عقب‌نشینی سکه به انتهای تابستان

عقب‌نشینی سکه به انتهای تابستان
در اولین روز هفته،‌ سکه به پایین‌ترین قیمت 50 روز اخیر خود رسید، ‌اما دلار به نوسانات محدود خود ادامه داد.
در اولین روز هفته،‌ سکه به پایین‌ترین قیمت 50 روز اخیر خود رسید، ‌اما دلار به نوسانات محدود خود ادامه داد. روز شنبه، سکه با 12 هزار تومان کاهش دو کانال قیمتی پایین آمد و به قیمت 909 هزار تومان رسید. ثبت این عدد دو رکورد قیمتی را برای سکه رقم زد: کمترین قیمت از تاریخ 28 شهریور و بیشترین میزان کاهش از 29 تیر.  برخلاف نزول کانالی این فلز گرانبها،‌ دلار روز نسبتا آرامی را پشت‌سر گذاشت و نهایتا با رشد 7 تومانی به قیمت 3510 تومان رسید، افزایشی که‌ بیشتر ناشی از بالا رفتن حجم معاملات آتی و تحرکات برخی معامله‌گران سکه بود. با این حال جوسازی معامله‌گران اعتباری به اندازه‌ای نبود که قفل محدوده قیمتی این ارز را بشکند. شاخص بازار ارز از یکشنبه گذشته در بازه 3503 تا 3510 تومان نوسان کرده است. در روز رشد دلار،‌ یورو 50 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3800 تومان رسید. 
روز گذشته، سکه معاملات خود را در کانال 900 هزار تومان آغاز کرد، امری که تا یک هفته گذشته برای بسیاری از معامله‌گران طلا در بازار داخلی دور از ذهن بود. در اولین روز هفته جاری، سکه معاملات خود را با قیمت 907 هزار و 500 تومان کلید زد که 13 هزار و 500 تومان کمتر از قیمت بسته شده پنج‌شنبه بود. ریزش اونس در بازارهای جهانی عامل ثبت این شروع کاهشی بود. در ادامه روز، این فلز گرانبها کمی از کف قیمتی روزانه بالا آمد، اما همچنان در کانال 900 هزار تومان باقی ماند. سکه که در ابتدای روز تحت تاثیر ریزش اونس قرار گرفته بود، در ادامه روز به افزایش دلار واکنش نشان داد، عاملی که تا ساعت 3 بعدازظهر این فلز گرانبها را به قیمت 909 هزار تومان رساند. نرخ ثبت شده شانزدهمین روز آبان ماه، کمترین قیمت سکه از تاریخ 28 شهریور بود. 
کاهش 12 هزار تومانی نیز در نوع خود یک رکورد حدودا چهار ماهه محسوب می‌شد. آخرین بار که قیمت سکه بیش از این مقدار کاهش یافته بود، به تاریخ 29 تیر بازمی‌گردد. در آن تاریخ، سکه 15 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده و به قیمت 885 هزار تومان رسیده بود. 
به گفته فعالان، با وجود بالا آمدن سکه از کف روزانه در روز شنبه، فشار اونس به اندازه‌ای است که فروشندگان را برای خرید این فلز گرانبها دچار تردید کرده است. در واقع اکثر آنها انتظار دارند با کاهش بیشتر اونس در بازارهای جهانی قیمت سکه به سطح پایین‌تری نیز نزول کند. این در حالی است که تا این لحظه نیز سکه تا حدی در برابر افت اونس مقاومت کرده و متناسب با کاهش بهای طلای جهانی، افت نکرده است. نشانه آن نیز در حباب قیمتی این فلز گرانبها مشهود است. روز شنبه، ارزش ذاتی سکه از قیمت بازاری آن کمتر بود، عاملی که احتمال افت بیشتر سکه را افزایش می‌دهد. تا ساعت 3 بعدازظهر روز گذشته ارزش ذاتی سکه 905 هزار تومان بود و اختلافی 4 هزار تومانی با قیمت بازار داشت. 
حباب قیمتی سکه در آخرین روز هفته گذشته مثبت شده بود؛ این در حالی بود که تا یک ماه پیش از آن، حباب سکه منفی و ارزش ذاتی سکه از قیمت بازاری آن بیشتر بود. برخی بازیگران بازار انتظار دارند با ورود سکه بازان به زمین دلار، حباب سکه بار دیگر تغییر علامت دهد و از فاز مثبت فعلی خارج شود. شنبه هر گرم طلای 18 عیار نیز هزار و 177 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 93 هزار و 33 تومان رسید. 
حبس دلار، ریزش یورو 
روز گذشته، دلار به روند کم نوسان خود ادامه داد و تغییرات قیمتی چندانی را به ثبت نرساند. شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3503 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به نرخ بسته شده روز پنج‌شنبه نداشت. در این روز، تحرکات معامله‌گران آتی به‌طور محسوسی بالاتر از روزهای گذشته بود، ‌عاملی که موجب شده بود جو روانی افزایشی در بازار ارز شکل بگیرد. با این حال، عدم تقاضای فیزیکی و نقدی دلار موجب شد این ارز تنها 7 تومان رشد را تجربه کند و به قیمت 3510 تومان برسد. دلار یکشنبه گذشته نیز با 20 تومان رشد به این نقطه قیمتی رسیده بود، اما در ادامه هفته نتوانست از این نقطه عبور کند. برخی فعالان انتظار دارند دلار این بار سرنوشت متفاوتی را تجربه کند و با شکستن حبس بازه‌ای فعلی به سمت عددهای بالاتری حرکت کنند.  
آنها امیدوارند با کاهش قیمت اونس، معامله‌گران سکه پس از تسویه معاملات آتی خود، وارد بازار ارز شوند تا از افت بیشتر دارایی خود جلوگیری کنند. این در حالی است که گروه دیگری اعتقاد دارند که معامله‌گران سکه وارد بازار ارز نخواهند شد. به گفته آنها این دسته از آنجا که انتظار کاهش قیمت اونس را داشتند، ‌در هفته گذشته قسمتی از دارایی خود را به فروش رساندند؛ بنابراین دلیلی برای ورود به بازار ارز نخواهند داشت. 
روز شنبه با وجود رشد دلار، قیمت یورو در بازار آزاد و مرکز مبادلات ارزی کاهش یافت. در اولین روز هفته، یورو مبادله‌ای حدود 39 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 219 تومان رسید. در بازار آزاد نیز یورو 50 تومان کاهش را تجربه کرد و به قیمت 3800 تومان رسید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۷:۳۲:۴۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد