روند هفتگی سکه افزایشی شد

روند هفتگی سکه افزایشی شد
در دومین هفته مردادماه، شاخص بازار ارز به روند افزایشی که از آخرین هفته تیرماه آغاز کرده بود، ادامه داد تا برای اولین بار از میانه‌های نخستین ماه تابستان، یک هفته کامل را در کانال 3300 تومان سپری کند. در ادامه این روند افزایشی، روز پنج شنبه دلار با 5 تومان افزایش به قیمت 3330 تومان رسید تا در طول هفته 7/ 0 درصد به ارزش آن اضافه شده باشد.
در دومین هفته مردادماه، شاخص بازار ارز به روند افزایشی که از آخرین هفته تیرماه آغاز کرده بود، ادامه داد تا برای اولین بار از میانه‌های نخستین ماه تابستان، یک هفته کامل را در کانال 3300 تومان سپری کند. در ادامه این روند افزایشی، روز پنج شنبه دلار با 5 تومان افزایش به قیمت 3330 تومان رسید تا در طول هفته 7/ 0 درصد به ارزش آن اضافه شده باشد. 
هم راستا با رشد هفتگی دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز رشد جزئی 1/ 0 درصدی را تجربه کرد تا کاهش 4/ 1 درصدی آن در اولین هفته مردادماه ادامه پیدا نکند. این رشد جزئی در حالی ثبت شد که سکه از دوشنبه گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفت.
3 سکون در 6 روز
هفته گذشته دلار به حرکت آرام افزایشی خود ادامه داد تا شاخص بازار ارز در محدوده نوسانی پیش از ایجاد جو روانی مذاکرات هسته‌ای قرار بگیرد. دلار در تاریخ 15 تیر تحت تاثیر خوش‌بینی به نتایج مذاکرات هسته‌ای از کانال 3300 تومان خارج شد، اما پس از توافق وین، جو روانی بازار به مرور تخلیه شد تا اینکه در هفته گذشته قیمت این ارز به‌طور کامل در کانال پیش از آغاز جو روانی یعنی 3300 تومان نوسان کرد. 
دلار که در تاریخ 4 مرداد پس از گذشت حدود 20 روز وارد کانال 3300 تومان شده بود، پس از رفت و برگشت‌های کانالی هفته اول مرداد، در هفته جاری حرکت افزایشی آرامی را در کانال 3300 تومان تجربه کرد. در واقع هفته گذشته دلار به آرامی از کف کانال 3300 تومانی فاصله گرفت تا نهایتا روز پنج شنبه با 5 تومان رشد به قیمت 3330 تومان برسد. شاخص بازار ارز در هفته گذشته کاهشی را تجربه نکرد و با 3 افزایش و 3 سکون قیمتی به کار خود پایان داد.
مسیر افزایشی دلار از اولین روز هفته گذشته آغاز شد. شنبه گذشته بهای دلار با 10 تومان رشد به 3315 تومان رسید. «تحرکات معامله‌گران غیررسمی» و «وجود آربیتراژ ارزی» دو نیرویی بودند که به رشد روز شنبه کمک کردند. پس از این روز دلار تا دوشنبه روی قیمت ابتدای هفته ماند تا این ارز نوسانی را در این دو روز تجربه نکرده باشد. سه شنبه، قیمت دلار 10 تومان رشد دیگر را تجربه کرد تا قیمت 3325 تومان را به ثبت برساند. افزایش روز سه شنبه عمدتا به 3 عامل «تقاضای ارزی معامله‌گران سکه»، «پایین بودن ارزش دلار بازار داخلی نسبت به منطقه سلیمانیه عراق» و «کاهش حجم نقدی درهم در بازار دبی» نسبت داده شد.   این افزایش با سکون قیمتی روز چهارشنبه متوقف شد، هر چند که در آخرین روز هفته، دلار سومین افزایش هفتگی خود را ثبت کرد و چنان‌که اشاره شد با 5تومان رشد به قیمت 3330 تومان رسید. با وجود این افزایش روز پنج‌شنبه فضای بازار ارز آرام بود و دلار نوسانات قیمتی چندانی نداشت. در حالی که نرخ عرضه و تقاضای عمده 3330 تومان بود، برخی صرافی‌های مجاز قیمت تابلوی خود را 3340 تومان ثبت کرده بودند.
ادامه روند افزایشی؟ 
در مقاطعی از هفته گذشته، دلار در محدوده 3330 تومانی قرار گرفت، اما شاخص بازار ارز در برابر عبور به سوی قیمت‌های بالاتر از خود مقاومت نشان داد. با وجود این، برخی فعالان اعتقاد دارند که دلار در هفته جاری از این محدوده قیمتی کمی فاصله خواهد گرفت و در محدوده قیمتی بالاتری نوسان خواهد کرد. به گفته آنها ادامه تقاضای واقعی موجود در بازار در کنار فاصله قیمتی بازار داخلی با ترکیه و منطقه سلیمانیه عراق، موجب می‌شود که این ارز به رشد قیمتی خود ادامه دهد. با وجود این به اعتقاد آنها عرضه ارز بازیگران بازارساز رسمی اجازه نخواهد داد دلار نوسان افزایشی زیادی را تجربه کند.
به این ترتیب، احتمالا مانند دومین هفته مردادماه، این ارز افزایش ملایم و آرامی را در هفته جاری تجربه خواهد کرد. در این میان، عده دیگری اعتقاد دارند که دلار پس از سه هفته افزایشی، مسیر قیمتی خود را به میزان جزئی تغییر خواهد داد. به گفته آنها، افزایش این سه هفته بیشتر ناشی از تخلیه جو روانی مذاکرات هسته‌ای و تحرکات معامله‌گران غیررسمی بوده است تا بازگشت تقاضای واقعی. به باور آنها، معامله‌گران در ابتدای هفته جاری بازار را برای بررسی ظرفیت رشد مورد سنجش قرار خواهند داد تا در صورتی که دلار توانایی بالا رفتن را داشت، خریدهای ارزی خود را آغاز کنند. با این وجود به نظر آنها از آنجا که تقاضای بازار به اندازه‌ای نیست که بازیگران بازارساز رسمی توانایی پاسخگویی به آن را نداشته باشند، معامله‌گران غیررسمی تاکتیک دیگری را برای کسب سود اتخاذ خواهند کرد؛ فروش ارز و خرید دوباره در قیمت‌های پایین‌تر شاید یکی از این تاکتیک‌ها باشد.
هفته گذشته سکه تمام بهار آزادی نیز عمدتا در کانال 870 هزار تومان نوسانات محدودی را انجام داد. سکه که در دو روز ابتدایی هفته در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، از روز دوشنبه مسیر قیمتی خود را تغییر داد و نهایتا در روز پنج‌شنبه با قیمت 872 هزار تومان به کار خود پایان داد. این در حالی است که پنج‌شنبه پیشین سکه روی قیمت 871 هزار تومان قرار داشت.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۷:۴۸:۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد