درخشش بارقه‌های امید در بازار جهانی طلا

درخشش بارقه‌های امید در بازار جهانی طلا
سرمایه گذاران طلا در پی دورنمای ضعیف بازار اشتغال آمریکا که تردیدها را نسبت به تغییر سیاست پولی این کشور برانگیخت و افزایش یکباره قیمت این فلز زرد را در پی داشت، بارقه‌های امیدی را یافتند.
سرمایه گذاران طلا در پی دورنمای ضعیف بازار اشتغال آمریکا که تردیدها را نسبت به تغییر سیاست پولی این کشور برانگیخت و افزایش یکباره قیمت این فلز زرد را در پی داشت، بارقه‌های امیدی را یافتند.
روند نزولی پنج روزه طلا در بازار جهانی روز جمعه پس از انتشار آمار اشتغال آمریکا که ضعیف‌تر از حد مطلوب بود متوقف شد و این فلز ارزشمند بیش از دو درصد افزایش یافت.
در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 22.90 دلار یا 2.1 درصد افزایش یافت و به 1136 دلار رسید در حالیکه پیش از انتشار گزارش مذکور در 1109 دلار ایستاده بود.
با وجود این افزایش قیمت چشمگیر، طلا با 0.8 درصد کاهش هفتگی، برای سومین هفته متوالی کاهش یافت.
گزارش اشتغال نشان داد اقتصاد آمریکا 142 هزار شغل جدید در سپتامبر ایجاد کرد که بسیار کمتر از 200 هزار شغل مورد پیش بینی اقتصاددانان در نظرسنجی مارکت واچ بود. گزارش وزارت کار آمریکا همچنین آمار اشتغال ماه‌های اوت و ژوییه را مورد بازبینی نزولی قرار داد اما نرخ بیکاری تغییری نداشت و 5.1 درصد بود.
آمار اشتغال ضعیف‌تر از حد مطلوب این باور را در میان سرمایه گذاران طلا ایجاد کرد که بانک مرکزی آمریکا ممکن است افزایش نرخهای بهره را تا سال 2016 به تاخیر بیاندازد.
طلا در سال‌های اخیر از نرخ‌های بهره پایین که هزینه نگهداری این فلز زرد را کمتر کرده و ارزش دلار را تضعیف نموده بود، سود برده بود اما از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون با آماده شدن بانک مرکزی آمریکا برای تصویب نخستین افزایش نرخهای بهره در یک دهه گذشته، بخشی از ارزش خود را از دست داده است. نرخهای بهره بالاتر جذابیت سرمایه گذاری طلا را که برخلاف اوراق قرضه و سهام، دارایی بدون بازده است کمتر می‌کند.
این فلز ارزشمند در سپتامبر 1.5 درصد و در سه ماهه سوم سال 2015 حدود پنج درصد کاهش قیمت داشت.
پیش از انتشار آمار اشتغال آمریکا، بدبینی زیادی در بازار طلا حاکم بود که پس از انتشار این گزارش کاملا تغییر کرد. در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز از سرمایه گذاران خرد، 210 نفر شرکت کردند که از میان آنها 86 نفر یا 41 درصد به افزایش قیمت طلا در کوتاه مدت خوش بین بودند و در مقابل 89 نفر یا 41 درصد بدبین بودند و 35 نفر یا 17 درصد درباره جهت حرکت طلا نظری نداشتند.
پس از انتشار آمار اشتغال، نظر کارشناسان بازار طلا هم تغییر کرد و بعضی از آنها رای خود را عوض کردند به طوریکه اکثر آنها نسبت به جهت حرکت طلا در هفته جاری نظر مثبتی دارند. در میان 36 کارشناس بازار که در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکو شرکت می‌کنند، 20 نفر پاسخ دادند که از میان آنها 14 نفر یا 70 درصد افزایش و دو نفر یا 14 درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و چهار نفر یا 20 درصد نظری نداشتند. کارشناسان بازار شامل معامله گران طلا، بانکهای سرمایه گذاری، معامله گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی هستند.
بسیاری از تحلیلگران اکنون که آمار اشتغال ضعیف، انتظارات را درباره زمان افزایش نرخهای بهره تغییر داده است، خوش بینی بیشتری به طلا و سایر فلزات ارزشمند دارند و بسیاری از آنها اظهار می‌کنند نه تنها احتمال افزایش نرخهای بهره در اکتبر کاملا منتفی است بلکه تصویب این اقدام در نشست دسامبر بانک مرکزی هم بعید به نظر می‌رسد.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل در دسامبر با 5.2 درصد افزایش، به 15.263 دلار رسید و این فلز نقره ای در هفته گذشته حدود یک درصد رشد قیمت داشت.
هر اونس پلاتین برای تحویل در ژانویه با 4.30 دلار یا 0.5 درصد افزایش، به 909.50 دلار رسید اما این فلز حدود 4.4 درصد کاهش قیمت هفتگی داشت.
هر اونس پالادیم برای تحویل در دسامبر با 18.20 دلار یا 2.7 درصد افزایش، به 697.60 دلار رسید و 4.5 درصد افزایش قیمت هفتگی را تجربه کرد. 
منبع خبر: ایسنا
  ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۸:۹:۴۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد