‌شنبه، دلار در ادامه روند کاهشی روزهای پیشین، 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 460 تومان رسید تا میزان کاهش هفتگی آن به 3/ 1 درصد برسد. به گفته فعالان بازار، افزایش فروش دلار در معاملات آتی و بالا رفتن حجم ارز نقدی موجود در بازار دو عاملی بودند که به افت قیمت کمک کردند. در این وضعیت، نزدیک شدن دلار به مرز حمایتی 3 هزار و 450 تومان موجب شکل‌گیری یک منازعه مرزی در بازار ارز شده است. در حال حاضر، انتظار اکثر معامله‌گران ارزی کاهشی و پایین آمدن دلار از مرز حمایتی است. این در حالی است که گروه دیگری اعتقاد دارند شاخص ارزی در مرز 3 هزار و 450 تومان مقاومت خواهد کرد. به باور آنها در صورت شکسته شدن این مرز نیز دلار به سرعت در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت.
به گفته فعالان، اولین عاملی که انتظارات کوتاه‌مدت معامله‌گران ارز را کاهشی کرده است، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی در روزهای پنج‌شنبه و صبح جمعه بود. به اعتقاد حاضران در بازار،‌ اگر طلای جهانی با قیمتی بالاتر از ظهر پنج‌شنبه به معاملات خود پایان دهد، احتمال دارد که معامله‌گران سکه در بازار ارز بخشی از دلار خود را بفروشند. دومین عاملی که انتظارات بازار را کاهشی کرده است، گذر از میانه اسفندماه و نزدیک شدن به روزهای انتهایی سال 94 است. اکثر فعالان اعتقاد دارند که هر چقدر از ابتدای اسفند دورتر و به پایان سال نزدیک‌تر شویم، احتمال افزایش فروش ارز در بازار بیشتر خواهد شد.
برخلاف کاهش دلار، روز پنج‌شنبه سکه تمام بهار آزادی هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 5 هزار تومان رسید. افزایش جزئی اونس تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه و ورود آن به محدوده هزار و 1240 دلار عاملی بود که اثر کاهش دلار را خنثی کرد و موجب افزایش قیمت سکه شد. با وجود افزایش پنج‌شنبه، سکه در هفته گذشته 1/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد تا روند هفتگی آن همسو با دلار باشد. کاهش هفتگی سکه در حالی رخ داده که احتمال دارد، روز شنبه بازار داخلی از افزایش بهای اونس در بازار جهانی متاثر شود و رکوردهای افزایشی جدیدی را ثبت کند. پنج‌شنبه، پس از گذر اونس جهانی از میانه کانال هزار و 200 دلار، سکه در بازار غیررسمی نزدیک به محدوده قیمتی یک میلیون و 10 هزار تومان معامله شد.
افزایش قیمت دلار در اولین روز هفته و فاصله گرفتن آن از کف کانال 3 هزار و 500 تومان موجب شد که انتظارات افزایشی در بازار ارز بالا رود. شنبه گذشته، قیمت دلار با 5 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 510 تومان رسید تا قیمت این ارز برای دومین روز متوالی در کانال 3 هزار و500 تومان نوسان کند. به گفته فعالان، فاصله‌گیری دلار از مرز 3 هزار و 500 تومان در ابتدای روز شنبه بیشتر ناشی از وجود دو تصور ذهنی در بازار بود. اول اینکه، بخشی از معامله‌گران انتظار داشتند که به‌واسطه تقاضای فصلی مسافرت‌های انتهای سال، در روزهای بعد دلار با تقاضای بیشتری مواجه شود. دومین موضوع، میانداری رویکردی بود که تصور داشت، قیمت دلار بعد از انتخابات با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. با این حال انتظارات افزایشی محقق نشدند و شاخص ارزی از روز یکشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت. یکشنبه، شاخص بازار ارز 30 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 480 تومان رسید. «پایین بودن ارزش دلار در مناطق مرزی»، «خروج طلا از بازار داخلی و ورود دلار به جای آن» در کنار «افزایش ارز در بازار» سه عاملی بودند که کاهشی شدن شاخص ارزی را رقم زدند. از روز دوشنبه فضای بازار آرام‌تر شد و دلار تا روز چهارشنبه به آرامی در مدار 3 هزار و 470 تومان نوسان کرد. با این حال، شدت نوسان کاهشی شاخص ارزی در روز پنج‌شنبه بالا رفت. دلار در ششمین روز کاری هفته 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 460 تومان رسید. به این ترتیب، دلار که در ابتدای هفته در حال فاصله‌گیری از مرز روانی 3 هزار و 500 تومان بود، در انتهای هفته به نزدیکی مرز حمایتی 3 هزار و 450 تومان رسید. این روند در حالی رخ داد که انتظار اکثر معامله‌گران در ابتدای دومین هفته اسفندماه، ادامه افزایش قیمت شاخص ارزی بود.
روند کاهشی دلار در هفته گذشته موجب شده که انتظار فعالان بازار ارز برای شکسته شدن مرز حمایتی 3 هزار و 450 تومان بالا رود. در این میان، دو عامل دیگر نیز زمینه‌ساز این شده که انتظارات کاهشی در بازار ارز بیش ازپیش افزایش یابد. اولین عامل افزایش اونس در بازارهای جهانی و رسیدن آن به محدوده هزار و 270 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر روز جمعه بود. معامله‌گران ارزی انتظار دارند، درصورتی‌که طلای جهانی با قیمتی بالاتر از ظهر روز پنج‌شنبه به کار خود در بازارهای جهانی پایان دهد، قیمت دلار در بازار داخلی در مسیر کاهشی قرار گیرد. به گفته آنها، افزایش بهای طلای جهانی به‌طور سنتی با افزایش فروش ارز در بازار داخلی همراه است. به اعتقاد فعالان، معامله‌گران سکه برای جلوگیری از ضرر و جاماندگی خود از رشد سکه تحت‌تاثیر صعود اونس، سعی می‌کنند با فروش دلار اثرات افزایشی اونس در بازار داخلی را مدیریت کنند. با این حال، برخی دیگر از حاضران در بازار نظری مخالف نظر گروه یاد شده دارند. این دسته اعتقاد دارند که فروش ارز در بازار داخلی توسط معامله‌گران سکه زمانی صورت می‌گیرد که معامله‌گران داخلی انتظار افزایش اونس را نداشته باشند، حال آنکه معامله‌گران سکه از پنج‌شنبه بعدازظهر شاهد افزایش بهای طلای جهانی بوده‌اند. به این ترتیب، برخی از آنها می‌توانستند با توجه به مشاهده افزایش اونس، موقعیت خود در بازار سکه را تغییر دهند. در واقع آنها می‌توانستند با جابه‌جایی از موقعیت فروش به موقعیت خرید بخشی از ضرر خود را جبران کنند و همزمان با خرید دلار موجب افزایش بیشتر قیمت سکه شوند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۷:۵۸:۴۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد