رشد کم‌رمق بورس تهران

رشد کم‌رمق بورس تهران
روز گذشته شاخص کل بورس تهران با 11/ 0 درصد افزایش پس از سه روز روند کاهشی رشدی اندک را تجربه کرد.
روز گذشته شاخص کل بورس تهران با 11/ 0 درصد افزایش پس از سه روز روند کاهشی رشدی اندک را تجربه کرد. به نظر می‌رسد عواملی چون مناسب بودن سطح قیمت‌های فعلی سهام، احتمال اندک شکسته شدن کانال 61 هزار واحدی از نظر برخی معامله‌گران و برخی خوش‌بینی‌های سیاسی درباره تصویب برجام باعث ایجاد جذابیت برای تعدادی از سهامداران و نوسان‌گیران شده است.
امری که باعث نوسانات مثبت محدود پس از چند روز افت می‌شود. کارشناسان معتقدند افت کلی بازار در هفته‌های گذشته در شرایطی ایجاد شده که جذابیت بیشتر سرمایه‌گذاری در بازارهای جایگزین برای سرمایه‌گذاران خرد و کلان میل به سرمایه‌گذاری در بازار سهام را کاهش داده است.
محمد گرجی‌آرا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره وضعیت فعلی بازار گفت: صعود روز گذشته بازار را باید از طریق بررسی سهم‌های صعود کرده تحلیل کرد. نوعی از صعود که می‌تواند ادامه‌دار و با پشتوانه باشد صعودی است که در آن سهم‌های بنیادی از غیر‌بنیادی تفکیک شوند. صعود روز گذشته اما یک صعود دست‌جمعی بود که نشان‌دهنده یک رشد منطقی نیست. وی افزود: در میان سهم‌های رشد یافته انواع سهم‌ها با وضعیت بنیادی متفاوت وجود دارند و برخی از معامله‌گران به دلیل جذابیت قیمت‌ها در این سهم‌ها نوسان‌گیری کرده و دست به ورود و خروج می‌زنند. به این ترتیب در میان چند روز افت، شاهد یک روز رشد هستیم؛ رشدهایی که عموما ادامه‌دار نیز نخواهند بود. این کارشناس بازار سرمایه دلایل وضعیت نه‌چندان مناسب بازار را نیز چنین تشریح کرد: دلایل ایجاد‌کننده شرایط فعلی بازار سهام را می‌توان در سه محور بررسی کرد. از یکسو با توجه به وابستگی بورس کشور به قیمت نفت و کالاهای جهانی شرکت‌های بورسی صدمات شدیدی از افت قیمت‌ها دیده‌اند. بسیاری از این شرکت‌ها با قیمت‌های کالایی بالاتر طرح‌های توسعه، افزایش سرمایه یا هزینه‌های متفاوتی را متقبل شده‌اند و کاهش قیمت‌ها باعث شده نه تنها اقدامات و طرح‌ها محقق نشوند،‌ بلکه هزینه‌های انجام شده ضربات سنگینی نیز به آنان وارد کند. گرجی‌آرا افزود: در کنار وضعیت قیمت‌های جهانی باید چشم‌انداز کلی بازار در کوتاه‌مدت را نیز مد نظر قرار داد. بازار سرمایه، آینده را خرید و فروش می‌کند و به نظر می‌رسد شرایط بنیادی شرکت‌ها چشم‌انداز کوتاه‌مدت چندان مناسبی نداشته باشند. بررسی گزارش‌های مالی شرکت‌ها و چشم‌انداز بنیادی اقتصاد در کوتاه‌مدت باعث شده میل سرمایه‌گذاران به حضور در بازار سهام بیش از پیش کاهش یابد. وی ادامه داد: عوامل یاد‌شده را باید در کنار هزینه فرصت پول و امکانات برای سرمایه‌گذاری‌های بدیل قرار داد. در حالی که بورس با مشکلاتی که بیان شد درگیر است و شرایط چندان مناسبی ندارد بازار پول در مقایسه با بازار سرمایه، جذابیت بیشتری دارد. گرجی‌آرا معتقد است در شبکه پولی کشور فرصت آربیتراژ نیز وجود دارد. وی در این باره گفت: این فرصت که در خود شبکه بانکی می‌توان با نرخ‌های پایین‌تری وام گرفت و مجددا در آن سرمایه‌گذاری کرد نیز بر جذابیت آن افزوده است. به این ترتیب مجموعه عوامل فوق باعث شده سرمایه‌گذاران ترجیح دهند از بازار سهام فاصله بگیرند. این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه بیان کرد: گرچه در هفته‌های گذشته سیگنال‌های مثبت سیاسی دریافت شده‌اند و فرآیند لغو تحریم‌ها و سپس نهایی شدن آن می‌توانند شرایط بازار را بهبود بخشند اما باید زمانبر بودن این روند را مد نظر داشت تا در روند بلند‌مدت شاهد رشد بازار باشیم.
روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با 70 واحد (معادل 11/ 0 درصد) افزایش به رقم 61 هزار و 234 واحدی رسید تا برای دوازدهمین روز متوالی در کانال 61 هزار واحدی نوسان کند. شاخص کل هم‌وزن نیز بیش از شاخص کل افزایش یافت (رشد 15/ 0درصدی) که نشان از کثرت نمادهای رشد یافته در معاملات دیروز داشت.
روز دوشنبه نمادهای شبندر، وپاسار، فولاد، وبصادر، شپنا و وبملت بیش از سایر نمادها موجب رشد شاخص کل شدند در حالی که وامید، همراه و فارس بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. حجم معاملات روز گذشته بورس با 8/ 29 درصد کاهش به 261 میلیون سهم رسید و ارزش معاملات نیز با کاهش 35درصدی 421 میلیارد ریال بود. همچنین تعداد معاملات 7/ 28 درصد کاهش یافت تا به رقم 21506 برسد. در پایان معاملات روز گذشته نماد معاملاتي شركت سيمان شرق که از هشتم مهر ماه متوقف شده است با توجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 31 شهریور سال 94 بدون محدوديت نوسان قيمت با استفاده از مكانيزم حراج تك‌قيمتي آماده انجام معامله بود که نهایتا کشف قیمت نشد. همچنین نمادهای معاملاتي شركت بيمه ما و شركت توليد مواد اوليه الياف مصنوعي با توجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم متوقف شدند.
اسناد خزانه اسلامی که با قیمت اولیه 90 هزار و 50 تومان روز 8 مهرماه کشف قیمت شدند در دو روز گذشته 5/ 0 درصد رشد قیمتی یافتند. معامله‌گران حقوقی 1/ 64 درصد از حجم خرید و 9/ 93 درصد از حجم فروش این اسناد را در اختیار خود داشتند. این اسناد با نرخ سود 1/ 26 درصد آغاز به کار کردند و با توجه به معاملات و قیمت دیروز این نرخ به 6/ 25 درصد رسید که نشان از افزایش اقبال به این اوراق کم ریسک دارد. گرچه این اسناد نرخ سود جذابی دارند اما به نظر می‌رسد ناشناخته بودن این ابزار و کمبود تجربه عرضه این اسناد در بازار باعث شده نرخ سود این ابزار بدون ریسک در سطحی بالاتر از نرخ سود بانکی قرار گیرد.
روز گذشته آیفکس 7/ 0 واحد (معادل 11/ 0 درصد) کاهش یافت تا به رقم 8/ 658 برسد. به این ترتیب کاهش شاخص فرابورس برای پنجمین روز متوالی ادامه یافت. روند حرکتی روز گذشته شاخص نشان می‌دهد شاخص در دو ساعت آغازین معاملات رشد حدود 2 واحدی را تجربه کرده بود اما نهایتا معاملات نماد مارون موجب کاهش شاخص نسبت به روز یکشنبه شد. بررسی مشارکت معامله‌گران حقیقی و حقوقی در معاملات نماد مارون، اثرگذارترین نماد بر آیفکس،‌ نشان از حضور پررنگ حقوقی‌ها دارد به شکلی که 1/ 95 درصد از حجم خرید و 6/ 99 درصد از حجم فروش این نماد در اختیار آنها بود. معاملاتی که نهایتا باعث کاهش قیمت این نماد برای پنجمین روز متوالی شد تا مارون در 5 روز کاری گذشته 9/ 9 درصد افت قیمت را تجربه کند. نمادهای پترول و میدکو پس از مارون بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل و نمادهای شتران، ذوب، شاوان و زاگرس به ترتیب بیشترین اثر مثبت را بر آیفکس داشتند. همچنین 100 درصد حجم خرید و فروش شاوان نمادی که بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشت در اختیار حقیقی‌ها بود. حجم معاملات روز گذشته فرابورس 77 میلیون سهم و ارزش معاملات 807 میلیارد ریال بود. تعداد معاملات نیز کاهش 60 درصدی یافت تا به رقم 15هزارو 829 برسد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۷:۲۷:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد