رکورد هفت گانه در میانه تابستان

رکورد هفت گانه در میانه تابستان
تحولات بازارهای ارز و سکه در روزهای گذشته باعث به جا گذاشته شدن چند رکورد در مردادماه شد: 1-مثبت شدن بازدهی دلار برای اولین بار از فروردین 94. 2- مثبت شدن بازدهی سکه برای اولین بار از فروردین 94
تحولات بازارهای ارز و سکه در روزهای گذشته باعث به جا گذاشته شدن چند رکورد در مردادماه شد: 1-مثبت شدن بازدهی دلار برای اولین بار از فروردین 94. 2- مثبت شدن بازدهی سکه برای اولین بار از فروردین 94. 3- بیشترین بازدهی دلار از آذر 93. 4- بیشتر این بازدهی سکه از آذر 93. 5-اولین رشد متوسط قیمتی دلار پس از 6 ماه. علاوه بر این رکوردهای ماهانه، بازار سکه نیز در آخرین روز مرداد شاهد ثبت دو رکورد افزایشی دیگر بود: 6- بالاترین قیمت از 15 خرداد 94 و 7- بیشترین میزان رشد از 16 فروردین 94. این دو افزایش موجب شدند که مجموع رکوردها به عدد 7 برسد.
در آخرین روز مردادماه، قیمت سکه بهار آزادی و شاخص بازار ارز افزایش یافت تا بازدهی سکه و دلار برای اولین بار پس از فروردین 94 مثبت شود. روز شنبه، سکه با 21 هزار تومان رشد به قیمت 930 هزار تومان رسید تا بازدهی این کالای گرانبها در مردادماه به 4/ 7 درصد برسد. تغییر علامت بازدهی سکه در حالی اتفاق افتاد که سکه ماه گذشته افت 6/ 4 درصدی را تجربه کرده بود. قیمت 930 هزار تومانی، بالاترین نرخ فروش این کالا از 15 خرداد 94 و رشد 21 هزار تومانی بیشترین رشد از 16 فروردین 94 بود. عامل اصلی رشد سکه در آخرین روز خرداد، افزایش بهای اونس جهانی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه و رسیدن آن به محدوده 1160 دلار بود. جدا از اونس، در این بین رشد دلار نیز تا حدی به عبور کانالی سکه کمک کرد. 
در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز با 5 تومان رشد به قیمت 3355 تومان رسید. فعالان، انتظارات افزایشی معامله‌گران را عامل بالا رفتن بهای دلار دانستند. افزایش قیمت دلار به میزان جزئی به رشد 43 تومانی متوسط قیمتی آن در مردادماه کمک کرد. این در حالی بود که میانگین قیمتی دلار از بهمن ماه 93 در مسیر کاهشی قرار گرفته بود. مقایسه قیمت انتهای مرداد با انتهای تیر حاکی از آن است که این ارز ماه گذشته 7/ 2 درصد رشد را تجربه کرده است. این بازدهی، بیشترین رشد ماهانه دلار از آذر 93 را رقم زد.
در دومین ماه تابستان، دامنه نوسانات دلار نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافت. در حالی که انحراف معیار دلار در تیرماه 25 تومان بود، در مردادماه این انحراف به 22 تومان رسید. کاهش دامنه نوسانات نشان‌دهنده آن است که هیجان مذاکرات هسته‌ای تا حد زیادی در مردادماه تخلیه شده است. آثار روانی مذاکرات در تیرماه موجب شده بود که نوسانات این ارز افزایش پیدا کند.
با وجود کاهش دامنه نوسانات، متوسط قیمتی دلار در مردادماه برای اولین بار از دی 93 طعم رشد را چشید. در دومین ماه تابستان، متوسط قیمتی دلار به 3325 تومان رسید که 43 تومان بالاتر از میانگین قیمت آن در تیرماه بود. در تیرماه متوسط قیمتی دلار 3282 تومان بود. دلار ماه گذشته معاملات خود را با قیمت 3267 تومان آغاز کرد که کف قیمتی این ارز در مرداد بود. پس از آن، شاخص بازار ارز در مسیر افزایشی قرار گرفت تا سرانجام در 4 مرداد روی سطح 3300 تومانی قرار بگیرد.
در این بین دلار تنها در تاریخ 5 مرداد زیر 3300 تومان معامله شد و پس از آن تاریخ کاملا در کانال 3300 تومان نوسان کرد. دلار از ششم تا 16 مرداد در بازه 3300 تا 3330 تومان معامله شد. در نیمه دوم مرداد، قیمت دلار مقدار دیگری بالا رفت و تغییرات خود را در بازه 3340 تومان تا 3360 تومان انجام داد. سقف قیمتی دلار در مرداد در تاریخ 27 مرداد ثبت شد که این ارز با قیمت 3360 تومان معامله شد. در این روز، قیمت دلار تا بالای 3370 تومان هم بالا رفته بود، اما با عرضه بازارساز، این ارز مقداری از اوج روزانه خود پایین آمد.
در ادامه روند افزایشی، در آخرین روز مرداد دلار با 5 تومان افزایش به قیمت 3355 تومان رسید. فعالان بازار ارز «بازگشت تقاضای واقعی»، «آربیتراژ ارز به کشورهای همسایه»، «افزایش تحرکات معامله‌گران آتی» و «کاهش قیمت نفت» را از عوامل مهم رشد دلار دانستند. در آخرین روز مرداد، جدا از دلار، قیمت یورو نیز افزایش یافت. شنبه، بهای یورو با 65 تومان رشد به 3810 تومان رسید. این رشد تحت‌تاثیر افزایش نرخ برابری این ارز در برابر دلار در دو روز انتهایی هفته گذشته رخ داد. 
در دومین ماه تابستان، متوسط قیمتی سکه به روند کاهشی خود ادامه داد، ولی بازدهی ماهانه این کالای گرانبها مثبت شد. متوسط قیمتی سکه در مردادماه به 884 هزار تومان رسید که 9هزار تومان کمتر از میانگین آن در تیرماه بود. 
کاهش متوسط قیمتی در حالی ثبت شد که قیمت سکه تحت‌تاثیر صعود قیمتی دو روز انتهایی ماه، بازدهی 4/ 7 درصدی را تجربه کرد. این بیشترین رشد ماهانه سکه از آذر سال 93 بوده است. اما بازدهی مثبت سکه بیشتر مربوط به افزایش 32 هزار تومانی این کالا در دو روز انتهایی مرداد ماه بود. سکه بهار آزادی که تا چهارشنبه گذشته در کانال 890 هزار تومانی قرار داشت، به یکباره با صعود قیمتی اونس در بازارهای جهانی، در مسیر افزایشی قرار گرفت. 
این کالای گرانبها، پنج‌شنبه گذشته با 11 هزار تومان رشد به قیمت 909 هزار تومان رسید. در ادامه این روند، روز شنبه سکه با 21 هزار تومان افزایش به قیمت 930 هزار تومان رسید. این بیشترین میزان رشد این کالای گرانبها از تاریخ 16 فروردین بود. سکه، 16 فروردین با 24 هزار تومان رشد به قیمت 965 هزار تومان رسیده بود. رشد 32 هزار تومانی در حالی اتفاق افتاد که تا تاریخ 28 مرداد، سکه مجموعا تنها 26 هزار تومان رشد کرده بود. در دومین ماه تابستان، این کالای گرانبها معاملات خود را با قیمت 872 هزار تومان آغاز کرده بود. این رقم کمترین قیمت سکه در ماه گذشته بود.  پس از این تا تاریخ 20 مرداد فضای بازار نسبتا آرام بود و سکه عمدتا در کانال 870 هزار تومان نوسان کرد، اما از تاریخ 21 مرداد، سرعت رشد سکه افزایش یافت. در تاریخ 21 مرداد بهای سکه با 10 هزار تومان رشد به 888 هزار تومان رسید، افزایشی که با عبور اونس از مرز 1100 دلار رخ داد. به‌طور کلی، آنچه در ماه گذشته قیمت سکه را بیش از هر چیزی تحت‌تاثیر قرار داد، رشد اونس در بازارهای جهانی بود.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴:۴۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد