اونس‌ کانال 1000 دلار را لمس‌کرد

اونس‌ کانال 1000 دلار را لمس‌کرد
اونس طلا روز دوشنبه پس از حدود 5/ 5 سال سری به کانال 1000 دلار زد؛ اما روز سه‌شنبه نوسان‌ها بیشتر در ابتدای کانال 1100 دلار پی گرفته شد. اونس روز دوشنبه حدود دو ساعت را در کانال 1000 دلار به سر برد.
اونس طلا روز دوشنبه پس از حدود 5/ 5 سال سری به کانال 1000 دلار زد؛ اما روز سه‌شنبه نوسان‌ها بیشتر در ابتدای کانال 1100 دلار پی گرفته شد. اونس روز دوشنبه حدود دو ساعت را در کانال 1000 دلار به سر برد. 
کمترین قیمتی که در این روز ثبت شد کمی پایین‌تر از 1097 دلار بود که قیمت نهایی روز کمی بالاتر از این سطح رقم خورد؛ اما بازگشت قیمتی اواخر وقت روز دوشنبه، روز سه‌شنبه با شدت بیشتری ادامه یافت. روز گذشته تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1105 دلار برای اونس رقم خورد؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز هفته ثبت شده باشد. با وجود این بازگشت کانالی، موقعیت فنی و بنیادین طلا در بازارهای جهانی به شدت ضعیف شده است.
اونس روز دوشنبه 36 دلار سقوط کرد، سقوطی که ناشی از غلبه عوامل متعدد کاهشی بر عوامل افزایشی بود. با شروع معاملات در بازارهای آمریکا قیمت از کف روزانه خود بالا آمد؛ اما اونس در آن روز در کانال پایین‌تر ماند. سقوط شدید اونس وقتی شروع شد که بازارهای آسیایی با فشار شدید فروش روبه‌رو شدند. این روند خبر از این می‌داد که یکی از بازیگران عمده، روند بازار را در دست گرفته است.
بانک خلق چین، بانک مرکزی این کشور در آخر هفته گذشته میلادی گزارش داده بود که 53 میلیون اونس ذخیره طلا دارد که رشدی 57 درصدی از آخرین گزارش در سال 2009 را نشان می‌داد. با این حال، ناظران معتقدند که ذخایر طلای چین بیش از این مقدار است؛ اما میزان اعلام شده ذخایر در هر حال با انتظارهای بازار فاصله زیادی داشت، تا فروشندگان بازار دلیل دیگری برای عدم ذخیره طلا پیدا کرده باشند. برخی این امر را مهم‌ترین دلیل سقوط طلا درروز دوشنبه‌عنوان کرده‌اند؛ اما عوامل متعدد دیگر را نیز نباید از خاطر برد. پایان موقت بحران یونان، رشد دلار، کاهش نفت و مهم‌تر از همه جدی‌تر شدن مساله افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو تا پایان سال‌جاری میلادی از هفته گذشته بهای اونس را در مسیر سقوط برده بود. به این ترتیب اونس که روز جمعه به کمترین قیمت در 5 سال گذشته رسیده بود، روز دوشنبه به کمترین قیمت در 5/ 5 سال گذشته رسید. 
دو عامل خارجی رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام در واقع در دو هفته گذشته فشار روی طلا را تشدید کرده بودند. همزمان افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام نیز به خروج سرمایه از بازار فلزهای گرانبها کمک کرده است. تنها عامل افزایشی موجود، افزایش تقاضای فیزیکی در هند است که اثر آن توسط دیگر عوامل خنثی شده است. دوشنبه روز بازگشایی بانک‌های یونان بود که امید را به بخشی از بازارها بازگرداند. روز دوشنبه آمریکا هیچ داده مهمی منتشر نکرد.
اونس روز سه‌شنبه را با ادامه رشد از کف روز دوشنبه آغاز کرد و تا زمان نوشته شدن این گزارش به این روند پایبند ماند. با این همه نوسان اونس در اولین محدوده کانال 1100 دلار نشان می‌دهد که طلا نسبت به سال‌های گذشته به شدت ضعیف شده است. افت 4 درصدی روز دوشنبه تنها یکی از نشانه‌های ضعف طلا است. تازه‌ترین بررسی بلومبرگ از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار طلا نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا به‌زودی به کمتر از 1000 دلار در هر اونس خواهد رسید. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، قیمت جهانی طلا در 8 روز گذشته با افت متوالی روبه‌رو شده و به پایین‌ترین سطح در حدود 5 سال گذشته رسیده است.
بر اساس این گزارش، بارناباس گان، تحلیلگر ارشد موسسه «اورسی» چین می‌گوید: «پیش‌بینی من این است که قیمت جهانی طلا تا دسامبر به کمتر از 1050 دلار خواهد رسید.» جورجت بوئل، تحلیلگر برجسته موسسه مالی «ای‌بی‌ان» نیز معتقد است: «کاهش شدید قیمت طلا در روزهای گذشته موجب شده تا بسیاری از کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی خود نسبت به قیمت طلا را کاهش دهند. به نظر من قیمت تا پایان امسال با 10 درصد کاهش دیگر به کمتر از 1000 دلار خواهد رسید.» بارت ملک، کارشناس ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «تی‌دی سکیوریتی» نیز می‌گوید: «ما نمی‌توانیم تحولات اخیر بازار طلا را نادیده بگیریم و باید برای پیش‌بینی روند قیمت طلا در آینده نزدیک، این تحولات را مدنظر قرار داد.»
تازه‌ترین تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که قیمت 1100 دلاری در شرایط کنونی سطح حساس و تعیین‌کننده‌ای برای نوسانات قیمت طلا به‌شمار می‌رود. تحلیل‌های فنی نشان می‌دهد که سطح حمایتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1100 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1071 دلار نیز کاهش خواهد یافت. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1130 دلار خواهد بود و با شکسته شدن این سطح قیمت طلا تا 1150 دلار افزایش خواهد یافت. این سطح در روز دوشنبه شکسته نشد؛ زیرا اونس تقریبا سریع به کانال بالاتر بازگشت.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳:۴۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد