امید یونان اونس را ناامید کرد

امید یونان اونس را ناامید کرد
بازارهای جهانی طلا نخستین روز هفته جدید کاری را با افت قیمت‌ها آغاز کردند.
بازارهای جهانی طلا نخستین روز هفته جدید کاری را با افت قیمت‌ها آغاز کردند.
در حالی که تمام بازارهای مالی و کالایی جهان در انتظار رسیدن اخبار تازه از وضعیت اقتصادی یونان بودند، اونس طلا که هفته گذشته با 19 دلار رشد به قیمت 1200 دلار رسیده بود، شاهد کاهش ارزش خود شد. روز گذشته تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1183 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز دوشنبه ثبت شده باشد، به‌ویژه از آن رو که نشست رهبران اروپا در مورد یونان در طول روز دوشنبه ادامه داشت.
اونس که هفته گذشته از اخبار بد از مذاکرات یونان و وام‌‌دهندگان بین‌المللی نفع برده بود، روز گذشته با بروز نشانه‌هایی از پیشرفت گفت‌وگوها پیرامون وضعیت بدهی‌های یونان و امیدواری به ماندن این کشور در حوزه پولی یورو رو به افت گذاشت تا بار دیگر با پایین آمدن از مرز روانی به کانال پایین‌تر آمده باشد.
در مورد وضعیت یونان، خبرها از ارائه‌ بسته پیشنهادی جدیدی توسط نخست‌وزیر این کشور و طرح آن در جسله‌ اضطراری سران اروپا حکایت می‌کند؛ موضوعی که می‌تواند مذاکرات پیرامون بدهی‌های یونان را از بن‌بست خارج کند و منجر به بقای این کشور در یورو شود.
تاثیر این علائم و نشانه‌هایی که از این خبرها دریافت می‌شود، به سرعت در بازارهای جهانی انعکاس یافت و علاوه بر طلا که تا اندازه‌ای قیمت آن کاهش یافت،‌ بازارهای سهام کشورهای اروپایی نیز با رشد مواجه شدند. اما در سوی دیگر از جهان و در چین،‌ بازارها به دلیل تعطیلی عمومی این روز،‌ فعالیتی نداشتند و این موضوع به کاهش دامنه‌ تغییرات فلز زرد در بازارهای جهانی کمک کرد.
چین با داشتن بیشترین تقاضا برای طلا تاثیر بسزایی در بازار جهانی دارد و اینکه بازار این کشور در روزی تعطیل باشد تغییرات قیمت را در سطح جهانی تحت تاثیر قرار می‌دهد.
مرور وضعیت موقعیت‌های خرید و فروش معامله‌گران در بازار جهانی طلا در روز دوشنبه نشان می‌دهد معامله‌گران امیدی به افزایش قیمت‌ها ندارند. در طول سال‌های اخیر و پس از بحران مالی آمریکا در سال‌های 2007 تا 2009، فدرال رزرو همواره نرخ بهره را در سطوح حداقلی تعیین کرده و هم‌اکنون نیز نرخ 25/ 0 درصد قرار داده شده است.
اما بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در این کشور طی سال‌های اخیر این احتمال را قوت می‌دهد که سیاست‌گذاران پولی آمریکا نرخ بهره را افزایش دهند؛ که می‌تواند نشانه‌ای از بروز تورم البته در سطحی بسیار نازل باشد. همین نشانه‌ها کافی است که صاحبان سرمایه مجددا به سراغ طلا به‌عنوان کالایی ضد تورمی بروند و تقاضا برای فلز زرد افزایش یابد.
از اظهارات جنت یلن، رئیس فدرال رزرو در هفته گذشته این طور استنباط شده است که نرخ بهره‌ آمریکا در سال جاری افزایش خواهد یافت گرچه زمان این افزایش هنوز مشخص نیست. با در نظر گرفتن ابهام موجود در سخنان یلن و همچنین با توجه به فضای عدم اطمینانی که در حوزه‌ مالی یورو به وجود آمده است، احتمال بیشتری برای حرکت قیمت طلا به سطوح بالاتر وجود دارد، اما افزایش نرخ‌های بهره به نفع دلار و به ضرر طلا خواهد بود.
موضوعات تعیین‌کننده‌ دیگری، نظیر جلسات تعیین دستمزد کارگران معادن طلا در آفریقای جنوبی که یکی از کشورهای صاحب معادن فراوان طلا در دنیا است،‌ در هفته پیش رو وجود دارد که ‌باید منتظر آنها نیز بود و نتایج آن را پایش کرد. با تمام این اوصاف، قیمت فلز زرد در یک سال اخیر نزدیک به 10 درصد کاهش داشته است و تنها در یک ماه اخیر یک درصد از ارزش این فلز گرانبها کاسته شده است. تداوم روند عدم سودآوری خرید طلا منجر به مزمن شدن ناامیدی در بین فعالان بازار طلا هر چه بیشتر خواهد شد؛ موضوعی که به وضوح می‌توان اثرات آن را در نوسان‌های اندک، حجم کم معاملات و حرکت‌های ضعیف قیمت طلا نسبت به هفته‌ها و سال‌های گذشته مشاهده کرد.
از منظر تحلیل فنی طلا همچنان زیر فشار علائم کاهشی اندیکاتورها و الگوهای نموداری قرار دارد. با وجود این، عدم همراهی حجم و نیز از دست رفتن زمان توسط هر دو گروه بازار، یعنی خریداران و فروشندگان، قضاوت در مورد فضای اصلی حاکم بر بازار را دشوار ساخته و تا حدی به این بازار برچسب «بی‌روندی» چسبانده است، اما از منظر حمایت‌ها و مقاومت‌های نموداری، عدم تثبیت طلا در قیمت‌های بالاتر از 1200 دلار نشان‌دهنده‌ ضعف طلا برای حرکت‌های آتی صعودی تلقی می‌شود. در دو سال اخیر دامنه‌ نوسانات قیمت طلا به طور هفتگی در محدوده‌ای کاهشی با مرز پایینی حدود 1180 تا 1190 دلار فشرده شده بود، اما از بهمن سال 92، مرز پایینی محدوده‌ نوسان طلا به بازه‌ 1130 تا 1150 دلار کاهش پیدا کرده است.
این در حالی است که مرز بالایی محدوده‌ نوسانی طلا که مقاومتی مستحکم برای صعود قیمت آن تلقی می‌شود، نیز بر خط روندی نزولی قرار گرفته، که هم‌اکنون بین 1260 تا 1270 دلار واقع شده است. در نتیجه، با متراکم شدن دامنه‌ نوسان قیمت طلا در بازه‌ای کوچک‌تر امکان فرار و به تبع آن نفوذ یا شکست قیمت به مرزهای این بازه یاد شده افزایش پیدا می‌کند که این می‌تواند علامت مهمی برای تعیین جهت حرکت‌های طلا در آینده به شمار آید. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۹:۵۹:۱۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد