فیروزه، پرطرفدار ترین جواهر ایرانی

فیروزه، پرطرفدار ترین جواهر ایرانی
فیروزه که به زبان لاتین ترکوئیز (turquise) می باشد به معنای سنگ ترکی است، علت این معنا به دلیل این بوده است که برای فروش در اروپا از ترکیه به اروپا برده می شد.
فیروزه که به زبان لاتین ترکوئیز (turquise) می باشد به معنای سنگ ترکی است، علت این معنا به دلیل این بوده است که برای فروش در اروپا از ترکیه به اروپا برده می شد. البته این بدان علت است که در ایام گذشته صادرات ایران و سایر ملل شرق از راه ترکیه به اروپا صورت می گرفته است و تصور همگان بر این بوده است که این کانی از ترکیه استخراج می شود.
سنگ فیروزه
رنگ فیروزه ، آبی می باشد که البته رنگ آبی خالص آن بسیار کمیاب می باشد و به‌ همین‌ دلیل‌ نوع‌ صاف‌ و صیقلی‌ آن‌ بسیار با ارزش‌ و گران‌ است. به طور کلی می توان گفت که فیروزه یک کانی خود رنگ می باشد، یعنی رنگ آن متعلق به ترکیب شیمیایی آن است.  اساسا سنگ فیروزه با ناخالصی های رگه مانند قهوه ای و خاکستری تیره یا سیاه دیده می شود.به این نوع فیروزه ، فیروزه های شجر گفته می شود.
فیروزه نیشابور
سنگ فیروزه در ایران جایگاه خاصی دارد و در بازار جواهر ایران بسیار پر طرفدار می باشد. گفتنی است که در بازار ایران‌ دو نوع‌ فیروزه پرطرفدار است.یکی فیروزه نیشابور و دیگری فیروزه دامغان. فیروزه‌ نیشابور از بهترین‌ نوع‌ و همچنین گران‌ترین فیروزه ها می باشد. 
فیروزه شجر
در فرهنگ دینی ما، از دیرباز داشتن انگشتری با نگین فیروزه توصیه شده است.
تهیه و تنظیم:مسعود رضاییسایت زر (zar.ir)
منبع خبر: سایت زر
  ۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳:۱۳ بعد از ظهر
نظرات (1)

سارا  ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۴۷:۵۲ بعد از ظهر

عالی بود ممنون

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد